Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 11 november 2009

Bedrijfsleven positief over snel Tracébesluit A12 Waterberg - Velperbroek

Rijkswaterstaat presenteerde vrijdag 5 november het Tracébesluit voor de aanpak van de A12 Waterberg - Velperbroek. Dit traject wordt verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken. Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en VNO-NCW vinden het knap dat minister Eurlings ondanks een moeizame besluitvorming als gevolg van bezwaren van bewoners het Tracébesluit toch nog relatief snel heeft kunnen nemen. Wel zijn de organisaties bezorgd over de toekomstige doorstroming op het traject. Volgens de normen in de Nota Mobiliteit is die doorstroming weliswaar net voldoende voor nu, maar het is niet duidelijk of dat ook in de toekomst nog zo is. Daarom pleiten de organisaties voor doortrekking van de A15.

Het doortrekken van de A15 is een van de projecten in de regio Arnhem - Nijmegen die de komende jaren op stapel staan en die nauw samenhangen met de A12. Een doorgetrokken A15 betekent namelijk een vermindering van het verkeer op de A12 met 14 procent. De zogenaamde restcapaciteit die hierdoor ontstaat op de verbrede A12 is noodzakelijk om onder meer de toekomstige groei van het vrachtverkeer op te vangen. Deze groei is in alle scenario's van het centraal Planbureau opgenomen. Recent hebben TLN en EVO zowel richting de Tweede Kamer als de betrokken gedeputeerden van Gelderland een verzoek ingediend om voor dit project daadkracht te tonen en indien nodig extra geld te reserveren voor het doortrekken van de A15.

TLN, EVO en VNO-NCW pleiten er bovendien voor om gezien de vele geplande werkzaamheden de komende jaren de overlast tijdens de werkzaamheden tot een minimum te beperken. Het verruimen of het laten vervallen van de venstertijden in steden als Arnhem en Nijmegen moet volgens de organisaties daarom als mogelijkheid worden overwogen. Hierdoor wordt het bevoorradend verkeer namelijk minder gedwongen om in de spitsuren te rijden.



Ingezonden persbericht