Watersportverbond - KNWV

Verbond kritisch over kabinetsbesluit IJmeer

vrijdag 13 november 2009

Het Watersportverbond is kritisch over het kabinetsbesluit rond het IJmeer/Markermeer. Zo wil het verbond een principiële keuze voor een Open IJmeer, in plaats van het voorlopige nee tegen het bouwen in het IJmeer alleen op basis van kosten.

IJmeer open op het dak van een gebouw op Pampus Vrijdag 6 november heeft het kabinet een aantal besluiten genomen die van belang zijn voor de Watersportmogelijkheden op het IJmeer en het Markermeer. Deze plannen zijn al eerder besproken op Watersportverbond.nl in het nieuwsbericht 'Discussie toekomst IJmeer op hoogtepunt'.

Het Watersportverbond reageert kritisch op de besluiten van het kabinet:

* Toekomstverkenning Markermeer-IJmeer (TMIJ)

Het kabinet heeft besloten geld uit te trekken voor de plannen ter verbetering van de kwaliteit van de natuur- en de
recreatiemogelijkheden in het Markermeer en IJmeer. Daar is het Watersportverbond blij mee. Wel zet het Verbond kritische
kanttekeningen bij de mogelijke aanleg van luwtedammen in de Hoornsche Hop.

Die zullen een forse bedreiging zijn voor de watersportmogelijkheden vanuit Hoorn, één van de hoofdsteunpunten van het Watersportverbond voor de wedstrijdsport en jeugdopleidingen. Ook voor de toervaarder vanuit Hoorn en vice versa kunnen de luwtedammen een lastig en gevaarlijk obstakel zijn.

* Bouwplannen IJmeer

Het kabinet heeft besloten voorlopig niet in te stemmen met de plannen voor een buitendijkse woonwijk in het IJmeer, de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam in de vorm van een tunnel of een brug en de mogelijke aanleg op lange termijn van een nieuwe spoorbrug voor de lijn Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.

âTe duurâ, vindt het kabinet op basis van de maatschappelijke
kosten-baten analyse. Dat betekent dat de plannenmakers terug moeten naar de tekentafel en de rekenmodellen; daar hebben ze twee jaar de tijd voor. Het Watersportverbond is blij dat het kabinet vooralsnog niet akkoord is gegaan met de diverse bouwplannen, die het open karakter van het IJmeer aantasten.

âWij zijn echter absoluut niet tevreden over de argumentatie van het kabinet. In plaats van principieel te kiezen voor een Open IJmeer, heeft het kabinet haar besluit genomen vanuit puur financiële
overwegingen. Als de zoektocht naar goedkopere oplossingen straks leidt tot een IJmeerbrug in plaats van een IJmeertunnel, is dat een lelijke streep door de natuur-, milieu, cultuurhistorische en
waterrecreatiekwaliteiten van het IJmeer. We zijn daar niet gerust op. We zullen dus blijven lobbyen voor het veiligstellen van de
watersportbelangenâ, aldus Frank Jibben, districtsconsulent van het Watersportverbond.