Ingezonden persbericht


P E R S BE R I C H T
Utrecht Bereikbaar lanceert FileMijden Utrecht

Utrecht Bereikbaar biedt naast pas nu ook FileMijden

Utrecht, 11 november 2009

Vanaf eind november 2009 tot en met maart 2010 zet Utrecht Bereikbaar naast de Utrecht Bereikbaar Pas nu ook FileMijden Utrecht in. Doel is om de verwachte extra verkeershinder in deze periode vanwege wegwerkzaamheden aan de A2 tussen Hooggelegen en Oudenrijn te beperken. De in het voorjaar van 2009 geselecteerde automobilisten krijgen de kans om een beloning op te bouwen van 4 euro voor iedere keer dat ze de ochtendspits Utrecht in vermijden ten opzichte van hun oude reisgedrag. Vanaf morgen start de wervingcampagne, met flyers, de website www.4europerdag.nl, Dynamische Route Informatie Panelen boven de A2, het Utrecht Bereikbaar promotieteam en uitnodigingsbrieven aan 14.000 automobilisten.

Utrecht Bereikbaar biedt sinds eind 2008 de Utrecht Bereikbaar Pas aan. Deze service hebben de wegbeheerders Rijkswaterstaat, gemeente Utrecht, provincie Utrecht, het bedrijfsleven en de OV-autoriteiten ontwikkeld om de stad voor forensen ook tijdens grootschalige werkzaamheden bereikbaar te houden. Zij ontvangen de pas via hun werkgever. Met de pas hebben zij gratis toegang tot een keten van OV-alternatieven. De automobilist heeft dagelijks op basis van de verkeersinformatie de keus hoe hij wil reizen. Utrecht Bereikbaar zet nu FileMijden in om de A2 tussen Hooggelegen en Oudenrijn extra te ontlasten. Dat is nodig omdat er op deze corridor door de werkzaamheden geen 'bus op vluchtstrook' mogelijk is. Bovendien kan ook het doorgaande verkeer deelnemen aan FileMijden. Daarmee wordt dus een nieuwe doelgroep aangesproken. 'Het FileMijdenconcept werkt heel simpel,' aldus programmamanager Cees Oostrom van Utrecht Bereikbaar. 'Mensen zijn zeer bereid om hun reisgedrag aan te passen als ze daarvoor een financiële prikkel krijgen. Dat bleek al eerder bij projecten op de A12, bij de Moerdijkbrug en op de Waalbrug bij Nijmegen. En als je in staat bent elke dag de verkeersdruk met ongeveer een tiende te reduceren heb je meteen minder last van files.'

Aan de hand van kentekenregistraties uit het voorjaar van 2009 is vastgesteld welke automobilisten in aanmerking komen voor deelname. Zij krijgen allemaal een persoonlijke uitnodiging. Jan Linssen, verantwoordelijk voor de uitvoering van het project: 'Persoonlijke uitnodigingen aan automobilisten leveren bij dit soort projecten een geweldige respons op: van 30% en meer! En eenmaal gestart, maken deelnemers echt werk van het mijden van de files: ze fietsen, reizen met het openbaar vervoer of passen hun reistijden aan. Vaak bevalt het zo goed dat deelnemers nooit meer terug willen naar het file rijden van vroeger. Ze houden tijd over voor leuke dingen en ervaren minder stress.'

Deelnemers kunnen op hun persoonlijke webpagina lezen hoe het ervoor staat met de opgebouwde beloning. Ook krijgen zij regelmatig een elektronische nieuwsbrief met tips en verhalen van andere deelnemers. En iedere maand krijgt een 'FileMijder van de maand' 200 euro extra.

Verschillende grote leasemaatschappijen hebben al steun toegezegd aan het project, door publicitaire aandacht en het benaderen van leaserijders. Ook wordt de ondersteuning van werkgevers gezocht.

FileMijden Utrecht is een initiatief van Utrecht Bereikbaar, het samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, gemeente Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en provincie Utrecht. Het bedrijfsleven wordt binnen Utrecht Bereikbaar vertegenwoordigd door VNO/NCW Utrecht en de Kamer van Koophandel Midden Nederland. De maatregel wordt namens Utrecht Bereikbaar in opdracht van de Gemeente Utrecht uitgevoerd door ARS Traffic &Transport Technology te Leidschendam en wordt deels gesubsidieerd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Meer informatie:
Dominique Simhoffer
Woordvoerder Utrecht Bereikbaar
T 06-12851978 / E d.simhoffer@utrecht.nl

---- -- Management Summary (update 01-11- 2009)

Pasverkoop en pasuitgifte

Utrecht Bereikbaar heeft per 1 november jl. 11.192 passen verkocht en daarvan zijn er 6.447 daadwerkelijk uitgegeven. De nog uit te geven passen bestaan grotendeels uit recent gesloten overeenkomsten. Op basis van de verkooppijplijn denkt Utrecht Bereikbaar over heel 2009 uit te komen op ca. 15.000 verkochte passen.

Voor 2010 zijn inmiddels ca. 2.350 nieuwe passen verkocht. Binnenkort starten de acties rond de continuering van de bestaande contracten. Enkele grote werkgevers hebben al aan- gegeven zeker te zullen continueren.

De pashouders hebben voor het grootste deel (66%) een pas voor het BRU gebied. Voor 23% gaat het om een Pluspas met een supplement voor streekvervoer van buiten het BRU- gebied en voor 11% om een Pluspas met NS-supplement. Eind juni lag deze verhouding op 63%, 28% en 9%. Het aandeel BRU gebied en NS neemt dus toe, ten koste van het streek- vervoer.

Meer dan 14% van het Utrechts bedrijfsleven is bereikt, voornamelijk in de categorie bedrij- ven en instellingen met meer dan 100 werkzame personen. Bedrijven en instellingen die de pas hebben aangeschaft zijn geconcentreerd in het Centrum en op Papendorp. Het laatste kwartaal is Rijnsweerd sterk in opkomst. Overheid, zorg en zakelijke dienstverlening zijn goed vertegenwoordigd.

Recent heeft een testactie plaatsgevonden rond telefonische verkoop richting mkb. Daaruit bleek dat het mogelijk moet zijn om ca. 10% van het benaderde mkb via telefonische ver- koop passen te laten aanschaffen. De webshop is daarop aangepast en binnenkort start een grote actie richting mkb.

Pasgebruik.

Van de actieve pashouders maakt bijna 80% minimaal vier keer per week gebruik van de pas. Automobilisten met een relatief lange woon-werk afstand laten de auto regelmatig staan dankzij de Pas. Op het totale uitgegeven pashouderbestand gaat het nu om zo'n 650 auto- mobilisten (10%).

Het snelwegverkeer is met 250 voertuigen per dag afgenomen. Het aantal autobewegingen de stad in wordt met 350 per dag gereduceerd, binnen de stad met ongeveer 450 stuks per

dag. Tezamen worden per week ca. 65.000 autokilometers bespaard. Op jaarbasis bedraagt de besparing vanuit de huidige pasgebruikers ongeveer drie miljoen autokilometers. De CO2 emissie wordt met ca. 200.000 kilogram op jaarbasis gereduceerd.

Uit de objectieve meetgegevens is af te leiden dat er een zeker `gewenningseffect' optreedt: de houders gebruiken niet direct de pas. Maar zodra het gemak eenmaal bekend is, groeit het gebruik. Dat wil zeggen dat de beoogde resultaten niet alleen dichterbij komen door de uitgifte van extra passen, maar ook door het stimuleren van (een intensiever) gebruik. Dit blijkt goed uit de meetgegevens van OV-fiets: het gemiddeld aantal keren dat een fiets aan een pashouder wordt uitgeleend stijgt sterk zoals blijkt uit onderstaande figuur: Inmiddels is binnen Utrecht Bereikbaar een programma ontwikkeld om het pasgebruik te stimuleren.

Aantal geleende fietsen per maand per pas (= totaal geleende fietsen in een maand / aantal uitgegeven passen)

Lijn 700

Hoewel het nog steeds niet om grote aantallen gaat is de bezetting van lijn 700 de laatste weken stijgende. Het gaat nu om gemiddeld meer dan 20 passagiers per dag. Vanaf 15 no- vember wordt de nieuwe "geknipte" dienstregeling van kracht en wordt er gereden met klei- ner materieel met een business class uitstraling. Daarnaast vindt een herintroductiecampag- ne plaats onder de pashouders en kunnen houders van OV jaarkaarten van de dienst ge- bruik gaan maken.

P+R

De terreinen Stichtse Brug, Reeuwijk, Witte Bergen, Leusden, Soesterberg en Montfoort zijn in gebruik. Soesterberg scoort het best met 75 gebruikers per week. Reeuwijk en Leusden blijven nog wat achter. Over Montfoort zijn nog geen tellingen bekend. De opening van Meerkerk is afhankelijk van afspraken die met de provincie Brabant, Veolia en Arriva kunnen worden gemaakt.

Communicatie

Het bezoek aan de website blijft constant rond de 10.000 per maand schommelen, waarvan 90% unieke bezoekers. De nieuwsalerts per e-mail met het laatste nieuws over wegwerk- zaamheden worden zeer gewaardeerd.

Goederenvervoer

Er zijn 13 getekende intentieverklaringen en er worden er nog 3 verwacht. Tezamen moet dat leiden tot zo'n 100 tot 125 minder vrachtwagens op de weg.

---- --
Uitgebreide informatie Utrecht Bereikbaar

11 november 2009
Samenwerkingsverband

Vanwege de werkzaamheden in en om Utrecht die in het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden en ook nog voor 2010 gepland staan, staat de bereikbaarheid van de stad Utrecht onder druk. Om ervoor te zorgen dat Utrecht ook tijdens deze periode van intensieve werkzaamheden bereikbaar blijft, hebben de wegbeheerders (Rijkswaterstaat, gemeente Utrecht en provincie Utrecht), Bestuur Regio Utrecht en het georganiseerde bedrijfsleven de handen ineen geslagen en is Utrecht Bereikbaar opgericht.

Maatregelen

Utrecht Bereikbaar werkt op verschillende gebieden aan de bereikbaarheid van de stad:
. De planning van de verschillende werkzaamheden wordt op elkaar afgestemd, zodat er geen conflicterende projecten tegelijkertijd lopen.
. Bij elk project wordt gekeken hoe de hinder tot een minimum beperkt kan worden en wordt de best haalbare doorstroming bepaald.
. Er wordt prioriteit gegeven aan de doorstroming van het openbaar vervoer op de hoofdroutes.
. Er wordt actief en intensief gecommuniceerd over de werkzaamheden van alle wegbeheerders. Informatie over de wegwerkzaamheden is te vinden op de website van Utrecht Bereikbaar en wordt verspreid via nieuwsalerts.
. Er wordt een vervoeralternatief geboden aan werknemers uit Utrecht en Nieuwegein met de Utrecht Bereikbaar Pas.

Wetende dat Utrecht langdurig op de schop zou gaan is gekozen voor deze gezamenlijk investeringen van overheid en bedrijfsleven. De economische schade zou vele malen hoger zijn wanneer wegwerkzaamheden niet gezamenlijk werden afgestemd, er geen hinderbeperkende maatregelen genomen waren, er geen gezamenlijke communicatie had plaatsgevonden en geen maatregelen genomen waren om de forens alternatieven aan te bieden.

Utrecht Bereikbaar Pas

De Utrecht Bereikbaar Pas is een persoonsgebonden vervoerbewijs voor werknemers van werkgevers gevestigd in gemeenten Utrecht of Nieuwegein en geeft pashouders gratis toegang tot een keten van vervoermodaliteiten (streek- en stadsbus, tram, enkele treintrajecten, OV-fietsen KPN HotSpots). De kosten voor de pas worden gedragen door overheid 60% en bedrijven 40%.

U kunt de cijfers en verschillende onderzoeksresultaten over de Utrecht Bereikbaar Pas lezen in de management summary.

Verbetering pasaanbod
In de afgelopen maanden heeft Utrecht Bereikbaar het pasaanbod verder verbeterd, onder andere in reactie op suggesties van pashouders en bedrijfsleven. De verbeteringen maken dat de Utrecht Bereikbaar Pas voor nog meer werknemers een geschikt alternatief is op hun woon-werktraject.

Zo kunnen sinds deze zomer meer houders van de Utrecht Bereikbaar Pluspas reizen met de trein. Er zijn namelijk nieuwe trajecten toegevoegd aan de pas; er kan nu ook gereisd worden vanuit Amsterdam CS, Schiphol en Zuid-WTC, vanuit Culemborg, Zaltbommel en Geldermalsen en vanuit Tiel. Daarnaast is er extra capaciteit beschikbaar gekomen in de treinen vanuit Arnhem, Ede-Wageningen, Veenendaal-De Klomp en Hilversum.

Inmiddels zijn er zes P+R Terreinen opgeleverd langs de A27-noord, A12-west en A28. Vanaf deze terreinen rijden speciale snelwegbussen richting Utrecht, bij file over de vluchtstrook. Deze vluchtstroken zijn speciaal voor het project Utrecht Bereikbaar geschikt gemaakt voor het OV. Over de A28 rijdt bestaand OV (lijnen 276, 296 en 299 van Connexxion). De A27-noord (vanuit P+R Almere Stichtse Brug) en de A12-west (vanaf P+R Reeuwijk) worden bediend door de nieuwe buslijn 700 van Connexxion. Deze bus rijdt sinds april 2009 in opdracht van Utrecht Bereikbaar.

Vanaf 16 november rijdt Utrecht Bereikbaar met verbeterde dienstverlening. Lijn 700 rijdt vanaf dan volgens een geoptimaliseerde en daarmee snellere dienstregeling. Tevens introduceert Utrecht Bereikbaar lijn 701. Deze lijn rijdt vanaf P+R Reeuwijk via de nieuwe halte bij P+R Westraven naar eindhalte Rijnsweerd. Voor Westraven is gekozen omdat het een belangrijk strategisch OV-knooppunt is en bedrijven die hier gevestigd zijn zo beter worden bediend. De grote touringcars worden daarnaast gefaseerd vervangen door kleinere bussen met een business class-uitstraling. Om het gebruik te stimuleren vindt een herintroductiecampagne plaats onder de pashouders en wordt bekendheid gegeven aan het feit dat ook houders van een OV-jaarkaart gebruik kunnen maken van deze bus.

Utrecht Bereikbaar is een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven: Rijkswaterstaat, gemeente Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, provincie Utrecht en het bedrijfsleven via de overkoepelende organisaties VNO/NCW Utrecht en de Kamer van Koophandel Midden Nederland.

---- --