Binnenvaartschippers roepen op tot actie

12/11/2009 10:35

Schippersvoorschippers.nl

Als binnenvaart willen wij een krachtig signaal neerzetten, en daarom zullen wij 16 november aanpakken om ons en ons verzoek aan Brussel op de kaart te zetten. Wij zullen op 16 november 2009 aanwezig zijn in Brussel om ons te laten horen en diverse organisaties zullen aan de commissie hun bezorgdheid overbrengen. Daarnaast zullen diegene die niet naar Brussel kunnen of zij die moeten varen gevraagd worden hun solidariteit te tonen. In eerste instantie verzoeken we iedereen uitdrukkelijk naar Brussel te gaan. Diegenen die niet naar Brussel gaan zullen zich verzamelen op onderstaande locaties. Daar zullen zij zich aan de pers tonen en van zich laten horen. In de pauze van de Commissie van 13.00-13.30 zullen de scheepshoorns van zich laten spreken.

Wij hopen dat u van de pers zich op de hoogte gaat stellen, u zult daar een vloot van prachtige moderne en zeer milieuvriendelijke schepen aantreffen. De zeer gedreven binnenvaartondernemers zullen u behulpzaam zijn om toe te lichten hoe de zaken werken in de binnenvaart. U kunt terecht op onderstaande verzamellocaties:


1. Amsterdam houthavens


2. Rotterdam Tropicana


3. Maasbracht


4. Vluchthaven IJzendoorn


5. Voorhaven Weurt


6. Gorichem autosteiger


7. Antwerpen


8. Manheim


9. Mainz

Als er niets gebeurt dan dreigen 50% van de binnenvaartondernemers voor het einde van het jaar failliet te gaan. Als die schepen daadwerkelijk stil gaan liggen gaat dat een behoorlijke druk op het wegennet geven; miljoenen tonnen zullen er extra over de weg vervoerd moeten worden. Op 16 en 17 november vergadert de Europese commissie over de problematiek in de binnenvaart. Wij willen een krachtig signaal neerzetten als binnenvaart. De problematiek in de binnenvaart kan best door haar zelf opgelost worden echter dan moet daar door de overheid wel een bepaalde speelruimte geboden worden. Bijvoorbeeld door de NMa wat minder rigide naar de Mededingingswet te laten kijken. Dan kunnen de initiatieven van capaciteitsreductie of samenwerkingsverbanden zorgen dat er weer een stijgende lijn in de tarieven komt. Wij verzoeken dan ook de Europese commissie , en met name mevr Kroes om deze speelruimte te creëren.

Global warming en CO2 uitstoot staan, terecht, hevig in de belangstelling van de publieke opinie. Willen we een toekomst voor onze kinderen behouden zullen met omzichtig met de CO2 uitstoot om moeten gaan. De binnenvaart vervult al een zeer belangrijke rol in het terugdringen van de CO2 uitstoot, er kan sprake zijn van een reductie tot 90% van de CO2 uitstoot indien de goederen over water getransporteerd worden. Om dit te bereiken hebben vele binnenvaartondernemers de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in hun ondernemingen. Dat resulteert in een moderne en zeer milieuvriendelijke vloot die uitstekend geëquipeerd is om uw goederen te vervoeren.

Echter de binnenvaart heeft ook te lijden onder de wereldwijde crisis. Er is een terugloop van het aantal te vervoeren goederen van ongeveer 20-30%. Door minder aanbod van transport staan de tarieven zwaar onder druk en zijn in de meeste gevallen gehalveerd. Dit lijdt tot een onacceptabele situatie. De binnenvaart heeft zelf diverse initiatieven ondernomen om uit deze crisis te komen. Dat varieert van particuliere initiatieven tot door ministerie van verkeer en waterstaat genomen initiatieven. Gemeen hebben alle initiatieven dat zij direct door de NMa als niet wettelijk toegestaan worden beschouwd en daarmee verdwijnen deze initiatieven vrijwel direct van het toneel.





http://www.schippersvoorschippers.nl/