CDA

CDATV: Biskop - Spijbelen is niet âcoolâ

Tijdens de begrotingsbehandeling Onderwijs zei CDA kamerlid Jack Biskop dat het VMBO-onderwijs door haar 10-jarig bestaan, de afgelopen tijd terecht veel positieve aandacht gekregen.
âHet VMBO zit duidelijk in een lift. Door vaker de aansluiting te zoeken met het plaatselijke en regionale bedrijfsleven, slagen VMBOâs er in om zich een betere positie te verwervenâ zo concludeerde de CDAâer. Hij verzocht de staatssecretaris wel meer perspectief voor de Theoretische Leerweg (voorheen MAVO) te bieden. En of ze wil inzetten op het versterken van de relatie onderwijs-bedrijfsleven. âIn nieuwe onderwijsarrangementen (o.a. de zogenaamde vakcolleges) wordt samengewerkt tussen VMBOâs en het lokale bedrijfsleven. Wat kan de staatssecretaris doen om die samenwerking op regionaal niveau te faciliteren?â.

In navolging van het CDA aanvalsplan tegen spijbelen, welke Biskop begin september presenteerde vroeg hij de Staatssecretaris nogmaals om zich in te zetten om spijbelen tegen te gaan. âJongeren die uitvallen in het onderwijs, missen een belangrijke gelegenheid om hun talenten om te zetten in vakmanschap. Maar voorkomen is beter dan genezen. De allereerste preventie is het voorkomen van verzuim. Of het nu gaat om een vakantie die een paar dagen eerder âgenomenâ wordt, of om een 14 jarige zeilster die er een jaartje of wat tussenuit wilâ zo pleitte Biskop. Een spijbelaar zet zichzelf buiten spel. Volgens het Kamerlid is het zaak dat jongeren zelf daarvan doordrongen zijn en er ligt een schonetaak voor opvoeders thuis en op school. Tot slot vroeg hij aandacht voor de indicatie van zorgleerlingen. Nu moeten zij langs allerlei loketten voor ondersteuning uit verschillende potjes. Volgens Biskop zou er een integrale indicatiestelling moeten zijn. âNiet voor elk beleidsterrein (AWBZ, hulpmiddelen, UWV, WMO, WSW, OCW, etc) opnieuw indiceren. Het is ondoenlijk voor de betrokkene en het is weggegooid geld!â Volgens de CDAâer is het systeem doorgeslagen als een leraar verzucht: âde leerling met de beperking heb ik graag in de klas, maar mag ik afzien van de extra begeleiders en ondersteunersâ, dan schieten we ons doel voorbij.