Watersportverbond - KNWV
Verbond kritisch over kabinetsbesluit IJmeer
vrijdag 13 november 2009
Het Watersportverbond is kritisch over het kabinetsbesluit rond het
IJmeer/Markermeer. Zo wil het verbond een principiële keuze voor een
Open IJmeer, in plaats van het voorlopige nee tegen het bouwen in het
IJmeer alleen op basis van kosten.
IJmeer open op het dak van een gebouw op Pampus Vrijdag 6 november
heeft het kabinet een aantal besluiten genomen die van belang zijn
voor de Watersportmogelijkheden op het IJmeer en het Markermeer. Deze
plannen zijn al eerder besproken op Watersportverbond.nl in het
nieuwsbericht 'Discussie toekomst IJmeer op hoogtepunt'.
Het Watersportverbond reageert kritisch op de besluiten van het
kabinet:
* Toekomstverkenning Markermeer-IJmeer (TMIJ)
Het kabinet heeft besloten geld uit te trekken voor de plannen ter
verbetering van de kwaliteit van de natuur- en de
recreatiemogelijkheden in het Markermeer en IJmeer. Daar is het
Watersportverbond blij mee. Wel zet het Verbond kritische
kanttekeningen bij de mogelijke aanleg van luwtedammen in de Hoornsche
Hop.
Die zullen een forse bedreiging zijn voor de watersportmogelijkheden
vanuit Hoorn, één van de hoofdsteunpunten van het Watersportverbond
voor de wedstrijdsport en jeugdopleidingen. Ook voor de toervaarder
vanuit Hoorn en vice versa kunnen de luwtedammen een lastig en
gevaarlijk obstakel zijn.
* Bouwplannen IJmeer
Het kabinet heeft besloten voorlopig niet in te stemmen met de plannen
voor een buitendijkse woonwijk in het IJmeer, de aanleg van een
IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam in de vorm van een tunnel
of een brug en de mogelijke aanleg op lange termijn van een nieuwe
spoorbrug voor de lijn Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
âTe duurâ, vindt het kabinet op basis van de maatschappelijke
kosten-baten analyse. Dat betekent dat de plannenmakers terug moeten
naar de tekentafel en de rekenmodellen; daar hebben ze twee jaar de
tijd voor. Het Watersportverbond is blij dat het kabinet vooralsnog
niet akkoord is gegaan met de diverse bouwplannen, die het open
karakter van het IJmeer aantasten.
âWij zijn echter absoluut niet tevreden over de argumentatie van het
kabinet. In plaats van principieel te kiezen voor een Open IJmeer,
heeft het kabinet haar besluit genomen vanuit puur financiële
overwegingen. Als de zoektocht naar goedkopere oplossingen straks
leidt tot een IJmeerbrug in plaats van een IJmeertunnel, is dat een
lelijke streep door de natuur-, milieu, cultuurhistorische en
waterrecreatiekwaliteiten van het IJmeer. We zijn daar niet gerust op.
We zullen dus blijven lobbyen voor het veiligstellen van de
watersportbelangenâ, aldus Frank Jibben, districtsconsulent van het
Watersportverbond.