Single wil beter advies van datingsite


OOSTERHOUT, 20091112 -- Datingsites doen er goed aan hun dienstverlenging uit te breiden want ruim de helft van de singles vindt dat de datingsite hen beter zou moeten begeleiden bij het optimaliseren van hun date-profiel. Met het oog op optimalere matchresultaten is een derde van de vrijgezellen bereid hier ook extra voor te betalen. Dit blijkt uit cijfers van Online Magazine Singlessite.nl.

Kwaliteit profiel
De zoektocht naar een nieuwe liefde begint voor vele singles vandaag de dag vaak op een datingsites. En hoewel `hoe meer zielen hoe meer vreugd' mag klinken als een gegarandeerd succes, de kwaliteit van het datingprofiel bepaalt voornamelijk of het ook echt een succes wordt. En aan die kwaliteit schort het nogal eens. Een derde van de singles vindt de profielen variërend van matig tot ronduit slecht. Ruim de helft (54%) zegt dan ook graag aanvullend advies van de datingsite te ontvangen om tot een beter profiel te komen. Met meer kans op een passende match is een derde van hen bereid hier extra voor te betalen.

Verbetertips
Over hoe ze het advies dan wensen te ontvangen heeft de single duidelijke ideeën. Zo'n 36 procent geeft de voorkeur aan een screening van het profiel door een medewerker van de datingsite, gevolgd door een e-mail met daarin duidelijke verbetertips. Nog eens 32 procent ziet graag duidelijke profieltips op de website zelf staan. Een kleiner percentage van 7 procent heeft behoefte aan een chat helpdesk, 6 procent aan een telefonische helpdesk en een kleine 4 procent gaat liever naar een workshop internetdaten waar zowel het eigen profiel als het reageren op een potentiële kandidaat centraal staat.

Keuze datingsite
Ondanks het enorme aantal datingsites in Nederland beperken de meest singles (37%) zich tot een inschrijving bij een partij. Voor een kwart biedt dit duidelijk te weinig kansen. Zij melden zich aan bij twee of meer van deze virtuele ontmoetingsplaatsen. Van alle singles die deelnamen aan het onderzoek staan de meeste van hen ingeschreven bij Relatieplanet (34%). Lexa.nl volgt met 13 procent op een tweede positie. Parship en e-matching nemen met 12 procent een gedeelde derde plaats in.

Aan dit onderzoek deden ruim 250 singles mee, waarvan 43% mannen en 55% vrouwen. 61 procent van de singles zijn HBO of hoger opgeleid.