Gemeente Boarnsterhim
Meldingenlijn Boarnsterhim scoort dikke voldoende
Sinds 2005 heeft de gemeente Boarnsterhim een meldingenlijn. Recent is
een evaluatierapport gemaakt. Daaruit blijkt dat het gehanteerde
systeem voor afhandeling van meldingen/klachten goed werkt. Gemiddeld
wordt meer dan 80% van de meldingen binnen de gestelde termijn naar
tevredenheid afgehandeld.
De meldingenlijn is bedoeld voor meldingen/klachten van inwoners van
de gemeente. De meldingendesk (call center) neemt meldingen aan die
gaan over alle diensten en producten die onder verantwoording van
Openbare Werken vallen. De meldingen/klachten betreffen in hoofdzaak
onderwerpen als afval(verwijdering), wegen, openbaar groen. Ook komen
meldingen binnen over bruggen, riolering en overige voorzieningen. De
meldingenlijn is ingezet om één aanspreekpunt te creëren voor inwoners
richting gemeente. Men kan hier alle typen meldingen kwijt. Er zijn
richtlijnen opgesteld wie, voor welke soort melding verantwoordelijk
is en welke afhandeltermijn daarbij hoort. De coördinator
meldingenlijn zorgt voor actueel houden van processen en bewaakt de
afdoeningstermijnen. De meldingenlijn, telefoonnummer 0566 - 62 92 52,
is goed bekend bij de inwoners van Boarnsterhim. Regelmatig worden zij
geattendeerd op het bestaan ervan door publicaties in ons
mededelingenblad Op `e Hichte. In 2009 (tot 1 oktober) is de
meldingenlijn meer dan 800 keer gebeld. Daarnaast werden er
telefonisch 1263 informatieve vragen afgehandeld.
Ruim 80% van de meldingen wordt binnen de gestelde termijn
afgehandeld. Soms kan afhandeling niet zo snel en wordt de termijn
overschreden. Doelstelling van de gemeente is om volgend jaar 90% van
de meldingen binnen de termijn af te handelen. De gemeente
Boarnsterhim is blij dat er zo veel wordt gebeld en er meestal snel
iets aan de klacht/melding gedaan kan worden. Dit is in het belang van
het welbevinden van onze inwoners. De verwachting is dat in de
toekomst steeds meer via internet gecommuniceerd zal worden over
meldingen/klachten.