Waterschap Zuiderzeeland
te gast bij waterles Waterschap Zuiderzeeland
Staatssecretaris Tineke Huizinga te gast bij waterles Waterschap
Zuiderzeeland
`Watereducatie heel belangrijk voor kinderen'
Dat zei staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op
donderdag 12 november tijdens de waterles met de 10.000ste leerling op
basisschool de Schakel in Lelystad. Samen met dijkgraaf Henk Tiesinga
nam zij deel aan de les. Als afsluiting van de les gaf de
staatssecretaris aan dat watereducatie belangrijk is voor kinderen,
omdat zij de dijkgraven en staatssecretarissen van de toekomst zijn.
10.000ste leerling waterlessen
Waterschap Zuiderzeeland is in het schooljaar 2006/2007 begonnen met
het geven van waterlessen. Dit zijn lessen voor de groepen 7 van de
basisscholen. In een les van ca. twee uur krijgen de kinderen filmpjes
te zien, doen ze proefjes en wordt met ze gepraat over het belang van
water, het milieu en wordt verteld wat de rol van een waterschap
daarin is. Ongeveer een week na de les brengt de klas een bezoek aan
een afvalwaterzuiveringsinstallatie, zodat ze met eigen ogen kunnen
zien wat er met hun afvalwater gebeurt.
Deze lessen heeft Waterschap Zuiderzeeland helemaal zelf ontwikkeld.
De lessen worden gegeven door vrijwilligers. De provincie Flevoland
telt 205 basisscholen, per schooljaar doen er ca. 110 scholen mee aan
de waterlessen, dat betekent, omdat er scholen zijn met meerdere
groepen 7, dat het waterschap 150 lessen per schooljaar geeft (en dus
ook 150 rondleidingen).
Logisch doorrekenend betekende dit dat rond deze periode de 10.000ste
leerling een waterles zou gaan krijgen. Wie exact de 10.000ste
leerling was, is niet berekend. Maar, vaststaat dat hij of zij in
groep 7 van de Schakel in Lelystad zit.
Staatssecretaris Tineke Huizinga en Dijkgraag Henk Tiesinga krijgen
een werkstuk aangeboden
Marianne Touw vrijwilliger van Waterschap Zuiderzeeland geeft
waterles Samen water zuiveren
© Waterschap Zuiderzeeland
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||