Haven Amsterdam

Innovatief Kraanschip Transferium in bedrijf gesteld

12 november 2009
Ingezonden persbericht,

Rotterdam 12 november 2009. Op donderdagmiddag
12 november is het nieuwe binnenvaart containerkraanschip Transferium te Rotterdam door haar zusterschip de Mercurius-Amsterdam gedoopt en in bedrijf gesteld middels een demonstratie van beide schepen ter plaatse van de Cruise Terminal. Beide kraanschepen gaan opereren binnen de havenregio, om zodoende de rondwegen rondom de stad te ontlasten van het regionale containervervoer. De schepen halen dagelijks inkomende containers op bij de zeeterminal, varen deze naar de klant in de haven alwaar de containers direct op de kade of op een truck worden gelost. En weer retour.

Het oorspronkelijke concept werd ontwikkeld door de Mercurius Shipping Group in nauwe samenwerking met en op initiatief van Haven Amsterdam. Het doel van het AMS-barge project was om een shift van weg naar watertransport van containers te creëren in een havenregio. De Transferium meet 95,50 x 11,55 m en kan in totaal 2.400 ton of 164 containers vervoeren. De containerkraan kan 40 ton tillen met een horizontale armlengte van 28 m. Om de grote hefcapaciteit van de kraan te compenseren is er een zeer innovatief stabiliteitssysteem geïnstalleerd. Het hightech schip kan gemiddeld 22 containers per uur laden/lossen.

Een kleine vier jaar na de doop van het innovatieve vervoersconcept de Mercurius-Amsterdam, is vandaag de geoptimaliseerde container kraanschip Transferium in bedrijf gesteld. Dit bijzondere schip is ontworpen, gebouwd en volledig afgebouwd door Scheepswerf Begej, onderdeel van de Mercurius Shipping Group. Het schip zal ingezet worden in de Nederlandse zeehavens van Rotterdam en Amsterdam voor directe locale containeroverslag. Middels de inzet van de kraanschepen worden de wegen rondom de havenregio ontlast wat resulteert in een betere bereikbaarheid voor alle weggebruikers. Daarnaast wordt de CO2 uitstoot per container verminderd als gevolg van het milieuvriendelijkere regionale transport per binnenvaartschip. Het schip is ideaal geschikt om de logistiek te verzorgen van containers van bedrijven welke aan het water zijn gelegen, maar geen eigen kraan hebben.

De schepen passen ook goed in de Transferia-gedachte welke in de regio Rijnmond speelt. Zonder kostbare en langjarige infrastructurele aanpassingen, kunnen deze schepen per direct deze rol vervullen om containers van schip naar schip te verplaatsen om zodoende containers per terminal en per schip samen te bundelen en de A15 te ontlasten.

De trotse eigenaren de familie Teekman en de Mercurius Shipping Group hebben gezamenlijk dit project weten te realiseren met ondersteuning van Haven Amsterdam. Inmiddels werd het schip niet alleen ingezet om containers bij de zeeterminals op te halen en naar de diverse bedrijven op de kade te plaatsen, maar o.a. ook voor:
* Boord/boord overslag

* Het invallen voor een walkraan, op het moment dat de walkraan van een locale terminal werd gerepareerd

* Bij bergingswerkzaamheden, zoals recent bij de Uniport terminal en bij de Moerdijk

Het zijn vaak niet alleen de lagere kosten voor het vervoer over het water of de milieu-aspecten welke de doorslag geven om te kiezen voor het kraanschip, het zijn juist de bijkomende aspecten die het echte voordeel brengen. Zo kan er vaak bespaard worden op tijd en kosten van de logistieke afhandeling van vrachtwagens en is er fors minder ruimte nodig om de interne logistieke stromen af te handelen. Bij sommige cliënten heeft dit zelfs geresulteerd in omzetverhoging. Inzet van het kraanschip stelt watergebonden bedrijven in staat om een nieuwe manier van werken door te voeren in hun logistieke proces.

De Transferium is flink geoptimaliseerd ten opzichte van de Mercurius-Amsterdam. Zo zijn er 2 zwaardere hoofdmotoren geïnstalleerd zodat het mogelijk is om met 3 geladen bakken te kunnen varen. Het schip is tien meter langer, waardoor het schip beter gestroomlijnd is plus meer woon- en werkruimte heeft op het voor- en achterschip. De kraan heeft met haar 45 ton liftcapaciteit, 10 ton meer hefvermogen. In plaats van 2 losse spreaders (één 20 ft plus één 40 ft spreader), heeft het nieuwe schip nu een volautomatische light-weight spreader. Tevens is het stabiliteit-systeem (het zogenaamde anti-helling systeem) fors verbeterd. Razendsnel bewegen twee 50 tons gewichten (aan zowel de voor- als achterzijde van de kraan) van bakboord naar stuurboord. Aangevuld met 4 zware 4.000 kuub pompen die snel water kunnen verplaatsen overdwars middels 10-duimse leidingen op 4 plaatsen in het schip.

Na de plechtigheden van hedenmiddag zal dit schip direct haar kraanactiviteiten aanvangen in de havens van Rotterdam en Amsterdam.

De Mercurius Shipping Group is gevestigd te Zwijndrecht en is een familiebedrijf met een duidelijke focus op investeringen in bedrijven gerelateerd aan binnenvaartlogistiek. Momenteel heeft Mercurius investeringen in ca. 35 binnenvaartschepen, m.n. Type C chemicaliëntankers, containerschepen en enkele speciale project schepen. De diversiteit van diensten die de Mercurius Group verleent varieert van ontwerp en bouw van binnenvaartschepen op eigen scheepswerf, verstrekking van risicokapitaal, management support aan binnenvaartondernemingen (financiering, HR, veiligheid, operationeel), werving & selectie, bevrachting en logistieke dienstverlening. Al deze activiteiten zijn in handen van een cluster van scheepvaartbedrijven, waardoor optimale synergie worden gecreëerd. Mercurius heeft kantoren in Zwijndrecht (hoofdkantoor, Nederland) en Amsterdam (Nederland), Lokeren (België), Luxemburg (Luxemburg) en Praag (Tsjechië) en Zrenjanin (Servië).

Meer informatie?