Ontevreden klant vertelt zijn verhaal aan 22 andere klanten


Uitreiking CRM Award; prijs voor meest klantgerichte organisatie van Nederland

ROTTERDAM, 20091104 -- Een ontevreden klant geeft dit gemiddeld aan maar liefst 22 andere potentiële klanten door, terwijl een tevreden klant dit aan 8 (potentiële) klanten doorgeeft. Onder meer de sterke groei van het internet en consumentenprogramma's zoals Radar hebben er toe geleid dat informatie over producten en diensten zich steeds sneller verspreidt. Dit is in toenemende mate van invloed op het resultaat van een onderneming. Zo blijkt wel uit de snelheid waarmee het debacle rond DSB bank zich de afgelopen maanden voltrokken heeft.

Ondernemingen die zich in positieve zin weten te onderscheiden kunnen echter ook profiteren van deze ontwikkeling. Een meer klantgerichte aanpak kan de winstgevendheid van een organisatie sterk verbeteren. Volgende week donderdag 12 november wordt dan ook voor de achtste keer op rij de CRM Award uitgereikt; de prijs voor de meest klantgerichte organisatie van Nederland.

NewRatio, een adviesorganisatie gespecialiseerd in klantgericht ondernemen, speelt in op deze ontwikkeling en helpt organisaties om verbeteringen op dit vlak in korte tijd inzichtelijk te maken. Op basis van jarenlange ervaring heeft de onderneming een zeer effectieve methode ontwikkeld om organisaties stap voor stap te begeleiden om klantgerichter te gaan denken en handelen. NewRatio vergaart informatie op zowel management, operationeel als klantniveau en vertaalt dit naar concrete actieplannen en praktische oplossingen. "Wij zijn er stellig van overtuigd dat de kennis en expertise van veel organisaties vaak onvoldoende benut wordt. Onze aanpak en het door ons gehanteerde model maken verbetering van resultaten op korte termijn mogelijk. Wij fungeren daarbij als aanjager en inspirator op weg naar een meer klantbewuste en klantgerichte organisatie", aldus de oprichters. "Nu is het moment daar om aan te pakken. Juist in een periode van economische neergang moeten we terug naar de basis, waar het uiteindelijk allemaal om draait: de klant. Meer aandacht voor de klant zal het consumentenvertrouwen herstellen, hetgeen een positieve invloed heeft op de economie en bedrijfsresultaten".

NewRatio heeft bewust gekozen voor een sterke focus op klantgericht ondernemen. Uit recent onderzoek van Integron blijkt dat 75% van de werknemers in alle sectoren van de Nederlandse economie vindt dat het eigen bedrijf niet voldoende rekening houdt met de wensen van haar klanten. "Wij zien de komende vijf jaar dan ook een sterk toenemende behoefte aan begeleiding op dit gebied. In veel sectoren heeft klantgerichtheid op dit moment de hoogste prioriteit. Van zorginstellingen tot aan overheden en van multinationals tot MKB. Wij werken daarbij niet allen vóór onze klant, maar vooral samen met de klant. In nauwe samenwerking met de organisatie brengen wij alle noodzakelijke expertise bijeen om op korte termijn een aantal vernieuwende en blijvende verbeteringen door te voeren. ", aldus Wouter Lagendijk, initiatiefnemer. "Vooral de manier waarop wij dit doen is bepalend voor het resultaat. Wij respecteren de identiteit, ideeën en de individuele krachtenvelden binnen de organisatie. In nauwe samenwerking met het management en de medewerkers creëren wij in eerste instantie een gemeenschappelijk klantbewustzijn. Vervolgens komen wij gezamenlijk tot nieuwe inzichten en oplossingen die leiden tot een meer klantgerichte organisatie. Een doordacht en transparant proces zorgt voor kortere doorlooptijden waardoor wij sneller komen tot resultaat", zegt Hans Janssen, Managing Partner.

Voor meer informatie en ideeën op het gebied van klantgericht ondernemen kunt u terecht op onze website www.newratio.com.