Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 13 november 2009 -

Onderwerp Personeelsparagraaf in contracten ProRail
-

Geachte voorzitter,

Tijdens het Algemeen Overleg van 10 september 2009 is door de heer Roemer gevraagd of het mogelijk is om - net als bij concessies is gebeurd in de WP2000 - een personeelparagraaf toe te voegen aan overeenkomsten die ProRail afsluit met aannemers ten behoeve van onderhoud. Volgens de heer Roemer zou ProRail hier positief tegenover staan. Ik heb toegezegd u hier schriftelijk over te zullen informeren.

ProRail geeft aan in 2003 met de spooraannemers te hebben gesproken over een dergelijke `mens volgt werk-regeling'. De aannemers zagen toen geen aanleiding of mogelijkheid zo'n regeling in te voeren. ProRail geeft aan niet op voorhand tegen zo'n regeling te zijn, maar vindt wel dat het initiatief hiertoe van de aannemers moet komen. Het gaat tenslotte om het door de aannemers overnemen van elkaars personeel. Daarbij is het zo dat contractueel veel geregeld kan worden, maar dat een overeenkomst tussen ProRail en een aannemer met daarin opgenomen een `mens volgt werk-regeling' niet direct de opvolgende aannemer bindt.
Het is dus zaak dat, indien zij dit wensen, de aannemers hier onderling afspraken over maken. Bij de uitwerking daarvan moet in ogenschouw worden genomen dat in zijn algemeenheid geldt dat een dergelijke regeling beperkend kan zijn voor de mogelijkheden van kostprijsbeïnvloeding door de aannemers. Dat zou daarmee effect kunnen hebben op de mate waarin ProRail efficiencyvoordelen kan behalen.

In de vraag van de heer Roemer wordt gerefereerd aan de WP2000. De WP2000 kent een concessiesystematiek, die een exclusief recht regelt. De concessiehouder van dat recht kan wisselen en daarom is de `mens volgt werk-regeling' geregeld bij wet. Bij de vraag van de heer Roemer gaat het echter om de relatie tussen ProRail en de aannemers. ProRail besteedt de werkzaamheden aan hoofdspoorweginfrastructuur aan. ProRail gunt een werk in concurrentie; de opdrachtnemer kan per opdracht wisselen en er is dus geen sprake van een

a
agina 1 van 2 P





exclusief recht. De Spoorwegwet bevat dan ook, gezien het bovenstaande, geen Ons kenmerk verplichte `mens volgt werk-regeling' tussen ProRail en de aannemers. Het VenW/DGMo-2009/9590 aanbestedingsrecht kent een dergelijke verplichting ook niet. Deze regelgeving heeft een goede marktwerking tot doel en beoogt niet om afspraken tussen aannemers dwingend voor te schrijven. Het aanbestedingsrecht kent bovendien een brede toepassing in tal van sectoren en is dus niet beperkt tot de relatie tussen ProRail en de aannemers. Het is daarom niet wenselijk om een `mens volgt werk-regeling' hierin op te nemen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P