Gemeente Best

Best Passend Onderwijs

12-11-2009

Het Bestse (basis)onderwijs werkt samen met de gemeente Best en externe (onderwijs)organisaties al geruime tijd aan de inrichting van het Best Passend Onderwijs. Het doel daarbij is dat iedere leerling in Best het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Dat geldt ook voor de leerlingen die extra behoeften hebben. Voor hen geldt dat ze een aanbod krijgen dat bij hen past zodat ze zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Daarbij wordt er naar gestreefd om zoveel mogelijk leerlingen, het liefst in de eigen buurt, binnen het reguliere onderwijs te houden. De schoolbesturen moeten daartoe een zo goed en breed mogelijk onderwijsaanbod leveren.

Eerste stap in de richting
Om tot Best Passend Onderwijs te komen, heeft het gezamenlijke Bestse (basis)onderwijs een strategisch beleidsplan vastgesteld waarin missie, doelstellingen, activiteiten en tijdsplan beschreven staan (www.bestpassendonderwijs.nl). Dit beleidsplan is een eerste stap in de richting van Best Passend Onderwijs en kent verschillende invalshoeken die door diverse werkgroepen worden uitgewerkt. Hierbij kan worden gedacht aan communicatie met ouders, hoogbegaafdheid, verdere versterking van de professionele deskundigheid en expertise, inrichting van de gewenste condities, aansluiting met het voortgezet onderwijs, samenwerking met opleidingsscholen en samenwerking met scholen voor speciaal onderwijs.

Uit onderzoek is gebleken dat er binnen Best een grote behoefte bestaat aan het realiseren van een vorm van speciaal onderwijs. Dit omdat men graag zoveel mogelijk kinderen uit Best ook in Best naar school wil laten gaan. Vervolgens is men gaan kijken voor welke doelgroep het hardst een specifieke voorziening nodig is. Uit de praktijk van alledag kwam naar voren dat het dan gaat om kinderen met specifieke omgangsbehoeften.

Speciaal onderwijs in Best
Naar aanleiding van de behoefteninventarisatie is contact gezocht met de `Aloysiusstichting'; het landelijk bestuur van speciale scholen die zich richten op kinderen met omgangsvragen. Eén van deze speciale scholen is `de Rungraaf' in Eindhoven. Na meerdere gesprekken bleek dat zowel het Bestse basisonderwijs, `de Rungraaf' en de gemeente Best bereid waren om te gaan werken aan het realiseren van een volwaardige nevenvestiging van `de Rungraaf' in Best.

In deze nevenvestiging is plaats voor in totaal twintig kinderen verdeeld over twee groepen van tien. Dit wordt dus niet zomaar een nieuwe, op zichzelf staande school. Bij de samenwerking is vooraf gesteld dat deze nevenvestiging heel actief zal participeren in de uitvoering van de doelstelling van het Best Passend Onderwijs. Dit houdt in dat er samen gewerkt wordt om kinderen zo verantwoord en lang mogelijk onderwijs te laten volgen in het reguliere Bestse basisonderwijs. Mocht dit onverhoopt niet lukken dan gaan de kinderen in principe tijdelijk naar de nevenvestiging van `de Rungraaf'. Het contact tussen de basisschool van het kind en `de Rungraaf' blijft bestaan. Daarmee ontstaat er onder andere uitwisseling over de ontwikkeling van het kind.

Voordelen
Voor ouders/verzorgers, die mogelijkerwijs een kind hebben dat op 'de Rungraaf` het beste tot zijn of haar recht komt, en de Bestse kinderen ontstaan er een aantal voordelen.
De kinderen:

* kunnen in Best naar school; niet in een busje maar gewoon net als alle andere kinderen;

* hoeven niet extra vroeg op te staan en komen weer op tijd thuis;
* kunnen Bestse vriendjes opdoen en meedoen met het Bestse basisschoolleven.

Daarnaast is de school nabij en kunnen ouders/verzorgers sneller en direct contact met de leerkracht hebben.

Startdatum
Het was oorspronkelijk de bedoeling per 1 januari 2010 met de nevenvestiging van `de Rungraaf' te starten. Omdat het contact met en de inbreng van de ouders echter zeer serieus genomen wordt, is in de voorbereiding hiervoor meer tijd nodig. Verder bleek ook dat de benodigde condities nog niet volledig gerealiseerd waren. Op basis hiervan heeft de projectgroep besloten om de startdatum van de nevenvestiging vooralsnog op te schuiven naar 1 augustus 2010.

Voor alle duidelijkheid: het betreft hier geen afstel maar een uitstel van de totstandkoming. De projectgroep staat en gaat voor een volwaardige nevenvestiging in Best, op basis van zo'n 20 leerlingen, waar kwaliteit en continuïteit geborgd zijn. Verder wil de projectgroep de "extra" tijd gebruiken om zo optimaal mogelijk gebruik te gaan maken van de (on)mogelijkheden die de nieuwe regelgeving rond "Passend Onderwijs" gaat bieden. De partners willen daadwerkelijk komen tot de invulling van hun ambitie: "Onderwijs op maat en een continuüm van zorg voor alle Bestse schoolkinderen in Best".

Meer informatie vindt u op www.bestpassendonderwijs.nl.