EMBARGO tot 12 november 2009, 12.00
NB Dit geldt ook voor het Rapport Commissie Spoor A27
Datum 12 november 2009 |
| | |Gezamenlijk persbericht van de gemeenten Gorinchem, Oosterhout, | |Dordrecht, Breda en Utrecht | |Spoorlijn Breda-Utrecht blijft belangrijke optie voor de toekomst | |Het eindrapport van de commissie Nijpels sterkt de opdrachtgevende | |gemeenten in hun opvatting dat de spoorlijn Breda-Utrecht een | |belangrijke optie blijft voor de toekomst. In een eerste reactie op | |het advies noemen de gemeenten het rapport 'uitermate realistisch'. Ze| |onderschrijven de aanbeveling om niet langer uit te gaan van | |gelijktijdige aanleg van spoor en verbreding van A27, maar bij de | |uitwerking van de voorkeursvariant voor het wegtracé rekening te | |houden met aanleg van een spoorlijn. Deze aanbeveling minimaliseert | |vertraging van de verbreding van de A27 en maakt toekomstige | |spooraanleg niet onmogelijk. Namens de vijf opdrachtgevende gemeenten | |(Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht) namen de | |wethouders Ingrid de Bondt (Utrecht) en Wilbert Willems (Breda) het | |eindrapport van de commissie Nijpels in ontvangst. | | | |Toegevoegde waarde | |Uit het rapport van de commissie Nijpels blijkt, dat SpoorA27 | |bijdraagt aan de robuustheid van het nationale spoorwegnet. De te | |verwachten vervoerswaarde van de spoorlijn is 50.000 reizigers per | |dag. Niet alleen daardoor is Spoor A27 volgens de gemeenten een | |belangrijke lijn voor de toekomst. De lijn bevindt zich op de | |groeicorridor Antwerpen-Almere en het is de kortste verbinding tussen | |HSL en Deltalijn. Bovendien sluit SpoorA27 aan bij verschillende | |ontwikkelingen die al zijn ingezet, zoals het kabinetsbeleid van groei| |op het spoor en Pieken in de Delta. | |Op regionaal niveau verbindt SpoorA27 de sociaal-economische | |kerngebieden Zuidwest- en Midden- Nederland. De verwachting is dat | |SpoorA27 een economische impuls zal geven, zoals ook andere | |investeringen in infrastructuur dat in het verleden hebben gedaan. | |"Deze en andere argumenten samen tonen dat SpoorA27 niet slechts een | |verkeersdossier is. SpoorA27 is een ruimtelijk-economisch vraagstuk | |van strategisch belang voor de toekomst van de betrokken regio's en | |van Nederland als geheel," aldus Wilbert Willems. " Denk je eens in | |wat voor rol de spoorlijn kan spelen bij ambities öm in ons land de | |Olympische Spelen van 2028 te organiseren". | | | |Geen vertraging verbreding A27 | |De commissie Nijpels concludeert in haar eindrapport dat gelijktijdige| |aanleg van de spoorlijn met de wegverbreding van de A27 niet haalbaar | |is. Dat komt omdat een besluit tot aanleg van de spoorlijn de nodige | |proceduretijd vraagt. Bovendien is er nu nog geen zekerheid over de | |financiering te geven. "En", zo zei Ingrid de Bondt namens de | |opdrachtgevende gemeenten, "de verbreding van de A27 mag geen | |vertraging oplopen. Daar moeten we mee door". Omdat een gelijktijdige | |aanleg niet mogelijk is, is volgens het rapport de middenbermvariant| |van de spoorlijn niet realiseerbaar. "Er ligt ook een variant waarbij | |de spoorlijn langs de snelweg komt te liggen. Het lijkt me wijs om te | |inventariseren wat er nodig is om de aanleg van de spoorlijn niet | |onmogelijk te maken en om te bekijken welke investeringen daarvoor | |nodig zijn', aldus De Bondt. Ik vindt het belangrijk dat Spoor A27 na| |2020 op de agenda blijft staan". | | | |Regionale verankering | |De gemeenten Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht | |onderschrijven de aanbeveling van de comissie Nijpels om de | |trekkersrol voor de spooraanleg over te dragen aan de betrokken | |provincies. De initiatiefnemers vinden het belangrijk dat lokale, | |provinciale en rijksoverheid nauw samenwerken in het belang van van de| |verbreding van de A27 en een spoorlijn Breda-Utrecht. | | | |
Gemeente Utrecht