De Nederlandse Bank
DigiD nodig voor aanvragen vergoeding depositogarantiestelsel voor de DSB
Bank
Nieuwsbericht
Datum 12 november 2009
De Nederlandsche Bank (DNB) opent binnenkort een website voor het
aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel voor
rekeninghouders van DSB Bank. Particuliere meerderjarige
rekeninghouders van de DSB Bank kunnen toegang krijgen tot deze site
met DigiD.
Heeft u al een actief DigiD? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u geen
DigiD, heeft u uw DigiD afgegeven aan een ander of is uw DigiD
verlopen? Dan moet u een nieuw DigiD aanvragen en activeren.
Uitzonderingen
De meeste rekeninghouders kunnen via DigiD een aanvraag doen. Er zijn
echter enkele uitzonderingen:
* minderjarigen: jonger dan 18 jaar
* zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen, en
stichtingen bv's
* rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een
bewindvoerder/ curator
* niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN)
beschikken
Deze rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website komen voor
het aanvragen van een vergoeding. Zij krijgen van de Nederlandsche
Bank per brief de inloggegevens om toegang te krijgen tot deze site.
Schriftelijke aanvraag
Er kunnen omstandigheden zijn waardoor u niet per computer en DigiD
een aanvraag kan indienen. In deze gevallen kunt u een schriftelijke
aanvraag doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel.
Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan snel contact op met de
Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot
19.00 uur. Of mail: info@dnb.nl
Let op: als u een schriftelijke aanvraag doet, zal de procedure langer
duren en moet u langer wachten op een vergoedingsbesluit. Het
verwerken van een schriftelijke aanvraag vergt namelijk meer tijd dan
van digitale aanvragen.
Aanvraag via DigiD
Met DigiD kunnen particuliere en meederjarige rekeninghouders van de
DSB Bank toegang krijgen tot de website voor het aanvragen van een
vergoeding onder het depositogarantiestelsel.
U heeft uw DigiD nodig:
* Om toegang te krijgen tot de website. Door in te loggen met uw
DigiD, een gebruiksnaam en een wachtwoord, legitimeert u zich. Net
zoals u anders doet met uw paspoort of rijbewijs.
* Ter ondertekening van uw aanvraagformulier. Nadat u het formulier
heeft ingevuld en gecontroleerd, moet u dit ondertekenen met uw
DigiD. Na ondertekening wordt het formulier verzonden naar de
Nederlandsche Bank.
Meer informatie over aanvraagprocedure
De Nederlandsche Bank stuurt eind november aan alle rekeninghouders
van de DSB Bank een bericht over de aanvraagprocedure en het adres van
de website.
Waarom DigiD?
DigiD is een veilige en snelle manier van legitimeren om een aanvraag
te kunnen doen uit het depositogarantiestelsel. Net zoals u uw
paspoort of rijbewijs gebruikt bij het gemeentehuis of een andere
overheidsinstelling, gebruikt u op internet uw DigiD om u te
legitimeren. Zo weten overheidsinstellingen dat ze ook echt met u te
maken hebben.
Hoe werkt het inloggen met DigiD?
U gaat naar de site die de Nederlandsche Bank binnenkort opent voor
het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. U
wordt van deze site doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar
vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u
automatisch terug op de site met de aanvraagformulieren. Over het
adres van de site en de aanvraagprocedure krijgt u zo spoedig mogelijk
nader bericht van de Nederlandsche Bank.
DigiD tijdig aanvragen of vernieuwen
Om een aanvraag te doen voor een vergoeding onder het
depositogarantiestelsel, heeft u een actieve DigiD gebruikersnaam
nodig. Rekeninghouders van de DSB Bank moeten een DigiD gebruikersnaam
aanvragen/vernieuwen in de volgende gevallen:
* u heeft nog geen DigiD gebruikersnaam
* u heeft uw DigiD afgegeven aan een ander (bijvoorbeeld uw
belastingconsulent)
* u heeft uw DigiD de laatste anderhalf jaar niet gebruikt, waardoor
deze verlopen is.
U kunt op de site http://www.digid.nl/burger een DigiD gebruikersnaam
aanvragen. U ontvangt binnen vijf dagen een activeringscode per post.
Vervolgens moet u uw DigiD activeren. Doe dit binnen 21 dagen, anders
vervalt deze.
Kijk voor meer informatie op de site www.digid.nl/burger
Contact
Heeft u vragen over het aanvragen van een vergoeding onder het
depositogarantiestelsel? Neem contact op met de Nederlandsche Bank:
0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail:
info@dnb.nl
---