Datum 13 november 2009 -
Onderwerp Personeelsparagraaf in contracten ProRail
-
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg van 10 september 2009 is door de heer Roemer
gevraagd of het mogelijk is om - net als bij concessies is gebeurd in de WP2000 -
een personeelparagraaf toe te voegen aan overeenkomsten die ProRail afsluit met
aannemers ten behoeve van onderhoud. Volgens de heer Roemer zou ProRail hier
positief tegenover staan. Ik heb toegezegd u hier schriftelijk over te zullen
informeren.
ProRail geeft aan in 2003 met de spooraannemers te hebben gesproken over een
dergelijke `mens volgt werk-regeling'. De aannemers zagen toen geen aanleiding
of mogelijkheid zo'n regeling in te voeren. ProRail geeft aan niet op voorhand
tegen zo'n regeling te zijn, maar vindt wel dat het initiatief hiertoe van de
aannemers moet komen. Het gaat tenslotte om het door de aannemers
overnemen van elkaars personeel. Daarbij is het zo dat contractueel veel geregeld
kan worden, maar dat een overeenkomst tussen ProRail en een aannemer met
daarin opgenomen een `mens volgt werk-regeling' niet direct de opvolgende
aannemer bindt.
Het is dus zaak dat, indien zij dit wensen, de aannemers hier onderling afspraken
over maken. Bij de uitwerking daarvan moet in ogenschouw worden genomen dat
in zijn algemeenheid geldt dat een dergelijke regeling beperkend kan zijn voor de
mogelijkheden van kostprijsbeïnvloeding door de aannemers. Dat zou daarmee
effect kunnen hebben op de mate waarin ProRail efficiencyvoordelen kan behalen.
In de vraag van de heer Roemer wordt gerefereerd aan de WP2000. De WP2000
kent een concessiesystematiek, die een exclusief recht regelt. De concessiehouder
van dat recht kan wisselen en daarom is de `mens volgt werk-regeling' geregeld
bij wet. Bij de vraag van de heer Roemer gaat het echter om de relatie tussen
ProRail en de aannemers. ProRail besteedt de werkzaamheden aan
hoofdspoorweginfrastructuur aan. ProRail gunt een werk in concurrentie; de
opdrachtnemer kan per opdracht wisselen en er is dus geen sprake van een
a
agina 1 van 2
P
exclusief recht. De Spoorwegwet bevat dan ook, gezien het bovenstaande, geen
Ons kenmerk
verplichte `mens volgt werk-regeling' tussen ProRail en de aannemers. Het VenW/DGMo-2009/9590
aanbestedingsrecht kent een dergelijke verplichting ook niet. Deze regelgeving
heeft een goede marktwerking tot doel en beoogt niet om afspraken tussen
aannemers dwingend voor te schrijven. Het aanbestedingsrecht kent bovendien
een brede toepassing in tal van sectoren en is dus niet beperkt tot de relatie
tussen ProRail en de aannemers. Het is daarom niet wenselijk om een `mens volgt
werk-regeling' hierin op te nemen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat