Gemeente Woerden

Wensen en ideëen rond Centrum Jeugd en Gezin in beeld gebracht

12-11-2009

In opdracht van het ministerie voor Jeugd en gezin komen, uiterlijk in 2011, in alle gemeenten Centra voor Jeugd en Gezin (CJG). Ook de gemeente Woerden ontwikkelt, samen met partijen uit de jeugdgezondheidszorg, onderwijs en bijvoorbeeld kinderopvang, een CJG. Bij de ontwikkeling van het CJG is het goed om de meningen en ideeën van toekomstige gebruikers, ouders en jongeren, te achterhalen. Bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) kunnen ouders, kinderen, jongeren tot 23 jaar en professionals terecht voor eenvoudige en ingewikkelde vragen over opvoeden en opgroeien. Het CJG biedt advies en hulp op maat.

Toekomstige gebruikers bevraagd

De meningen en ideeën van toekomstige gebruikers, ouders en jongeren, zijn belangrijke input bij de ontwikkeling van het CJG. In de zomer van 2009 is daarom het burgerpanel van de gemeente Woerden geraadpleegd over dit onderwerp.

Kennis van het CJG

Aan het onderzoek hebben 263 personen meegedaan, waarvan 65 jongeren en 198 ouders met kinderen tussen de 0 en 23 jaar. De bekendheid van het Centrum voor jeugd en gezin ligt bij de ouders tussen de 47 en 68%. Hierbij scoren de ouders met pubers het hoogst en ouders van kinderen onder de 6 jaar het laagst. Het CJG is bij jongeren nog een relatief onbekend begrip (22%).

Komst CJG wordt positief ontvangen

De meeste ouders en jongeren vinden het een goed idee dat er in de gemeente Woerden een CJG komt. Ongeveer een derde van de ondervraagden geeft aan af te wachten wat het wordt.

Inloopfunctie heeft niet de voorkeur

Het toekomstige CJG kent verschillende ingangen: digitaal via de website, telefonisch of het loket. Deze contactmogelijkheden zijn ook voorgelegd aan het panel. Ouders geven aan vooral via een persoonlijke afspraak in contact te willen komen met een CJG-medewerker. Jongeren daarentegen hebben de voorkeur voor (indirect) contact op afstand, bijvoorbeeld via mail of de website.

Een loket, waar je gewoon even naar binnen kunt lopen, heeft bij ouders en jongeren niet de voorkeur.

Toekomstig gebruik

Het panel zijn ook vragen voorgelegd over de informatiekanalen die ouders en jongeren nu gebruiken bij vragen over opvoeden en opgroeien. Het sociale netwerk, van vrienden en familie, staat in de meeste gevallen bovenaan.

Ouders geven aan zich pas tot het CJG te wenden als zij hun opvoedvragen niet op een andere manier kunnen oplossen. De meeste jongeren geven aan waarschijnlijk geen gebruik te gaan maken van het toekomstige CJG, ongeveer een derde zegt het nog niet te weten.

Onderzoeksrapport
Het volledige onderzoeksrapport en bijbehorend persbericht zijn elders te vinden op de gemeentelijke website.

Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden|tel. (0348) 428 911|stadhuis@woerden.nl |
ProclaimerColofonVraag en antwoordSitemap