Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Campagne politie laat burgers 1-1-2 bellen in verdachte situaties

Korpschef: "Het pakken van daders komt aan op seconden"

Als autobezitter in de regio Utrecht loop je helaas een redelijk risico op een autokraak De eerste negen maanden van dit jaar meldden ruim 11.000 autobezitters dat er in hun auto was ingebroken. Autokraak is niet alleen het meest voorkomende delict in de regio Utrecht, het is achteraf ook nog eens erg moeilijk op te lossen. Dat moet veranderen.

Daarom start op 11 november een publiekscampagne die inwoners betrekt bij het oplossen en voorkomen van autokraken. De campagne roept mensen op om ook bij verdachte situaties rond autokraken direct 1-1-2 te bellen. Korpschef Stoffel Heijsman legt uit waarom de politie dit doet.

`1-1-2 bellen, dat doe je toch alleen als elke seconde telt?'

Korpschef Heijsman; "In een verdachte situatie waar een misdrijf - waarschijnlijk - gepleegd wordt, telt óók iedere seconde. Hoe sneller de politie ter plaatse is, hoe groter de kans dat we de daders op heterdaad kunnen pakken. Dat komt aan op seconden. De politie is bij een verdachte situatie in 95% van de gevallen binnen 10 minuten ter plaatse om achter de daders aan te gaan. Maar dan moet 1-1-2 wel direct gebeld worden."

`Voortaan mogen mensen bellen als ze een situatie alleen maar verdacht vinden. Het kan net zo goed zijn dat er toch niets gebeurt. Dan bel je
1-1-2 voor niets. Dat mag toch helemaal niet?'

Heijsman "Ik heb een groot vertrouwen in de intuïtie van mensen. Je voelt aan je water of iets klopt of niet. Dat is het moment om te gaan bellen. Onze centralisten in de meldkamer behandelen die telefoontjes heel serieus en maken razendsnel de afweging; moeten we er op af of niet? Het geeft niet als het een keer loos alarm is. Liever een keer teveel gebeld, dan daders laten lopen die we hadden kunnen pakken."

`Kunt u iets vertellen over hoe verdacht gedrag eruit ziet?'

Heijsman; "Er zijn vier signalen waar u op kunt letten:

Signaal 1: Gluren in een rij auto's
Signaal 2: Op de uitkijk staan
Signaal 3: Een paar keer terugkomen
Signaal 4: Vrij lang rond de auto hangen

Als u dat ziet of een combinatie van deze signalen, dan moet u ons direct waarschuwen via 1-1-2."

Campagne Heterdaadkracht 1-1-2
De campagne speelt in op de intuïtie van mensen: als je denkt `dit is niet pluis', moet je op je gevoel afgaan en meteen 1-1-2 bellen zodat de politie in actie kan komen. De campagne richt zich met name op dertigers met een auto. Deze mensen zijn goed te bereiken via internet. De basis van de campagne is dan ook een website herkendesignalen.nl waarop de bezoeker zijn intuïtie kan testen met een internetgame waarin vier verdachte situaties worden getoond. Op het cruciale moment, wordt de vraag gesteld Kraakt-ie `m of Kraakt-ie `m niet? Op die manier ziet de speler wat een verdachte situatie is en dat hij of zij daarvoor 1-1-2 kan bellen. De uitingen van de campagne kun je tegenkomen op abri's in bushokjes, op parkeerkaartjes, het radiospotje hoor je op radio M en ook op het internet wordt de campagne op diverse plekken onder de aandacht gebracht.

Meer zien?
Ga naar www.herkendesignalen.nl