Gemeente De Wolden




Zuidwolde, 11 november 2009


Persbericht
Herstel van verkeerssituaties

Voorrangskruisingen verbeteren veiligheid


Vanaf 12 november 2009 herstelt de gemeente op tal van plaatsen de oude verkeerssituaties. Aanleiding is de onduidelijkheid over de huidige voorrangsregels. Als gevolg van de invoering van 60-kilometerzones eerder dit jaar, is onbedoeld verwarring ontstaan over voorrangssituaties. De gemeente herstelt de verkeerssituatie door het instellen van voorrangskruisingen. Dit zijn kruisingen waarbij door borden wordt aangegeven wie voorrang heeft. Met de hersteloperatie vergroot de gemeente de veiligheid voor weggebruikers.

De invoering van voorrangskruisingen is een tijdelijke maatregel en geldt tot fietspaden zijn aangelegd langs de doorgaande wegen. Aanleiding van de maatregel is een motie van de gemeenteraad op 8 oktober 2009 die aangaf de voorrang op tal van plaatsen te willen herstellen. Het college heeft op 10 november 2009 besloten dat tijdelijke invoering van voorrangskruisingen de beste optie is en dat 60-kilometerzones bij fietsoversteekplaatsen zullen verdwijnen. Ook is besloten voorlopig geen nieuwe 60 km-zones in te stellen.

Concreet betekent invoering van de maatregel dat alle kruisingen worden voorzien van een bord B3, B4 en B5. Vanaf 12 november 2009 wordt voorrang geregeld via verkeersborden en geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer op de Spiekampenweg Zuidwolde, Koekangerweg-Leijenweg (Koekange - de Wijk), Oostersestraat-Echtenseweg (Ruinen) Leeuwenveenseweg (Zuidwolde), Hesselterweg (Oosteinde), de Meppelerweg bebouwde kom en de Westerveldseweg (Zuidwolde).

60-kilometerzones bij fietsoversteekplaatsen verdwijnen op Willem Moesweg - Meppelerweg (Zuidwolde), Hoogeveenseweg en Lubbingerweg (Zuidwolde). Op deze wegen wordt de maximum snelheid wordt weer ingesteld op 80 kilometer per uur. De voorrang wordt aangegeven door verkeersborden. Ook deze maatregel gaat in per 12 november 2009.




///////////////////////////////////////////////////