De Nederlandse Bank

DigiD nodig voor aanvragen vergoeding depositogarantiestelsel voor de DSB Bank

Nieuwsbericht

Datum 12 november 2009

De Nederlandsche Bank (DNB) opent binnenkort een website voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel voor rekeninghouders van DSB Bank. Particuliere meerderjarige rekeninghouders van de DSB Bank kunnen toegang krijgen tot deze site met DigiD.

Heeft u al een actief DigiD? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u geen DigiD, heeft u uw DigiD afgegeven aan een ander of is uw DigiD verlopen? Dan moet u een nieuw DigiD aanvragen en activeren.

Uitzonderingen

De meeste rekeninghouders kunnen via DigiD een aanvraag doen. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

* minderjarigen: jonger dan 18 jaar

* zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen, en stichtingen bv's

* rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een bewindvoerder/ curator

* niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN) beschikken

Deze rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website komen voor het aanvragen van een vergoeding. Zij krijgen van de Nederlandsche Bank per brief de inloggegevens om toegang te krijgen tot deze site.

Schriftelijke aanvraag

Er kunnen omstandigheden zijn waardoor u niet per computer en DigiD een aanvraag kan indienen. In deze gevallen kunt u een schriftelijke aanvraag doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan snel contact op met de Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail: info@dnb.nl

Let op: als u een schriftelijke aanvraag doet, zal de procedure langer duren en moet u langer wachten op een vergoedingsbesluit. Het verwerken van een schriftelijke aanvraag vergt namelijk meer tijd dan van digitale aanvragen.

Aanvraag via DigiD

Met DigiD kunnen particuliere en meederjarige rekeninghouders van de DSB Bank toegang krijgen tot de website voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel.
U heeft uw DigiD nodig:

* Om toegang te krijgen tot de website. Door in te loggen met uw DigiD, een gebruiksnaam en een wachtwoord, legitimeert u zich. Net zoals u anders doet met uw paspoort of rijbewijs.
* Ter ondertekening van uw aanvraagformulier. Nadat u het formulier heeft ingevuld en gecontroleerd, moet u dit ondertekenen met uw DigiD. Na ondertekening wordt het formulier verzonden naar de Nederlandsche Bank.

Meer informatie over aanvraagprocedure

De Nederlandsche Bank stuurt eind november aan alle rekeninghouders van de DSB Bank een bericht over de aanvraagprocedure en het adres van de website.

Waarom DigiD?

DigiD is een veilige en snelle manier van legitimeren om een aanvraag te kunnen doen uit het depositogarantiestelsel. Net zoals u uw paspoort of rijbewijs gebruikt bij het gemeentehuis of een andere overheidsinstelling, gebruikt u op internet uw DigiD om u te legitimeren. Zo weten overheidsinstellingen dat ze ook echt met u te maken hebben.

Hoe werkt het inloggen met DigiD?

U gaat naar de site die de Nederlandsche Bank binnenkort opent voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. U wordt van deze site doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site met de aanvraagformulieren. Over het adres van de site en de aanvraagprocedure krijgt u zo spoedig mogelijk nader bericht van de Nederlandsche Bank.

DigiD tijdig aanvragen of vernieuwen

Om een aanvraag te doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel, heeft u een actieve DigiD gebruikersnaam nodig. Rekeninghouders van de DSB Bank moeten een DigiD gebruikersnaam aanvragen/vernieuwen in de volgende gevallen:

* u heeft nog geen DigiD gebruikersnaam

* u heeft uw DigiD afgegeven aan een ander (bijvoorbeeld uw belastingconsulent)

* u heeft uw DigiD de laatste anderhalf jaar niet gebruikt, waardoor deze verlopen is.

U kunt op de site http://www.digid.nl/burger een DigiD gebruikersnaam aanvragen. U ontvangt binnen vijf dagen een activeringscode per post. Vervolgens moet u uw DigiD activeren. Doe dit binnen 21 dagen, anders vervalt deze.

Kijk voor meer informatie op de site www.digid.nl/burger

Contact

Heeft u vragen over het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel? Neem contact op met de Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail: info@dnb.nl

---