3,5 miljoen huishoudens lopen financiële risicos
12 november 2009
Een kwart van de Nederlanders spaart nooit en nog eens een kwart
spaart alleen als er geld overblijft. De helft van de Nederlanders
heeft onvoldoende geld achter de hand om tegenvallers te kunnen
opvangen. Daarnaast maakt vier van de vijf Nederlanders geen overzicht
van de toekomstige uitgaven en houdt een kwart van de Nederlanders
nooit bij waar het geld blijft. Nog eens een kwart van de Nederlanders
staat iedere maand rood en meer dan een derde heeft een
(niet-hypothecaire) lening. Dit blijkt uit het Nibud-onderzoek
Geldzaken in de Praktijk dat op donderdag 12 november wordt
gepresenteerd tijdens het 30-jarig jubileumsymposium van het Nationaal
Instituut voor Budgetvoorlichting. Het Nibud concludeert dat 3,5
miljoen huishoudens financiële risicos lopen. Vooral onbezorgde,
impulsieve mensen die op vermaak zijn gericht en carrièregerichte
mensen die luxe en status belangrijk vinden, bevinden zich financieel
gezien vaker in de gevarenzone.
Geen overzicht maakt financieel kwetsbaar
Nooit bijhouden waar het geld blijft, geen begroting maken en alleen
sparen als er geld overblijft. Het Nibud is geschrokken van het hoge
aantal mensen dat geen inzicht en overzicht heeft over zijn geld en
daardoor financieel kwetsbaar is. Zo zegt 20% van de huishoudens geen
geld achter de hand te hebben om een grote uitgave, zoals een
wasmachine, direct te kunnen betalen. Vergeleken met de bedragen die
het Nibud adviseert achter de hand te hebben, blijkt de helft van de
Nederlanders te weinig spaargeld te hebben. Vooral alleenstaanden en
alleenstaande ouders hebben moeite met sparen.
Bijna 60% ervaart lening als last
Een kwart van de huishoudens staat maandelijks rood, vooral mensen
tussen de 35 en 44 jaar hebben moeite hun inkomsten en uitgaven in
balans te houden. Ook heeft meer dan een derde van de Nederlanders een
lening. Tweederde van de leners had achteraf gezien liever minder
geleend en 58% ervaart de lening als last. Vooral hoge bedragen worden
als last ervaren. De meeste mensen lenen voor een auto, een verbouwing
of een studie.
Goed omgaan met geld maakt gelukkig
Om financieel zelfredzaam te zijn is het belangrijk dat de inkomsten
en uitgaven in balans zijn zodat er geen grote tekorten ontstaan.
Bijna 4 op de 10 huishoudens heeft moeite met rondkomen. Mensen die
moeite hebben met rondkomen hebben doorgaans weinig overzicht in hun
inkomsten en uitgaven, controleren amper hun afschrijvingen en zijn
slordig in het ordenen van belangrijke papieren. Het onderzoek
Geldzaken in de Praktijk toont duidelijk aan dat grip, inzicht en
overzicht over de financiën belangrijk zijn om financieel zelfredzaam
te zijn. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat mensen die goed omgaan
met geld gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.
Onbezorgde, impulsieve mensen en carrièregerichte individualisten
Het Nibud maakt zich het meest zorgen om twee type consumenten: de
onbezorgde, impulsieve consument die vooral streeft naar een plezierig
comfortabel leven en de carrièregerichte individualist die gericht is
op status, risico en spanning. Zij zijn financieel kwetsbaar door hun
overtuigingen en waarden ten aanzien van geld. De onbezorgde consument
geeft makkelijk geld uit, heeft relatief veel schulden en
betalingsachterstanden en weinig spaargeld. Hij heeft vaak een laag
inkomen en heeft moeite met rondkomen. De carrieregerichte
individualist heeft ook moeite met rondkomen maar heeft een gemiddeld
inkomen. Hij vindt luxe belangrijk en laat zich gemakkelijk verleiden
bepaalde uitgaven te doen. Hij is consumptiegericht en is geneigd
boven zijn stand te leven. Hij heeft vaker schulden en geen spaargeld
3,5 miljoen huishouden lopen financiële risicos
Het hoge aantal huishoudens, 3,5 miljoen, dat het risico loopt om
financiële tegenvallers niet te kunnen opvangen baart het Nibud
zorgen. Zeker in deze economisch onzekere tijd, waarbij banen op de
tocht staan, is de kans groot dat het aantal mensen met geldproblemen
stijgt. Naast de al bekende risicogroepen, zoals huishoudens met een
laag inkomen, gaat het Nibud zich ook speciaal richten op de
onbezorgde, impulsieve consument en de carrièregerichte individualist.
Het instituut hoopt met andere partijen, zoals banken, beleidsmakers,
scholen en overheden, veelal vertegenwoordigd in het platform CentiQ
waartoe ook het Nibud behoort, een manier te vinden om bij deze
groepen een bewustzijn te creëren voor de financiële risicos die zij
lopen. Consumenten die vragen hebben over hun eigen financiën
adviseert Nibud te bellen met het gratis Nibud-nummer, 0800 221 21 21.
Iedere werkdag zitten daar voorlichters klaar om mensen met hun
geldvragen te helpen.
Achtergronden bij het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd met een digitale vragenlijst. De
respondenten zijn afkomstig van het StemPunt-panel van het
onderzoeksbureau Motivaction. In totaal hebben in mei 2009 1244
personen aan dit onderzoek deelgenomen. De respondenten zijn herwogen
naar geslacht, leeftijd, opleiding en Nielsen en Mentality-profiel
zodat het onderzoek een representatieve weergave geeft van de
Nederlandse bevolking tussen de 21 en 70 jaar. Het Mentality-model van
Motivaction is meegenomen in dit onderzoek.
Download het onderzoeksrapport 'Geldzaken in de praktijk' (pdf)
---
Zie het origineel
NIBUD Persbericht