Huizinga: vervoerders verplicht actuele OV-reisinformatie te geven

De OV-reiziger wil - net als de automobilist - overal en voortdurend kunnen beschikken over actuele reisinformatie. Dat is op dit moment niet mogelijk; via 9292ov krijgt de OV-reiziger een reisadvies waarin geen rekening wordt gehouden met vertragingen, ongeplande werkzaamheden etc. Staatssecretaris Huizinga is met de Tweede Kamer van mening dat de OV-reiziger goed geïinformeerd op reis moet kunnen gaan en dat daarvoor actuele reisinformatie op ieder moment, overal en voor alle reizigers gratis beschikbaar moet komen.

Om dat te realiseren zullen rijk, provincies en stadsregio's (de vervoersautoriteiten) opdrachtgever worden voor de Nationale Databank OV. Vervoerders worden verplicht om naast de statische reisinformatie ook de actuele reisinformatie beschikbaar te stellen voor reisinformatiesystemen. Vanaf 2010 zal in alle concessies van het stad- en streekvervoer deze verplichting worden opgenomen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal deze verplichting in de vervoersconcessie met NS opnemen. Dat liet Huizinga weten in het overleg met de Tweede Kamer op 12 november. Huizinga gaat -door middel van een wijziging van het Besluit Personenvervoer - zorgen dat vervoerders ook verplicht zijn om gegevens over de tarieven op basis van OV-chip en informatie over de toegankelijkheid van het OV voor mensen met een beperking beschikbaar te stellen.

Bij 9292ov is veel kennis en expertise aanwezig als het gaat om reisinformatie. Tegelijkertijd komt door een gebrek aan regie en samenwerking een goed werkend en actueel reisinformatiesysteem onvoldoende van de grond. Met het opdrachtgeverschap nemen de vervoersautoriteiten de regie in handen. Uitvoering en beheer van de Nationale Databank OV zal worden aanbesteed; ook 9292 kan daaraan deelnemen, evenals overige geïnteresseerde marktpartijen. Dit alles met als doel dat de OV-reiziger in de toekomst overal en op ieder moment kan beschikken over actuele gratis reisinformatie, waarmee de reiziger sneller en beter van A naar B kan reizen. Het aanbieden van actuele reisinformatie over zowel weg als openbaar vervoer, kan het ook voor automobilisten aantrekkelijker worden om voor hun reis gebruik te maken trein, bus of metro.