Wensen en ideëen rond Centrum Jeugd en Gezin in beeld gebracht
12-11-2009
In opdracht van het ministerie voor Jeugd en gezin komen, uiterlijk in
2011, in alle gemeenten Centra voor Jeugd en Gezin (CJG). Ook de
gemeente Woerden ontwikkelt, samen met partijen uit de
jeugdgezondheidszorg, onderwijs en bijvoorbeeld kinderopvang, een
CJG. Bij de ontwikkeling van het CJG is het goed om de meningen en
ideeën van toekomstige gebruikers, ouders en jongeren, te achterhalen.
Bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) kunnen ouders, kinderen,
jongeren tot 23 jaar en professionals terecht voor eenvoudige en
ingewikkelde vragen over opvoeden en opgroeien. Het CJG biedt advies
en hulp op maat.
Toekomstige gebruikers bevraagd
De meningen en ideeën van toekomstige gebruikers, ouders en jongeren,
zijn belangrijke input bij de ontwikkeling van het CJG. In de zomer
van 2009 is daarom het burgerpanel van de gemeente Woerden
geraadpleegd over dit onderwerp.
Kennis van het CJG
Aan het onderzoek hebben 263 personen meegedaan, waarvan 65 jongeren
en 198 ouders met kinderen tussen de 0 en 23 jaar. De bekendheid van
het Centrum voor jeugd en gezin ligt bij de ouders tussen de 47 en
68%. Hierbij scoren de ouders met pubers het hoogst en ouders van
kinderen onder de 6 jaar het laagst. Het CJG is bij jongeren nog een
relatief onbekend begrip (22%).
Komst CJG wordt positief ontvangen
De meeste ouders en jongeren vinden het een goed idee dat er in de
gemeente Woerden een CJG komt. Ongeveer een derde van de ondervraagden
geeft aan af te wachten wat het wordt.
Inloopfunctie heeft niet de voorkeur
Het toekomstige CJG kent verschillende ingangen: digitaal via de
website, telefonisch of het loket. Deze contactmogelijkheden zijn ook
voorgelegd aan het panel. Ouders geven aan vooral via een persoonlijke
afspraak in contact te willen komen met een CJG-medewerker. Jongeren
daarentegen hebben de voorkeur voor (indirect) contact op afstand,
bijvoorbeeld via mail of de website.
Een loket, waar je gewoon even naar binnen kunt lopen, heeft bij
ouders en jongeren niet de voorkeur.
Toekomstig gebruik
Het panel zijn ook vragen voorgelegd over de informatiekanalen die
ouders en jongeren nu gebruiken bij vragen over opvoeden en opgroeien.
Het sociale netwerk, van vrienden en familie, staat in de meeste
gevallen bovenaan.
Ouders geven aan zich pas tot het CJG te wenden als zij hun
opvoedvragen niet op een andere manier kunnen oplossen. De meeste
jongeren geven aan waarschijnlijk geen gebruik te gaan maken van het
toekomstige CJG, ongeveer een derde zegt het nog niet te weten.
Onderzoeksrapport
Het volledige onderzoeksrapport en bijbehorend persbericht zijn elders
te vinden op de gemeentelijke website.
Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden|tel.
(0348) 428 911|stadhuis@woerden.nl |
ProclaimerColofonVraag en antwoordSitemap
Gemeente Woerden