CNV Onderwijs
13 november 2009
'Tijdschrijven is absurd'
Categorie: Algemeen nieuws
CNV Onderwijs waardeert de aandacht voor het personeelsbeleid in het
vandaag verschenen rapport van de Onderwijsraad Naar doelmatiger
Onderwijs. De suggestie om in het onderwijs tijdschrijven in te
voeren, noemt voorzitter Michel Rog echter 'absurd'.
De bond constateert dat in Naar doelmatiger Onderwijs veel aandacht
wordt geschonken aan het eigenlijke onderwijsproces. Het rapport komt
daarmee tegemoet aan een veel gehoorde klacht bij het
onderwijspersoneel te vaak met bijzaken dan met de hoofdzaak, namelijk
het onderwijsproces bezig te zijn.
Meer uitwisseling van ervaringen tussen (besturen van)
onderwijsinstellingen, beroepsgroepen en vakbonden draagt bij aan een
grotere efficiëntie. CNV Onderwijs kan zich echter niet aan de indruk
onttrekken dat de samenstellers van het rapport doelmatigheid vooral
zoeken in kostenbesparingen op de inzet van het personeel. Het rapport
maakt, aldus Michel Rog dan soms vreemde keuzes: 'Waarom het maximaal
aantal lesuren ter discussie stellen terwijl Nederland al aan de top
staat van de landen in Europa met het hoogste aantal lesuren in het
voortgezet onderwijs?' Hij wijst er bovendien op dat de huidige CAO's
al een reeks van mogelijkheden bezitten tot differentiatie in
beloningen van het personeel, zoals het al dan niet toekennen van
extra beloningen, een dubbele periodiek, etc. 'Besturen maken daar tot
nu toe nauwelijks gebruik van. Gebruik eerst deze middelen, voor er
weer nieuwe toe te voegen', luidt het advies van Michel Rog.
De suggestie tot tijdschrijven wijst hij af: 'Dat is een
onbegrijpelijk advies waardoor de bureaucratie slechts zal groeien.
Nog meer controles en nog meer formulieren invullen. Wie zit daar in
het onderwijs nu op te wachten?' En hij voegt er aan toe dat een deel
van de werkzaamheden, vooral in de sfeer van zorg voor de leerling of
pedagogische processen 'nu eenmaal niet met de stopwatch in de hand
kunnen worden uitgevoerd'.
---