Lange rij voor de kassa brengt Sint naar de webwinkel


MADRID, 20091112 -- Sinterklaas weet steeds vaker de weg te vinden naar de webwinkel. Volgens vergelijkingssite Prijsvergelijk.nl zal óók de goedheiligman dit jaar meer gebruik maken van de mogelijkheden van het online winkelen.

Volgens Prijsvergelijk is de stijging van het aantal internetaankopen grotendeels toe te schrijven aan de lange rijen die in de donkere dagen naar aanloop van het volksfeest voor de kassa's staan. Één van de grootste ergernissen tijdens het kopen van Sinterklaas cadeaus.

Ook stijgt het aantal 5 december cadeaus dat via het internet wordt gekocht doordat steeds meer consumenten boven de 30 jaar, vaak met kleine kinderen, aankopen doen via internet. Deze groep heeft het grootste aandeel in de totale 5 december omzet. Belangrijkste redenen voor het online winkelen zijn de lagere prijzen en het tijdsbesparende karakter, zo blijkt uit een recent onderzoek van het CBS.

Om het shoppen eenvoudiger te maken kan de Sint bij steeds meer webshops de cadeaus ingepakt laten bezorgen. TNT Kadowinkel, Cosmox en Bol.com zijn voorbeelden van webwinkels die een dergelijke inpakservice aanbieden, meestal tegen een kleine vergoeding.

Een andere fijne bijkomstigheid voor Sinterklaas is dat het aantal webwinkels dat speelgoed aanbiedt de afgelopen jaren substantieel is gestegen. Hierdoor is het online assortiment groter dan het aanbod van de traditionele speelgoedwinkels. Naast de traditionele retailers als Bart Smit en Intertoys is bijvoorbeeld ook winkelgigant Bol.com recentelijk met speelgoed gestart. Niet geheel toevallig was dit ruim voor de feestdagen.

Sinterklaas heeft dit jaar vooral speelgoed en verzorgingsproducten zoals parfums en cadeausets op zijn lijstje staan. Dit komt overeen met de traditionele top 10 van populairste 5 december cadeaus.





Ingezonden persbericht