Datum 12 november 2009 -
Onderwerp Plan van Aanpak NMCA
-
Geachte voorzitter,
Zoals aangekondigd in de brief over de verankering van de MobiliteitsAanpak in
beleid (Kamerstuk 2008-2009, 31305, nr. 150) informeren wij u over het plan
van aanpak van de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA). In deze brief
gaan wij in op de aanleiding, de doelstelling en de positionering van de NMCA. Tot
slot willen wij stilstaan bij het handelingsperspectief dat de NMCA na publicatie
kan scheppen voor de resterende kabinetsperiode.
Aanleiding
De NMCA is aangekondigd in de MobiliteitsAanpak: In de NMCA werken rijk,
provincies en stadsregio s samen aan een analyse van het gebied, met oog voor
de kenmerken ervan én voor het nationale belang. De analyse moet niet per
sector (weg, OV, binnenvaart) worden uitgevoerd, maar integraal. Een analyse
van de internationale bereikbaarheid moet er deel van uitmaken, vooral de
kwaliteit van de achterlandverbindingen van de beide mainports en de overige
zee- en luchthavens. Daarnaast worden internationale ontwikkelingen, zoals de
Trans-Europese Netwerken (TEN), in de analyse betrokken. 1
De integraliteit van de NMCA is onderstreept door het verzoek vanuit uw Kamer
om geen sectorale analyses per modaliteit uit te voeren, maar een (voor de
verkeer en vervoersector) integrale analyse. De bedoeling was deze analyse eens
in de vier jaar uit te voeren, steeds aan het einde van een regeerperiode.
Rijk en regio analyseren niet afzonderlijk - zoals in het proces van de LMCA s en
Netwerkanalyses - maar gezamenlijk de staat van de verschillende
mobiliteitsnetwerken. Zo zetten rijk en regio (provincie, stadsregio s en
gemeenten) de ingezette lijn van samenwerking van de MobiliteitsAanpak, de
Gebiedsagenda s en het MIRT verder voort.
De eerste NMCA volgens deze opzet zou eind 2010 gereed moeten zijn. Gezien de
doelstelling van de analyse en de relatie met de begroting 2011 vinden wij het
wenselijk dit proces te versnellen. Vandaar dat de NMCA voor de zomer van 2010
naar uw Kamer wordt gezonden.
1 MobiliteitsAanpak; Vlot en veilig van deur tot deur, Ministerie van Verkeer en Waterstaat
oktober 2008.
a
agina 1 van 3
P
Doelstelling
Datum
Het doel van de NMCA is inzicht krijgen in de nieuwste markt- en
capaciteitsgegevens met een integrale analyse van de staat van de netwerken Ons kenmerk
van vaarwegen, wegen, spoor en openbaar vervoer en de verbindingen VENW/DGMO-2009/9928
daartussen voor de periode tot 2028. Deze gegevens zullen worden gebruikt ter
onderbouwing van (voorlopige) investeringskeuzes. Daarmee draagt de NMCA bij
aan een logische, in de tijd geprioriteerde (project)agenda, voortbouwend op de
inhoudelijke richting van de MobiliteitsAanpak en de Gebiedsagenda s.
Als altijd, maar nog eens sterker in deze tijd van financiële heroverwegingen,
moeten eventuele investeringskeuzes zeer gedegen worden onderbouwd. Door
middel van de NMCA zal een grondige en integrale analyse worden gemaakt die
deze onderbouwing kan bieden. Naast 2028 zal in de analyse het jaar 2020 een
belangrijke moment blijven. Aan de hand hiervan kunnen namelijk uitspraken
worden gedaan over de inzet van middelen voor het halen van de doelstellingen
uit de Nota Mobiliteit (NoMo) en de ambities uit de MobiliteitsAanpak. Ook de
eventuele effecten van de huidige economische crisis op de groei van de mobiliteit
wordt hierin meegenomen. De NMCA zal eveneens meer inzicht bieden in de
(regionale) effecten van Anders Betalen voor Mobiliteit, bijvoorbeeld op het OV-
gebruik.
Voor de NMCA staat de samenwerking tussen rijk en regio centraal, om te komen
tot een gedragen nationale analyse.
Positionering
In essentie is de NMCA voor rijk en regio het sectorale huiswerk vanuit de
verkeer- en vervoersector voor het continue proces van de Gebiedsagenda s2. De
NMCA wordt gebiedsgericht uitgewerkt, op basis van de Gebiedsagendas van dit
najaar, maar zal zich ook richten op internationale (achterland)
verbindingen/TEN s.
Als het gaat om de uiteindelijke prioritering/fasering worden binnen de verkeer-
en vervoersector mogelijke projecten en opgaven vergeleken. Daarvoor wordt de
NMCA gebruikt. Aan de hand van de Gebiedsagendas wordt de integrale afweging
gemaakt: daarbij is het mogelijk dat een project dat vanuit een sectorale
opvatting als niet-prioritair wordt aangemerkt, als onderdeel van een integrale
aanpak wèl prioriteit verdient. En vice versa. Deze afweging wordt in het BO MIRT
besproken.
De NMCA richt zich in ieder geval op nationale netwerken en op de delen van de
regionale netwerken (inclusief regionaal openbaar vervoer) die fungeren als
alternatief voor / of aanvulling op de nationale netwerken. Daarbij is het
belangrijk dat een relatie gelegd wordt met andere schaalniveaus, zodat de NMCA
goed aansluit op meer regionale analyses (gericht op de verplaatsingen tot 40
kilometer). Beheersgrenzen zijn voor de analyse niet bepalend. Het gaat om het
oplossen van knelpunten èn het verbeteren van de robuustheid van het totale
mobiliteitssysteem.
2 Zie voor de verhouding tussen de Gebiedsagenda's en de NMCA ook de eerder
aangehaalde brief over de verankering van de MobiliteitsAanpak.
agina 2 van 3
P
Handelingsperspectief
Datum
Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de analyse, de NMCA zelf, en
de politiek-bestuurlijke conclusies die (mede) op basis daarvan worden Ons kenmerk
geformuleerd. De conclusies worden opgenomen in een beleidsbrief, die tezamen VENW/DGMO-2009/9928
met de NMCA en de uitkomsten van het bestuurlijk overleg MIRT van komend
voorjaar naar uw Kamer worden gezonden.
De beleidsbrief zal een (project)agenda bevatten, met voorstellen voor
prioritering en fasering van opgaven en (potentiële) projecten en/of programmas
(inclusief reeds lopende verkenningen). Daarbij gaat het erom hoe met de inzet
van alle modaliteiten en beschikbare beleidsopties een totaaloplossing kan worden
geboden voor de mobiliteitsproblemen in 2020/2028. De(project)agenda wordt
opgesteld aan de hand van de 10 concepten uit de MobiliteitsAanpak, zoals
robuustheid en capaciteitsproblemen/knelpunten, de (voorlopige) uitkomsten van
de Visie Regionaal OV en de inhoud uit de Gebiedsagenda s.
Het kabinet zal de afweging relateren aan de beschikbare financiële ruimte, en
van daaruit haar handelingsperspectief bepalen voor de resterende
kabinetsperiode. De gemaakte keuzes worden verwerkt in de begroting 2011.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat