Consumentenbond
---
12 november 2009
Apple-verkopers hebben lak aan rechten consument
De klachtenafhandeling van een aantal Apple Premium Resellers is in
strijd met de rechten van consumenten bij koop en garantie. De
Consumentenbond heeft Apple hierop aangesproken, maar het bedrijf
geeft niet thuis. Leden van de Consumentenbond die worden
geconfronteerd met een slechte klachtenafhandeling bij Apple-winkels,
kunnen dat hier melden. De bond zal die klachten voorleggen aan Apple
en alsnog aandringen op een correcte afhandeling.
De afgelopen jaren heeft de Consumentenbond veel meldingen ontvangen
van leden die met een defecte Apple computer teruggingen naar de
winkelier en waarvan de problemen niet adequaat werden opgelost. Zo
ging bij iemand de grafische kaart van zijn Apple-computer al na 2
jaar kapot. In de winkel krijgt hij te horen dat hij de reparatie van
EUR1100 zelf moet betalen, omdat de fabrieksgarantie is verlopen.
Indien hij daar niet mee akkoord gaat, krijgt hij de computer
ongerepareerd terug én komen de onderzoekkosten voor zijn rekening.
Volgens de regels van het consumentenrecht is een verkoper echter
verantwoordelijk als een product niet deugt. Een Apple-reseller mag
die verantwoordelijkheid dus niet afschuiven op de fabrikant of
importeur. Ook mag de verkoper zich niet verschuilen achter het
verlopen van de Apple-(fabrieks)garantie.
Consumentenrecht
Als een prijzig en relatief nieuw product kapot gaat buiten de schuld
van de consument, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze
reparatie of vervanging. Ook als het product al wat ouder is, kan het
redelijk zijn dat de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten voor
zijn rekening neemt. Is reparatie of vervanging onmogelijk of niet te
vergen van de winkelier, dan heeft de consument recht op ontbinding
van de overeenkomst en krijgt (een deel van) zijn geld terug.
---