Gemeente Almere

Raad vindt Hollandse Brug geen alternatief voor IJmeerlijn

13-11-2009

Schaalsprongas bij dag Raadzaal gemeente Almere De raad stemt, met uitzondering van de fractie van GroenLinks, in met een raadsbesluit, waarin is toegevoegd dat een verstedelijkingsmodel via de Hollandse Brug als alternatief voor de IJmeerlijn geen terugvaloptie is voor Almere. De gemeenteraad debatteerde 12 november jl. over het besluit van het Kabinet.

Het kabinet heeft vorige week een besluit genomen over Almere. Voor Almere betekent dit dat de stad kan groeien met 60.000 woningen volgens de wensen van Almere: met name aan de westkant. De plannen gaan uit van de noodzaak van een verbinding over het IJmeer naar Amsterdam. Ook daar deelt het kabinet hetzelfde eindbeeld als Almere. Alleen komt er een werkmaatschappij die twee jaar lang de kosten van zo'n verbinding gaat onderzoeken.

Wethouder Adri Duivesteijn ziet dit kabinetsbesluit als `een verregaande vorm van commitment van het Rijk en de regio'. Duivesteijn tijdens het raadsdebat: "De economische crisis wierp een grote schaduw op de onderhandelingen, maar in feite zie ik dit als een bereidheid tot investeren in Almere en in een kwaliteitsimpuls voor de regio. Er ligt alleen nog geen financieel besluit over de IJmeerverbinding", aldus de wethouder, "maar ik heb voldoende vertrouwen in de samenwerking".

Reacties van de fracties
"Het is een historisch besluit", aldus Alphons Muurlink van de PvdA. "De PvdA ziet geen belemmeringen en een voldoende basis voor verdere onderhandelingen. Het college en wethouder Adri Duivesteijn in het bijzonder verdiend alle lof voor het behaalde resultaat. We lopen de kans dat het de komende jaren gaat gebeuren in Almere tegen de achtergrond van de economische crisis. De huidige uitkomst is realistisch. De volgende stap is een onderzoek naar de kosten van de IJmeerverbinding. Als we weten dat het financieel mogelijk is zet de PvdA de volgende stap voor een betere toekomst van Almere".

Frits Huis van Leefbaar Almere: "In de RAAM-brief van het Kabinet wordt gesproken over een Algemene Maatregel van Bestuur. Dat is het zwaarste middel van de regering en dat staat niet voor niets op pagina 13. Dit besluit is niet vrijblijvend. Als de gemeenteraad over twee jaar de illusie mag hebben dat de schaalsprong ongedaan gemaakt kan worden als de IJmeerverbinding niet haalbaar blijkt, dan zitten we er mooi mee. Dat is voor ons de kern van de zaak. De terugvaloptie van het kabinet voor een verdubbeling van de Hollandse Brug, is voor ons onaanvaardbaar".

Fractievoorzitter Cocky Kuipers van D66 is op zich juichend over het besluit van het Kabinet. Dergelijke investeringen in een tijd van economische crisis is niet niks. De uitkomst van het onderzoek naar verlaging van de kosten voor een IJmeerverbinding wachten we af. Dus het is voor D66 `ja, mits...'.

GroenLinks ziet de komende twee jaar als een rustperiode. Ruud Pet: "We hebben nu al 27 miljoen geïnvesteerd in de schaalsprong en we krijgen nu 37 miljoen voor het Hoger Onderwijs. Nu gaat het voor ons over de autonome groei van de stad". Verder dringt GroenLinks aan op een versnelling van het werk van de werkmaatschappij. Twee jaar studeren is wel lang. Wij willen niet eerder onderhandelen over de schaalsprong voordat we weten of de IJmeerverbinding financieel haalbaar is. En we willen nog eens goed praten over de concept-structuurvisie. Dat hebben we nog niet gedaan. In de tussentijd kunnen we dan bezig gaan met de bestaande stad. Daar is nog genoeg aan te doen".

"Het glas is half vol", zo ziet Berdien Steunenberg van het CDA het besluit van het kabinet over de groei van Almere. "De komende tijd gaan we het glas verder vol schenken, want wij vinden het nog niet vol genoeg. Voor ons is een alternatief met een ontsluiting via de Hollandse Brug onbespreekbaar. We moeten dus eerst afwachten wat het onderzoek van de werkmaatschappij oplevert. Almere stond steeds aan het roer en wij laten ons bij verdere onderhandelingen geen knollen voor citroenen verkopen".

"Deze RAAM-brief is veelbelovend, maar nog vaag", stelt Jelte Huizenga (ChristenUnie). "Liever zien wij toezeggingen over onderzoeken ook in het Integraal AfsprakenKader dat het Rijk met de Regio ondertekent. Misschien is het ook beter deze afspraken over twee jaar te maken".

Ellentrees Müller (VVD): "Dit is wellicht het meest haalbare resultaat. Blanco cheques kunnen we in deze tijd niet verwachten. Voor de VVD is de schaalsprong zonder IJmeerverbinding geen optie. Als we over twee jaar vinden dat het Rijk een verkeerde afweging maakt, kunnen we alsnog stoppen. Wij zullen graag zien dat de afspraken over de kosten van de werkmaatschappij die gaat berekenen of de IJmeerverbinding ook goedkoper kan in het Integraal AfsprakenKader met het Rijk worden meegenomen".

Frans Mulckhuijse (SP): "Wij willen boter bij de vis als het gaat om de IJmeerverbinding. Wij willen eerst een toezegging anders houdt het voor ons op. Inzicht in de financiële en sociale risico's van de schaalsprong is voor ons noodzakelijk. Er wonen namelijk nu al 190.000 mensen en daar hebben we rekening mee te houden".

Aan het einde van het debat opperde Cor Pot van de Verenigde Senioren Partij (VSP) nog de mogelijkheid om tol te heffen om de IJmeerverbinding rendabel te maken. Op de inbreng van Frits Huis (Leefbaar Almere) dat `dit voor veel ouderen juist niet is op te brengen' reageerde Pot gevat "nee hoor, die krijgen korting".