Gemeente Boarnsterhim


Meldingenlijn Boarnsterhim scoort dikke voldoende

Sinds 2005 heeft de gemeente Boarnsterhim een meldingenlijn. Recent is een evaluatierapport gemaakt. Daaruit blijkt dat het gehanteerde systeem voor afhandeling van meldingen/klachten goed werkt. Gemiddeld wordt meer dan 80% van de meldingen binnen de gestelde termijn naar tevredenheid afgehandeld.

De meldingenlijn is bedoeld voor meldingen/klachten van inwoners van de gemeente. De meldingendesk (call center) neemt meldingen aan die gaan over alle diensten en producten die onder verantwoording van Openbare Werken vallen. De meldingen/klachten betreffen in hoofdzaak onderwerpen als afval(verwijdering), wegen, openbaar groen. Ook komen meldingen binnen over bruggen, riolering en overige voorzieningen. De meldingenlijn is ingezet om één aanspreekpunt te creëren voor inwoners richting gemeente. Men kan hier alle typen meldingen kwijt. Er zijn richtlijnen opgesteld wie, voor welke soort melding verantwoordelijk is en welke afhandeltermijn daarbij hoort. De coördinator meldingenlijn zorgt voor actueel houden van processen en bewaakt de afdoeningstermijnen. De meldingenlijn, telefoonnummer 0566 - 62 92 52, is goed bekend bij de inwoners van Boarnsterhim. Regelmatig worden zij geattendeerd op het bestaan ervan door publicaties in ons mededelingenblad Op `e Hichte. In 2009 (tot 1 oktober) is de meldingenlijn meer dan 800 keer gebeld. Daarnaast werden er telefonisch 1263 informatieve vragen afgehandeld.

Ruim 80% van de meldingen wordt binnen de gestelde termijn afgehandeld. Soms kan afhandeling niet zo snel en wordt de termijn overschreden. Doelstelling van de gemeente is om volgend jaar 90% van de meldingen binnen de termijn af te handelen. De gemeente Boarnsterhim is blij dat er zo veel wordt gebeld en er meestal snel iets aan de klacht/melding gedaan kan worden. Dit is in het belang van het welbevinden van onze inwoners. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer via internet gecommuniceerd zal worden over meldingen/klachten.