Groen!

Groen! wil eindelijk rijbewijs met punten

door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid), Wouter Van Besien (Groen!) op 12 november 2009 in "Jongeren en kinderen", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

Naar aanleiding van de fietsdoden gisteren en vandaag dringt Groen! aan om verkeersveiligheid terug bovenaan de politieke agenda te plaatsen. In 2008 vielen er nog 922 verkeersdoden op de Belgische wegen : dat is bijna 18 doden per week. Dat is 90 doden per miljoen inwoners. En dat is meer dan het Europees gemiddelde en het dubbele van de 45 verkeersdoden per miljoen inwoners in Nederland. Of we de doelstellingen gaan halen van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid : 750 doden in 2010 en 500 in 2015 wordt erg twijfelachtig. Tenzij de crisis een klein beetje helpt. Ten slotte blijft het aandeel zwakke weggebruikers en meer bepaald fietsers en motorfietsers onder de slachtoffers erg groot.
Groen! wil verkeersveiligheid terug hoog op de politieke agenda: Rijbewijs met punten moet er eindelijk komen

Groen! dringt al lang aan op een verkeersveiligheidsbeleid met meer ambitie. Het feit dat de cijfers van het aantal doden op de weg traag zakken, kan niet langer als excuus aanvaard worden. De daling gaat tergend traag. En het aantal letselongevallen en gewonden op de weg daalt veel minder snel.
Het is duidelijk dat er nood is aan een echt structurele aanpak. Nog meer inzetten op sensibilisering en educatie, op veilige infrastructuur, veilige voertuigen. En een echte visie ontwikkelen op een verkeersveilig beleid naar het model van de landen die het zoveel beter doen dan wij, bijv. het model `Duurzaam Veilig' in Nederland of `het Zero Visie model' van Zweden. Waarbij veiligheidsinvesteringen zelfs anticiperen op mogelijke fouten van weggebruikers.

Maar de verantwoordelijkheid van autobestuurders kan of mag niet geminimaliseerd worden. De hoofdoorzaak van de achterstand in ons land is en blijft een te slap handhavingsbeleid. Snelheidsovertredingen en rijden onder invloed wordt nog te weinig gecontroleerd en bestraft. Er ligt nochtans al jaren een koninklijk besluit in de kast te wachten op uitvoering om echt werk te maken van een sterk en overtuigend handhavingsbeleid. Het gaat om het KB van 18 juli 1990 van toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene om een rijbewijs met punten in te voeren. Door lobbywerk allerhande zijn de uitvoeringsbesluiten er nooit gekomen.

Groen! vraagt dat eindelijk werk gemaakt wordt van de invoering van het rijbewijs met punten. Zoals in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. We kiezen voor een systeem van goede punten, niet van strafpunten. Zoals in Frankrijk : je kan dan door overtredingen punten verliezen ( naargelang de ernst van de overtreding en voor herhaalde overtredingen verlies je extra punten). Maar je kan ook punten terugwinnen als je een tijd zonder brokken rijdt of als je een bijkomende rijcursus volgt. Dan verdien je goede punten. We geloven in een puntensysteem dat waar nodig repressief werkt, maar dat vooral educatief is. Om dit mogelijk te maken zijn er goed werkende computers nodig op Justitie. Die moeten er in elk geval komen. Waar wachten we op?