CNV Onderwijs

13 november 2009

'Tijdschrijven is absurd'

Categorie: Algemeen nieuws

CNV Onderwijs waardeert de aandacht voor het personeelsbeleid in het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsraad Naar doelmatiger Onderwijs. De suggestie om in het onderwijs tijdschrijven in te voeren, noemt voorzitter Michel Rog echter 'absurd'.

De bond constateert dat in Naar doelmatiger Onderwijs veel aandacht wordt geschonken aan het eigenlijke onderwijsproces. Het rapport komt daarmee tegemoet aan een veel gehoorde klacht bij het onderwijspersoneel te vaak met bijzaken dan met de hoofdzaak, namelijk het onderwijsproces bezig te zijn.

Meer uitwisseling van ervaringen tussen (besturen van) onderwijsinstellingen, beroepsgroepen en vakbonden draagt bij aan een grotere efficiëntie. CNV Onderwijs kan zich echter niet aan de indruk onttrekken dat de samenstellers van het rapport doelmatigheid vooral zoeken in kostenbesparingen op de inzet van het personeel. Het rapport maakt, aldus Michel Rog dan soms vreemde keuzes: 'Waarom het maximaal aantal lesuren ter discussie stellen terwijl Nederland al aan de top staat van de landen in Europa met het hoogste aantal lesuren in het voortgezet onderwijs?' Hij wijst er bovendien op dat de huidige CAO's al een reeks van mogelijkheden bezitten tot differentiatie in beloningen van het personeel, zoals het al dan niet toekennen van extra beloningen, een dubbele periodiek, etc. 'Besturen maken daar tot nu toe nauwelijks gebruik van. Gebruik eerst deze middelen, voor er weer nieuwe toe te voegen', luidt het advies van Michel Rog.

De suggestie tot tijdschrijven wijst hij af: 'Dat is een onbegrijpelijk advies waardoor de bureaucratie slechts zal groeien. Nog meer controles en nog meer formulieren invullen. Wie zit daar in het onderwijs nu op te wachten?' En hij voegt er aan toe dat een deel van de werkzaamheden, vooral in de sfeer van zorg voor de leerling of pedagogische processen 'nu eenmaal niet met de stopwatch in de hand kunnen worden uitgevoerd'.

---