Waterschap Zuiderzeeland


te gast bij waterles Waterschap Zuiderzeeland

Staatssecretaris Tineke Huizinga te gast bij waterles Waterschap Zuiderzeeland

`Watereducatie heel belangrijk voor kinderen'

Dat zei staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op donderdag 12 november tijdens de waterles met de 10.000ste leerling op basisschool de Schakel in Lelystad. Samen met dijkgraaf Henk Tiesinga nam zij deel aan de les. Als afsluiting van de les gaf de staatssecretaris aan dat watereducatie belangrijk is voor kinderen, omdat zij de dijkgraven en staatssecretarissen van de toekomst zijn.

10.000ste leerling waterlessen

Waterschap Zuiderzeeland is in het schooljaar 2006/2007 begonnen met het geven van waterlessen. Dit zijn lessen voor de groepen 7 van de basisscholen. In een les van ca. twee uur krijgen de kinderen filmpjes te zien, doen ze proefjes en wordt met ze gepraat over het belang van water, het milieu en wordt verteld wat de rol van een waterschap daarin is. Ongeveer een week na de les brengt de klas een bezoek aan een afvalwaterzuiveringsinstallatie, zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat er met hun afvalwater gebeurt.

Deze lessen heeft Waterschap Zuiderzeeland helemaal zelf ontwikkeld. De lessen worden gegeven door vrijwilligers. De provincie Flevoland telt 205 basisscholen, per schooljaar doen er ca. 110 scholen mee aan de waterlessen, dat betekent, omdat er scholen zijn met meerdere groepen 7, dat het waterschap 150 lessen per schooljaar geeft (en dus ook 150 rondleidingen).

Logisch doorrekenend betekende dit dat rond deze periode de 10.000ste leerling een waterles zou gaan krijgen. Wie exact de 10.000ste leerling was, is niet berekend. Maar, vaststaat dat hij of zij in groep 7 van de Schakel in Lelystad zit.

Staatssecretaris Tineke Huizinga en Dijkgraag Henk Tiesinga krijgen een werkstuk aangeboden
Marianne Touw vrijwilliger van Waterschap Zuiderzeeland geeft waterles Samen water zuiveren

© Waterschap Zuiderzeeland
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||