Innovatief Kraanschip Transferium in bedrijf gesteld
12 november 2009
Ingezonden persbericht,
Rotterdam 12 november 2009. Op donderdagmiddag
12 november is het nieuwe binnenvaart containerkraanschip Transferium
te Rotterdam door haar zusterschip de Mercurius-Amsterdam gedoopt en
in bedrijf gesteld middels een demonstratie van beide schepen ter
plaatse van de Cruise Terminal. Beide kraanschepen gaan opereren
binnen de havenregio, om zodoende de rondwegen rondom de stad te
ontlasten van het regionale containervervoer. De schepen halen
dagelijks inkomende containers op bij de zeeterminal, varen deze naar
de klant in de haven alwaar de containers direct op de kade of op een
truck worden gelost. En weer retour.
Het oorspronkelijke concept werd ontwikkeld door de Mercurius Shipping
Group in nauwe samenwerking met en op initiatief van Haven Amsterdam.
Het doel van het AMS-barge project was om een shift van weg naar
watertransport van containers te creëren in een havenregio. De
Transferium meet 95,50 x 11,55 m en kan in totaal 2.400 ton of 164
containers vervoeren. De containerkraan kan 40 ton tillen met een
horizontale armlengte van 28 m. Om de grote hefcapaciteit van de kraan
te compenseren is er een zeer innovatief stabiliteitssysteem
geïnstalleerd. Het hightech schip kan gemiddeld 22 containers per uur
laden/lossen.
Een kleine vier jaar na de doop van het innovatieve vervoersconcept de
Mercurius-Amsterdam, is vandaag de geoptimaliseerde container
kraanschip Transferium in bedrijf gesteld. Dit bijzondere schip is
ontworpen, gebouwd en volledig afgebouwd door Scheepswerf Begej,
onderdeel van de Mercurius Shipping Group. Het schip zal ingezet
worden in de Nederlandse zeehavens van Rotterdam en Amsterdam voor
directe locale containeroverslag. Middels de inzet van de kraanschepen
worden de wegen rondom de havenregio ontlast wat resulteert in een
betere bereikbaarheid voor alle weggebruikers. Daarnaast wordt de CO2
uitstoot per container verminderd als gevolg van het
milieuvriendelijkere regionale transport per binnenvaartschip. Het
schip is ideaal geschikt om de logistiek te verzorgen van containers
van bedrijven welke aan het water zijn gelegen, maar geen eigen kraan
hebben.
De schepen passen ook goed in de Transferia-gedachte welke in de regio
Rijnmond speelt. Zonder kostbare en langjarige infrastructurele
aanpassingen, kunnen deze schepen per direct deze rol vervullen om
containers van schip naar schip te verplaatsen om zodoende containers
per terminal en per schip samen te bundelen en de A15 te ontlasten.
De trotse eigenaren de familie Teekman en de Mercurius Shipping Group
hebben gezamenlijk dit project weten te realiseren met ondersteuning
van Haven Amsterdam. Inmiddels werd het schip niet alleen ingezet om
containers bij de zeeterminals op te halen en naar de diverse
bedrijven op de kade te plaatsen, maar o.a. ook voor:
* Boord/boord overslag
* Het invallen voor een walkraan, op het moment dat de walkraan van
een locale terminal werd gerepareerd
* Bij bergingswerkzaamheden, zoals recent bij de Uniport terminal en
bij de Moerdijk
Het zijn vaak niet alleen de lagere kosten voor het vervoer over het
water of de milieu-aspecten welke de doorslag geven om te kiezen voor
het kraanschip, het zijn juist de bijkomende aspecten die het echte
voordeel brengen. Zo kan er vaak bespaard worden op tijd en kosten van
de logistieke afhandeling van vrachtwagens en is er fors minder ruimte
nodig om de interne logistieke stromen af te handelen. Bij sommige
cliënten heeft dit zelfs geresulteerd in omzetverhoging. Inzet van het
kraanschip stelt watergebonden bedrijven in staat om een nieuwe manier
van werken door te voeren in hun logistieke proces.
De Transferium is flink geoptimaliseerd ten opzichte van de
Mercurius-Amsterdam. Zo zijn er 2 zwaardere hoofdmotoren geïnstalleerd
zodat het mogelijk is om met 3 geladen bakken te kunnen varen. Het
schip is tien meter langer, waardoor het schip beter gestroomlijnd is
plus meer woon- en werkruimte heeft op het voor- en achterschip. De
kraan heeft met haar 45 ton liftcapaciteit, 10 ton meer hefvermogen.
In plaats van 2 losse spreaders (één 20 ft plus één 40 ft spreader),
heeft het nieuwe schip nu een volautomatische light-weight spreader.
Tevens is het stabiliteit-systeem (het zogenaamde anti-helling
systeem) fors verbeterd. Razendsnel bewegen twee 50 tons gewichten
(aan zowel de voor- als achterzijde van de kraan) van bakboord naar
stuurboord. Aangevuld met 4 zware 4.000 kuub pompen die snel water
kunnen verplaatsen overdwars middels 10-duimse leidingen op 4 plaatsen
in het schip.
Na de plechtigheden van hedenmiddag zal dit schip direct haar
kraanactiviteiten aanvangen in de havens van Rotterdam en Amsterdam.
De Mercurius Shipping Group is gevestigd te Zwijndrecht en is een
familiebedrijf met een duidelijke focus op investeringen in bedrijven
gerelateerd aan binnenvaartlogistiek. Momenteel heeft Mercurius
investeringen in ca. 35 binnenvaartschepen, m.n. Type C
chemicaliëntankers, containerschepen en enkele speciale project
schepen. De diversiteit van diensten die de Mercurius Group verleent
varieert van ontwerp en bouw van binnenvaartschepen op eigen
scheepswerf, verstrekking van risicokapitaal, management support aan
binnenvaartondernemingen (financiering, HR, veiligheid, operationeel),
werving & selectie, bevrachting en logistieke dienstverlening. Al deze
activiteiten zijn in handen van een cluster van scheepvaartbedrijven,
waardoor optimale synergie worden gecreëerd. Mercurius heeft kantoren
in Zwijndrecht (hoofdkantoor, Nederland) en Amsterdam (Nederland),
Lokeren (België), Luxemburg (Luxemburg) en Praag (Tsjechië) en
Zrenjanin (Servië).
Meer informatie?
Haven Amsterdam