CDA
CDATV: Biskop - Spijbelen is niet âcoolâ
Tijdens de begrotingsbehandeling Onderwijs zei CDA kamerlid Jack
Biskop dat het VMBO-onderwijs door haar 10-jarig bestaan, de afgelopen
tijd terecht veel positieve aandacht gekregen.
âHet VMBO zit duidelijk in een lift. Door vaker de aansluiting te
zoeken met het plaatselijke en regionale bedrijfsleven, slagen VMBOâs
er in om zich een betere positie te verwervenâ zo concludeerde de
CDAâer. Hij verzocht de staatssecretaris wel meer perspectief voor de
Theoretische Leerweg (voorheen MAVO) te bieden. En of ze wil inzetten
op het versterken van de relatie onderwijs-bedrijfsleven. âIn nieuwe
onderwijsarrangementen (o.a. de zogenaamde vakcolleges) wordt
samengewerkt tussen VMBOâs en het lokale bedrijfsleven. Wat kan de
staatssecretaris doen om die samenwerking op regionaal niveau te
faciliteren?â.
In navolging van het CDA aanvalsplan tegen spijbelen, welke Biskop
begin september presenteerde vroeg hij de Staatssecretaris nogmaals om
zich in te zetten om spijbelen tegen te gaan. âJongeren die uitvallen
in het onderwijs, missen een belangrijke gelegenheid om hun talenten
om te zetten in vakmanschap. Maar voorkomen is beter dan genezen. De
allereerste preventie is het voorkomen van verzuim. Of het nu gaat om
een vakantie die een paar dagen eerder âgenomenâ wordt, of om een 14
jarige zeilster die er een jaartje of wat tussenuit wilâ zo pleitte
Biskop. Een spijbelaar zet zichzelf buiten spel. Volgens het Kamerlid
is het zaak dat jongeren zelf daarvan doordrongen zijn en er ligt een
schonetaak voor opvoeders thuis en op school. Tot slot vroeg hij
aandacht voor de indicatie van zorgleerlingen. Nu moeten zij langs
allerlei loketten voor ondersteuning uit verschillende potjes. Volgens
Biskop zou er een integrale indicatiestelling moeten zijn. âNiet voor
elk beleidsterrein (AWBZ, hulpmiddelen, UWV, WMO, WSW, OCW, etc)
opnieuw indiceren. Het is ondoenlijk voor de betrokkene en het is
weggegooid geld!â Volgens de CDAâer is het systeem doorgeslagen als
een leraar verzucht: âde leerling met de beperking heb ik graag in de
klas, maar mag ik afzien van de extra begeleiders en ondersteunersâ,
dan schieten we ons doel voorbij.