Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie Dr. J. Jansz

Titel oratie
'Participating Media Audiences 2.1.'

---

Leerstoel:
Bijzonder hoogleraar Communicatie en Media

Datum
13 november 2009 16:00

---

Locatie:
Woudestein, aula

---

Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)

Gamers geen eenzame nerds

Mediagebruikers hebben sociale motieven om eigen materiaal online te zetten

Het stereotype beeld bestaat dat gamers eenzame nerds zijn die de hele dag achter de computer zitten. Prof.dr J. Jansz stelt in zijn oratie `Participating Media Audiences 2.1' dat gamers juist sociaal gemotiveerd zijn en online veel contacten hebben. Jansz aanvaardt met zijn rede de leerstoel `Communicatie en media, in het bijzonder de samenhang tussen mediaconsumptie en mediaproductie' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De oratie vindt plaats op vrijdag 13 november 2009.

Gamers zijn op twee manier sociaal bezig op het internet. Enerzijds delen zij hun mening over games met andere spelers. Het zijn nu niet alleen de `officiële' gamerecensenten die hun oordelen geven maar ook de gebruikers zelf: via gamefora en blogs bepalen zij hoe hoog de kwaliteit van een bepaald spel is.

Anderzijds werken gamers ook actief mee aan het creëren van nieuwe games. Zij veranderen bestaande games. Jansz noemt dit actieve mediagebruikers 2.1. Het interactieve internet wordt ook wel Web 2.0 genoemd. Jansz gaat dieper in op de motieven die gamers en internetterss hiervoor hebben. Ook onderzoekt hij de rol van creativiteit die aanzet tot het publiceren van eigen materiaal.

De mediagebruikers 2.1 willen door middel van hun producten ervaringen met anderen delen. De groei van deze zogenoemde user created content draagt bij aan het plezier van de makers en hun publiek, maar ook aan de innovatieve potentie van het internet.

Gewelddadige games
Jansz deed ook onderzoek naar het effect van gewelddadige games. Jansz onderstreept dat games schadelijk kunnen zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Ouders en winkeliers moeten daarom zich strikt houden aan de leeftijdsaanduidingen van games. De huidige PEGI-classificatie voldoet prima en geeft duidelijk aan voor welke leeftijd een game geschikt is.