Ingezonden persbericht


Persbericht

Zwolle, 11 november 2009

Koppelvaart onder voorwaarden toegestaan
Provincie Overijssel maakt kanaal Almelo-De Haandrik geschikt voor schepen van 700 ton

Schepen met een laadvermogen van 700 ton kunnen binnen vier jaar hun lading vervoeren over kanaal Almelo-De Haandrik. De provincie gaat het kanaal uitbaggeren, wachtplaatsen aanpassen en aanleggen en vijf bruggen vervangen. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten om per direct koppelvaart (het varen met twee aan elkaar gekoppelde schepen) op het kanaal toe te staan. Dit betekent dat er meer containers vervoerd kunnen worden op een economisch rendabele wijze.

Opwaardering 700 ton
Om het kanaal geschikt te maken voor 700 tons schepen, laat de provincie het kanaal ongeveer een halve meter dieper uitbaggeren. Ook de bodem van het kanaal wordt verbreed met enkele meters. Verder gaat de provincie bruggen voorzien van wachtplaatsen om snel van en aan boord te kunnen komen. Tenslotte moeten de volgende beweegbare bruggen vervangen worden om de doorvaartbreedte te vergroten: *Ommen: de bruggen Beerzerveld en Kloosterdijk
*Hardenberg: de bruggen Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg De werkzaamheden zijn naar verwachting op 1 januari 2014 afgerond, de totale kosten bedragen ongeveer ¤ 19 miljoen. Tijdens de werkzaamheden wordt het kanaal niet gestremd, wel is oponthoud mogelijk of bijvoorbeeld tijdelijke éénrichtingsvaart.

Gedeputeerde Job Klaasen: "De ontwikkelingen rond kanaal Almelo-De Haandrik zijn het resultaat van een goede samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en scheepvaart. Door het aanpassen van deze vaarroute stimuleren we als provincie Overijssel het goederenvervoer over water. Dit is niet alleen belangrijk voor de economische ontwikkeling in dit gebied, maar ook goed voor het milieu en de bereikbaarheid in Overijssel. Elk 700 tons schip betekent 35 vrachtwagens minder op de weg."

Koppelvaart
Afgelopen voorjaar hebben drie proefvaarten plaatsgevonden met koppelverbanden: twee aan elkaar gekoppelde schepen met een lengte van 110 meter. Voordeel van een koppelvaart is dat er meer containers vervoerd kunnen worden met minder inzet van machinekamer, brandstof en personeel. De proefvaarten zijn succesvol verlopen. Daarom heeft de provincie besloten om koppelvaarten toe te staan onder bepaalde voorwaarden.




Ingezonden persbericht