Raad vindt Hollandse Brug geen alternatief voor IJmeerlijn
13-11-2009
Schaalsprongas bij dag Raadzaal gemeente Almere De raad stemt, met
uitzondering van de fractie van GroenLinks, in met een raadsbesluit,
waarin is toegevoegd dat een verstedelijkingsmodel via de Hollandse
Brug als alternatief voor de IJmeerlijn geen terugvaloptie is voor
Almere. De gemeenteraad debatteerde 12 november jl. over het besluit
van het Kabinet.
Het kabinet heeft vorige week een besluit genomen over Almere. Voor
Almere betekent dit dat de stad kan groeien met 60.000 woningen
volgens de wensen van Almere: met name aan de westkant. De plannen
gaan uit van de noodzaak van een verbinding over het IJmeer naar
Amsterdam. Ook daar deelt het kabinet hetzelfde eindbeeld als Almere.
Alleen komt er een werkmaatschappij die twee jaar lang de kosten van
zo'n verbinding gaat onderzoeken.
Wethouder Adri Duivesteijn ziet dit kabinetsbesluit als `een
verregaande vorm van commitment van het Rijk en de regio'. Duivesteijn
tijdens het raadsdebat: "De economische crisis wierp een grote schaduw
op de onderhandelingen, maar in feite zie ik dit als een bereidheid
tot investeren in Almere en in een kwaliteitsimpuls voor de regio. Er
ligt alleen nog geen financieel besluit over de IJmeerverbinding",
aldus de wethouder, "maar ik heb voldoende vertrouwen in de
samenwerking".
Reacties van de fracties
"Het is een historisch besluit", aldus Alphons Muurlink van de PvdA.
"De PvdA ziet geen belemmeringen en een voldoende basis voor verdere
onderhandelingen. Het college en wethouder Adri Duivesteijn in het
bijzonder verdiend alle lof voor het behaalde resultaat. We lopen de
kans dat het de komende jaren gaat gebeuren in Almere tegen de
achtergrond van de economische crisis. De huidige uitkomst is
realistisch. De volgende stap is een onderzoek naar de kosten van de
IJmeerverbinding. Als we weten dat het financieel mogelijk is zet de
PvdA de volgende stap voor een betere toekomst van Almere".
Frits Huis van Leefbaar Almere: "In de RAAM-brief van het Kabinet
wordt gesproken over een Algemene Maatregel van Bestuur. Dat is het
zwaarste middel van de regering en dat staat niet voor niets op pagina
13. Dit besluit is niet vrijblijvend. Als de gemeenteraad over twee
jaar de illusie mag hebben dat de schaalsprong ongedaan gemaakt kan
worden als de IJmeerverbinding niet haalbaar blijkt, dan zitten we er
mooi mee. Dat is voor ons de kern van de zaak. De terugvaloptie van
het kabinet voor een verdubbeling van de Hollandse Brug, is voor ons
onaanvaardbaar".
Fractievoorzitter Cocky Kuipers van D66 is op zich juichend over het
besluit van het Kabinet. Dergelijke investeringen in een tijd van
economische crisis is niet niks. De uitkomst van het onderzoek naar
verlaging van de kosten voor een IJmeerverbinding wachten we af. Dus
het is voor D66 `ja, mits...'.
GroenLinks ziet de komende twee jaar als een rustperiode. Ruud Pet:
"We hebben nu al 27 miljoen geïnvesteerd in de schaalsprong en we
krijgen nu 37 miljoen voor het Hoger Onderwijs. Nu gaat het voor ons
over de autonome groei van de stad". Verder dringt GroenLinks aan op
een versnelling van het werk van de werkmaatschappij. Twee jaar
studeren is wel lang. Wij willen niet eerder onderhandelen over de
schaalsprong voordat we weten of de IJmeerverbinding financieel
haalbaar is. En we willen nog eens goed praten over de
concept-structuurvisie. Dat hebben we nog niet gedaan. In de
tussentijd kunnen we dan bezig gaan met de bestaande stad. Daar is nog
genoeg aan te doen".
"Het glas is half vol", zo ziet Berdien Steunenberg van het CDA het
besluit van het kabinet over de groei van Almere. "De komende tijd
gaan we het glas verder vol schenken, want wij vinden het nog niet vol
genoeg. Voor ons is een alternatief met een ontsluiting via de
Hollandse Brug onbespreekbaar. We moeten dus eerst afwachten wat het
onderzoek van de werkmaatschappij oplevert. Almere stond steeds aan
het roer en wij laten ons bij verdere onderhandelingen geen knollen
voor citroenen verkopen".
"Deze RAAM-brief is veelbelovend, maar nog vaag", stelt Jelte Huizenga
(ChristenUnie). "Liever zien wij toezeggingen over onderzoeken ook in
het Integraal AfsprakenKader dat het Rijk met de Regio ondertekent.
Misschien is het ook beter deze afspraken over twee jaar te maken".
Ellentrees Müller (VVD): "Dit is wellicht het meest haalbare
resultaat. Blanco cheques kunnen we in deze tijd niet verwachten. Voor
de VVD is de schaalsprong zonder IJmeerverbinding geen optie. Als we
over twee jaar vinden dat het Rijk een verkeerde afweging maakt,
kunnen we alsnog stoppen. Wij zullen graag zien dat de afspraken over
de kosten van de werkmaatschappij die gaat berekenen of de
IJmeerverbinding ook goedkoper kan in het Integraal AfsprakenKader met
het Rijk worden meegenomen".
Frans Mulckhuijse (SP): "Wij willen boter bij de vis als het gaat om
de IJmeerverbinding. Wij willen eerst een toezegging anders houdt het
voor ons op. Inzicht in de financiële en sociale risico's van de
schaalsprong is voor ons noodzakelijk. Er wonen namelijk nu al 190.000
mensen en daar hebben we rekening mee te houden".
Aan het einde van het debat opperde Cor Pot van de Verenigde Senioren
Partij (VSP) nog de mogelijkheid om tol te heffen om de
IJmeerverbinding rendabel te maken. Op de inbreng van Frits Huis
(Leefbaar Almere) dat `dit voor veel ouderen juist niet is op te
brengen' reageerde Pot gevat "nee hoor, die krijgen korting".
Gemeente Almere