Groen!
Groen! wil eindelijk rijbewijs met punten
door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat), Stefaan Van Hecke (federaal
parlementslid), Wouter Van Besien (Groen!) op 12 november 2009 in "Jongeren
en kinderen", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"
Naar aanleiding van de fietsdoden gisteren en vandaag dringt Groen!
aan om verkeersveiligheid terug bovenaan de politieke agenda te
plaatsen. In 2008 vielen er nog 922 verkeersdoden op de Belgische
wegen : dat is bijna 18 doden per week. Dat is 90 doden per miljoen
inwoners. En dat is meer dan het Europees gemiddelde en het dubbele
van de 45 verkeersdoden per miljoen inwoners in Nederland. Of we de
doelstellingen gaan halen van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid :
750 doden in 2010 en 500 in 2015 wordt erg twijfelachtig. Tenzij de
crisis een klein beetje helpt. Ten slotte blijft het aandeel zwakke
weggebruikers en meer bepaald fietsers en motorfietsers onder de
slachtoffers erg groot.
Groen! wil verkeersveiligheid terug hoog op de politieke agenda:
Rijbewijs met punten moet er eindelijk komen
Groen! dringt al lang aan op een verkeersveiligheidsbeleid met meer
ambitie. Het feit dat de cijfers van het aantal doden op de weg traag
zakken, kan niet langer als excuus aanvaard worden. De daling gaat
tergend traag. En het aantal letselongevallen en gewonden op de weg
daalt veel minder snel.
Het is duidelijk dat er nood is aan een echt structurele aanpak. Nog
meer inzetten op sensibilisering en educatie, op veilige
infrastructuur, veilige voertuigen. En een echte visie ontwikkelen op
een verkeersveilig beleid naar het model van de landen die het zoveel
beter doen dan wij, bijv. het model `Duurzaam Veilig' in Nederland of
`het Zero Visie model' van Zweden. Waarbij veiligheidsinvesteringen
zelfs anticiperen op mogelijke fouten van weggebruikers.
Maar de verantwoordelijkheid van autobestuurders kan of mag niet
geminimaliseerd worden. De hoofdoorzaak van de achterstand in ons land
is en blijft een te slap handhavingsbeleid. Snelheidsovertredingen en
rijden onder invloed wordt nog te weinig gecontroleerd en bestraft. Er
ligt nochtans al jaren een koninklijk besluit in de kast te wachten
op uitvoering om echt werk te maken van een sterk en overtuigend
handhavingsbeleid. Het gaat om het KB van 18 juli 1990 van toenmalig
verkeersminister Jean-Luc Dehaene om een rijbewijs met punten in te
voeren. Door lobbywerk allerhande zijn de uitvoeringsbesluiten er
nooit gekomen.
Groen! vraagt dat eindelijk werk gemaakt wordt van de invoering van
het rijbewijs met punten. Zoals in Duitsland, Groot-Brittannië en
Frankrijk. We kiezen voor een systeem van goede punten, niet van
strafpunten. Zoals in Frankrijk : je kan dan door overtredingen punten
verliezen ( naargelang de ernst van de overtreding en voor herhaalde
overtredingen verlies je extra punten). Maar je kan ook punten
terugwinnen als je een tijd zonder brokken rijdt of als je een
bijkomende rijcursus volgt. Dan verdien je goede punten. We geloven in
een puntensysteem dat waar nodig repressief werkt, maar dat vooral
educatief is. Om dit mogelijk te maken zijn er goed werkende computers
nodig op Justitie. Die moeten er in elk geval komen. Waar wachten we
op?