Oratie Dr. J. Jansz
Titel oratie
'Participating Media Audiences 2.1.'
---
Leerstoel:
Bijzonder hoogleraar Communicatie en Media
Datum
13 november 2009 16:00
---
Locatie:
Woudestein, aula
---
Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)
Gamers geen eenzame nerds
Mediagebruikers hebben sociale motieven om eigen materiaal online te zetten
Het stereotype beeld bestaat dat gamers eenzame nerds zijn die de hele
dag achter de computer zitten. Prof.dr J. Jansz stelt in zijn oratie
`Participating Media Audiences 2.1' dat gamers juist sociaal
gemotiveerd zijn en online veel contacten hebben. Jansz aanvaardt met
zijn rede de leerstoel `Communicatie en media, in het bijzonder de
samenhang tussen mediaconsumptie en mediaproductie' aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam. De oratie vindt plaats op vrijdag 13 november
2009.
Gamers zijn op twee manier sociaal bezig op het internet. Enerzijds
delen zij hun mening over games met andere spelers. Het zijn nu niet
alleen de `officiële' gamerecensenten die hun oordelen geven maar ook
de gebruikers zelf: via gamefora en blogs bepalen zij hoe hoog de
kwaliteit van een bepaald spel is.
Anderzijds werken gamers ook actief mee aan het creëren van nieuwe
games. Zij veranderen bestaande games. Jansz noemt dit actieve
mediagebruikers 2.1. Het interactieve internet wordt ook wel Web 2.0
genoemd. Jansz gaat dieper in op de motieven die gamers en
internetterss hiervoor hebben. Ook onderzoekt hij de rol van
creativiteit die aanzet tot het publiceren van eigen materiaal.
De mediagebruikers 2.1 willen door middel van hun producten ervaringen
met anderen delen. De groei van deze zogenoemde user created content
draagt bij aan het plezier van de makers en hun publiek, maar ook aan
de innovatieve potentie van het internet.
Gewelddadige games
Jansz deed ook onderzoek naar het effect van gewelddadige games. Jansz
onderstreept dat games schadelijk kunnen zijn voor bepaalde
leeftijdsgroepen. Ouders en winkeliers moeten daarom zich strikt
houden aan de leeftijdsaanduidingen van games. De huidige
PEGI-classificatie voldoet prima en geeft duidelijk aan voor welke
leeftijd een game geschikt is.
Erasmus Universiteit Rotterdam