Gemeente Utrecht

EMBARGO tot 12 november 2009, 12.00

NB Dit geldt ook voor het Rapport Commissie Spoor A27

Datum 12 november 2009 |
|                                                                      |
|Gezamenlijk persbericht van de gemeenten Gorinchem, Oosterhout,       |
|Dordrecht, Breda en Utrecht     
                                      |
|Spoorlijn Breda-Utrecht blijft belangrijke optie voor de toekomst  
   |
|Het eindrapport van de commissie Nijpels sterkt de opdrachtgevende    |
|gemeenten in hun opvatting dat  de spoorlijn Breda-Utrecht een        |
|belangrijke optie blijft voor de toekomst. In een eerste reactie op   |
|het advies noemen de gemeenten het rapport 'uitermate realistisch'. Ze|
|onderschrijven de aanbeveling om niet langer uit te gaan van          |
|gelijktijdige aanleg van spoor en verbreding van A27, maar bij de     |
|uitwerking van de voorkeursvariant voor het wegtracé rekening te      |
|houden met aanleg van een spoorlijn. Deze aanbeveling minimaliseert   |
|vertraging van de verbreding van de A27 en maakt toekomstige          |
|spooraanleg niet onmogelijk. Namens de vijf opdrachtgevende gemeenten |
|(Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht) namen de         |
|wethouders Ingrid de Bondt (Utrecht) en Wilbert Willems (Breda) het   |
|eindrapport van de commissie Nijpels in ontvangst.                    |
|                                                                      |
|Toegevoegde waarde                                                    |
|Uit het rapport van de commissie Nijpels blijkt, dat SpoorA27         |
|bijdraagt aan de robuustheid van het nationale spoorwegnet. De te     |
|verwachten vervoerswaarde van de spoorlijn is 50.000 reizigers per    |
|dag. Niet alleen daardoor is Spoor A27 volgens de gemeenten een       |
|belangrijke lijn  voor de toekomst. De lijn bevindt zich op de        |
|groeicorridor Antwerpen-Almere en het is de kortste verbinding tussen |
|HSL en Deltalijn. Bovendien sluit SpoorA27 aan bij verschillende      |
|ontwikkelingen die al zijn ingezet, zoals het kabinetsbeleid van groei|
|op het spoor en Pieken in de Delta.                                   |
|Op regionaal niveau verbindt SpoorA27 de sociaal-economische          |
|kerngebieden Zuidwest- en Midden- Nederland. De verwachting is dat    |
|SpoorA27 een economische impuls zal geven, zoals ook andere           |
|investeringen in infrastructuur dat in het verleden hebben gedaan.    |
|"Deze en andere argumenten samen tonen dat SpoorA27 niet slechts een  |
|verkeersdossier is. SpoorA27 is een ruimtelijk-economisch vraagstuk   |
|van strategisch belang voor de toekomst van de betrokken regio's en   |
|van Nederland als geheel," aldus Wilbert Willems. " Denk je eens in   |
|wat voor rol  de spoorlijn kan spelen bij ambities öm in ons land de  |
|Olympische Spelen van 2028 te organiseren".                           |
|                                                                      |
|Geen vertraging verbreding A27                                        |
|De commissie Nijpels concludeert in haar eindrapport dat gelijktijdige|
|aanleg van de spoorlijn met de wegverbreding van de A27 niet haalbaar |
|is. Dat komt omdat  een besluit tot aanleg van de spoorlijn de nodige |
|proceduretijd vraagt.  Bovendien is er nu nog geen zekerheid over de  |
|financiering te geven. "En", zo zei Ingrid de Bondt namens de         |
|opdrachtgevende gemeenten, "de verbreding van de A27 mag geen         |
|vertraging oplopen. Daar moeten we mee door". Omdat een gelijktijdige |
|aanleg niet mogelijk is, is volgens  het rapport  de middenbermvariant|
|van de spoorlijn niet realiseerbaar. "Er ligt ook een variant waarbij |
|de spoorlijn langs de snelweg komt te liggen. Het lijkt me wijs om te |
|inventariseren wat er nodig is om de aanleg van de  spoorlijn niet    |
|onmogelijk te maken en om te bekijken welke investeringen daarvoor    |
|nodig zijn', aldus De Bondt. Ik vindt het belangrijk dat Spoor A27  na|
|2020 op de agenda blijft staan".                                      |
|                                                                      |
|Regionale verankering                                                 |
|De gemeenten Gorinchem, Oosterhout, Dordrecht, Breda en Utrecht       |
|onderschrijven de aanbeveling van de comissie Nijpels om de           |
|trekkersrol voor de spooraanleg over te dragen aan de betrokken       |
|provincies.  De initiatiefnemers vinden het belangrijk dat lokale,    |
|provinciale en rijksoverheid nauw samenwerken in het belang van van de|
|verbreding van de A27 en een spoorlijn Breda-Utrecht.                 |
|                                                                      |
|



Gemeente Utrecht