Onderzoeker pleit voor social tagging van onderwijsmateriaal

06/11/2009 09:56

Open Universiteit Nederland

Het aanbod aan onderwijsmateriaal op internet is enorm. Maar hoe vind je tussen al die bronnen nou net dat wat je nodig hebt. Dat is momenteel een van de grote uitdagingen in formeel en informeel leren. Riina Vuorikari toont met haar promotieonderzoek aan dat 'social tagging' hier heel goed bij kan helpen. Op 13 november verdedigt ze haar dissertatie aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen.

Zelforganisatie

'Social tagging' betekent dat gebruikers zelf trefwoorden kunnen toekennen aan onderwijsmateriaal dat ze vinden op internet. Hun trefwoorden zijn een aanvulling op de metadata die de makers zelf hebben geformuleerd. Vuorikari bestudeerde social tagging van leerbronnen in een meertalige omgeving. Haar onderzoek laat zien dat als een portaal met onderwijsmateriaal social tagging mogelijk maakt, dit onder meer leidt tot meer zelforganisatie en een grotere flexibiliteit. Ze bewijst dat er dankzij social tagging meer kruisverbanden ontstaan tussen inhouden van heel verschillende aanbieders van onderwijsmateriaal. Dit vergroot de vindbaarheid van leermateriaal uit verschillende contexten (taalgebieden, landen, curricula, repositories, etc). Toekomstige applicaties voor leermaterialen zouden dan ook meer moeten vertrouwen op 'social recommendation systems' die functioneren in een meertalige context, een onderwerp dat nog maar weinig is bestudeerd, maar vooral voor Europa bijzonder relevant is.

Delen en hergebruiken

Vuorikari werkt bij European Schoolnet dat zich al sinds begin 2000 op het delen en hergebruiken van onderwijsmaterialen tussen verschillende Europese ministeries van onderwijs en andere organisaties op onderwijsgebied (bijv. Kennisnet). Vindbaarheid over lands- en taalgrenzen heen is daarbij cruciaal. Voor haar promotieonderzoek ging ze naar de Open Universiteit Nederland, aangezien het Centre for learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van die instelling, en meer specifiek het Learning Networks programma, zich intensief bezighoudt met zelforganisatie en het gebruik van netwerken om een leven lang leren te ondersteunen.

Riina Vorikari verdedigt haar dissertatie Tags and Self-organisation: a Metadata Ecology for Learning Resources in a Multilingual Context op vrijdag 13 november 2009 om 13.30 uur Heerlen. Haar promotor is prof. dr. Rob Koper (CELSTEC, Open Universiteit Nederland).

Over Riina Vuorikari

Riina Vuorikari is geboren in Finland (Helsinki 1970). Na haar afstuderen aan de University of Joensuu (Finland) vervolgde zij haar postgraduaatstudies in Hypermedia in Paris. Sinds 2000 werkt ze voor European Schoolnet (EUN) waar ze zich bezighoudt met een grote variëteit aan onderwerpen, gaande van digital learning resources, web 2.0 onderwerpen zoals tagging en sociale netwerken, tot e-learning interoperability en metadata, en samenwerking tussen scholen. Ze is betrokken bij een aantal EU-projecten, bijvoorbeeld Calibrate, MELT, eTwinning en Steps. In 2005 startte ze haar promotieonderzoek terwijl ze daarnaast parttime bleef werken voor EUN. In augustus 2009 ontving ze voor haar Are tags from Mars and descriptors from Venus? A study on the ecology of educational resource metadata de Best Paper Award tijdens de 8e Internationale Conferentie voor Web-based Learning (ICWL09) in Aken, Duitsland.