Gemeenteraad buigt zich over afvalinzameling in de toekomst
Monocontainers, diftar, ondergrondse containers en milieustraat
Gemeenteraad buigt zich over afvalinzameling in de toekomst
Het college van burgemeester en wethouders heeft aan de gemeenteraad
voorgesteld om een aantal veranderingen door te voeren in de wijze
waarop in de toekomst in Etten-Leur het huishoudelijk afval wordt
ingezameld. De voorstellen behelzen de vervanging van de duobakken
door monocontainers, het invoeren van een variabele
afvalstoffenheffing, het plaatsen van ondergrondse verzamelcontainers
en de gang van zaken op de nieuw te bouwen milieustraat. Alle bedachte
maatregelen hebben tot doel om de continuïteit van de afvalinzameling
te waarborgen, om de hoeveelheid huishoudelijk afval terug te dringen
en om de kosten van inzameling en verwerking ervan te beheersen. Naar
verwachting neemt de gemeenteraad in december aanstaande besluiten
over de voorstellen, die dan in de jaren 2011 en 2012 geëffectueerd
worden.
Monocontainers i.p.v. duobakken
Als het aan het college ligt, wordt in het vierde kwartaal van 2011 de
duobak vervangen door twee containers, afzonderlijk voor restafval en
GFT. De duobakken zijn dan 18 jaar oud. Ook de papiercontainer wordt
op dat moment vervangen.
Burgemeester en wethouders noemen drie belangrijke redenen om te
stoppen met het gebruik van de duobak.
Minder restafval en meer GFT-afval
Uit onderzoek is gebleken dat afval in een duobak slechter wordt
gescheiden in GFT-afval en restafval dan bij gebruik van afzonderlijke
containers voor de afvalsoorten. De aparte containers voor restafval
en GFT-afval kunnen om beurten worden aangeboden voor lediging, dus
bijvoorbeeld in de even weken de container voor restafval en in de
oneven weken de GFT- container. De lediging van de papiercontainer kan
gewoon elke vier weken blijven plaatsvinden.
Steeds minder gemeenten maken nog gebruik van de duobak.
Mede door het slechtere scheidingsresultaat stappen steeds meer
gemeenten af van de duobak. Er zijn in heel Nederland nog maar ca. 30
gemeenten die gebruik maken van de duobak en elk jaar vallen er weer
enkele gemeenten af. Ook het aantal inzamelbedrijven met geschikte
wagens voor het leegmaken van de duobak loopt terug. Daarmee komt de
continuïteit van de afvalinzameling in gevaar.
Inzameling met duobakken duurder dan met afzonderlijke containers
Onderzoek heeft aangetoond dat de afvalinzameling met behulp van
duobakken duurder is dan de inzameling met afzonderlijke containers.
Dat komt door het slechtere scheidingsresultaat en de duurdere
contracten met inzamelbedrijven voor het leegmaken van de containers.
Variabele afvalstoffenheffing
Burgemeester en wethouders willen ook toe naar een variabele
afvalstoffenheffing. Daarmee is er een relatie tussen de hoogte van de
afvalstoffenheffing en de grootte van het gezin of de hoeveelheid
afval die aangeboden wordt. Dit wordt ook wel genoemd "diftar"
(gedifferentieerde tarieven) en in 92% van de gemeenten in ons land
wordt dit heffingssysteem al toegepast. Het college stelt aan de
gemeenteraad voor om met ingang van 2012 "diftar" in te voeren in
Etten-Leur.
De belangrijkste motieven hiervoor zijn:
Minder restafval en meer hergebruik
Landelijke en Europese wetgeving eisen dat van het ingezamelde afval
60% hergebruikt dient te worden. Hiermee wordt sterk bespaard op
schaarse grondstoffen en energie. In Etten-Leur ligt dit thans op 53%
en er zijn dus aanvullende maatregelen nodig om de landelijke
doelstelling te halen. Een van de maatregelen is het belonen van
inwoners voor het goed gescheiden aanbieden van afval. Uit onderzoek
is gebleken dat met een financiële prikkel burgers minstens 20% minder
restafval aanbieden en meer herbruikbare componenten. De doelstelling
van 60% is gemakkelijk te halen, want in het restafval, zoals dat nu
wordt aangeboden, zitten nog heel veel herbruikbare stoffen.
De vervuiler betaalt
Met "diftar" hebben inwoners zelf invloed op het bedrag aan
afvalstoffenheffing dat zij dienen te betalen. Als het afval goed
gescheiden wordt aangeboden, dan betaalt de aanbieder een lage
basisheffing. Produceert iemand veel afval en biedt hij het
ongescheiden aan, dan betaalt hij het maximale tarief. Iedereen heeft
zelf de keuze.
Als er gebruik wordt gemaakt van verzamelcontainers, dan volgt er een
aanslag volgens het laagste tarief.
Minder kosten
Vergelijking toont aan dat de kosten per adres in gemeenten met
"diftar" gemiddeld EUR 50,- lager liggen dan in gemeenten met een vast
tarief. Het verschil wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er in
gemeenten met "diftar" meer afval gescheiden wordt aangeboden;
daardoor is er minder restafval, waarvoor hoge verwerkingskosten
moeten worden betaald.
Er zijn verschillende vormen van "diftar". Burgemeester en wethouders
van Etten-Leur hebben voorkeur voor het systeem "volume - frequentie".
De afvalstoffenheffing bestaat daarbij uit een basisheffing die
afgestemd is op de inhoudsmaat van de containers. Er zijn voor
restafval en voor GFT-afval containers beschikbaar van 140 en 240
liter. Elke gebruiker kan zelf bepalen welke combinatie hij wil. Neemt
hij een kleine container, dan betaalt hij een lage heffing. Neemt hij
een grote container, dan betaalt hij een hoge heffing. Het verschil
zal ongeveer EUR 100,- per jaar bedragen.
In de basisheffing zijn standaard 13 ledigingen van elke container
voorzien. Biedt een inwoner de container vaker aan, dan worden extra
kosten per lediging in rekening gebracht. Het bedrag hiervan is
afhankelijk van de grootte van de container en van de afvalsoort en
zal variëren van EUR 2,- tot EUR 8,-. Omdat er in de nieuwe containers
een soort chip is aangebracht, kan de verwerking van alle gegevens
volledig geautomatiseerd gebeuren.
Als de gemeenteraad besluit om "diftar" in te voeren, dan worden in de
loop van 2011 de tarieven vastgesteld die in 2012 gelden.
Ondergrondse verzamelcontainers
In Etten-Leur staan momenteel op 33 locaties in de openbare ruimte
grote verzamelcontainers, waarin bewoners (van hoogbouw) hun afval
kunnen doen. Vanaf 2012 worden deze containers ondergronds gebracht,
zo is het voorstel.
De motieven hiervoor zijn:
Bovengrondse containers zien er niet netjes uit
De grote betonnen bakken met de containers zien er niet netjes uit.
Door graffiti, posters en bijgeplaatst afval ontsieren de containers
al snel het straatbeeld. Met ondergrondse containers wordt dit
voorkomen.
Gebruiksgemak voor inwoners
Het gebruiksgemak van ondergrondse containers is veel groter door de
lage inwerpopening en de makkelijke bediening met een pasje.
Minder vrachtwagenbewegingen
Ondergrondse containers zijn vier keer zo groot, waardoor ze minder
vaak geledigd hoeven te worden. Dat betekent veel minder
vrachtwagenbewegingen, wat goed is voor het milieu.
Milieustraat
De gemeenteraad heeft al eerder besloten om een nieuwe milieustraat te
bouwen aan de Verschuurweg. Het wordt een ruim opgezette milieustraat,
waar de containers verlaagd staan opgesteld, zodat het afval er
gemakkelijk ingegooid kan worden. De nieuwe milieustraat kan begin
2011 in gebruik worden genomen.
Het college doet nu een aantal voorstellen over de bedrijfsvoering
straks op de nieuwe milieustraat.
Openingstijden
Om de dienstverlening te verbeteren, wordt het aantal openingsuren
uitgebreid van 18 naar 28 uur per week. De milieustraat is dan op elke
doordeweekse dag open en tijdens de zomertijd is er een
avondopenstelling.
Beperkt "gratis" aanbieden van grof afval
Al een aantal jaren bestaat er bij wijze van proef gelegenheid om een
beperkte hoeveelheid grof afval "gratis" aan te bieden op de
milieustraat. Die mogelijkheid wordt t.z.t. verruimd. In 2010 kan er
nog twee keer een ½ m3 afval worden gebracht, met ingang van 2011
wordt dat twee keer 1 m3 per jaar. Wordt er meer grof afval
aangeboden, dan dient daarvoor een eigen bijdrage betaald te worden.
Lagere eigen bijdrage
De eigen bijdrage is nu EUR 20,- per m3 grof afval. In 2011 wordt de
eigen bijdrage verlaagd naar EUR 10,- per m3.
Meer afvalscheiding op de milieustraat
Om de scheiding van afval verder door te voeren, komen er op de nieuwe
milieustraat voorzieningen om het grof afval nog meer apart te houden.
Het gaat daarbij om o.a. harde kunststoffen zoals tuinmeubels, gips en
piepschuim. Ook komt er een mogelijkheid om nog bruikbare
bouwmaterialen gratis achter te laten, die vervolgens door andere
gebruikers van de milieustraat weer gratis meegenomen kunnen worden.
Dit bevordert het hergebruik.
Grof tuinafval aanbieden op de milieustraat
Voor het aanbieden van grof tuinafval hoeft straks niet meer naar de
Zeedijk te worden gereden. Tot twee m3 per keer kan dan gratis worden
gebracht naar de nieuwe milieustraat. Dat scheelt veel autokilometers.
Ook kan er per keer een m3 compost gratis gehaald worden.
Automatische toegangscontrole
De toegang tot de nieuwe milieustraat wordt volledig geautomatiseerd
met behulp van een pasjessysteem, waardoor er een vlotte doorstroming
van bezoekers ontstaat.
Raadsbesluit en informatie
Het is de gemeenteraad die uiteindelijk beslist of de plannen zoals ze
hiervoor zijn omschreven, worden uitgevoerd. De verwachting is dat de
voorstellen van het college op 23 november a.s. worden behandeld in de
inforaad, daarna op 7 december in de opinieraad en op 21 december in
de raadsvergadering. Al deze vergaderingen zijn openbaar.
Als de gemeenteraad de hier beschreven voorstellen overneemt, gaat er
in de naaste toekomst dus heel wat veranderen op het gebied van de
afvalinzameling in Etten-Leur. Informatie daarover wordt in de komende
periode regelmatig gegeven via publicaties op de gemeentelijke
pagina's in De Etten-Leurse Bode en op deze gemeentelijke
internetsite. Op deze website is het volledige voorstel over de
aanpassingen in de afvalinzameling na te lezen. De papieren versie van
het voorstel is in te zien in het Informatiecentrum in het
Stadskantoor en in de bibliotheek.
Tezijnertijd wordt er op deze website ook een "vraag- en
antwoordrubriek" geopend met detailinformatie over de veranderingen in
de afvalinzameling.
Uw bezoek waard
Alarm & hulpdiensten
Stadskantoor
Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 076 - 502 40 00
Fax: 076 - 503 38 80
info@etten-leur.nl
Gemeente Etten-Leur