Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Eerste CMC Reclamepoort brengt politiek en communicatiebranche nader tot elkaar.

Zelfregulering is sneller en effectiever dan wetgeving. Daarover waren vertegenwoordigers van de communicatiebranche en de overheid het roerend eens tijdens de primeur van CMC Reclamepoort op donderdag 12 november in Perscentrum Nieuwspoort te Den Haag.

De eerste CMC Reclamepoort was geheel gewijd aan het belang van zelfregulering door de commerciële communicatiesector. Bestuurders uit deze sector en politici gingen in debat gaan over de betekenis van de commerciële communicatiesector voor overheid en maatschappij.

DDMA voorzitter Tom Kok leidde de bijeenkomst als gespreksleider in met een presentatie over CMC, de belangenbehartigende reclamekoepel waarin BVA, DDMA, SPOT en VEA zich hebben verenigd. De belangenbehartiging van CMC heeft als oogmerk verantwoorde commerciële communicatie gestoeld op zelfregulering. Zo onderhoudt CMC nauwe banden met zelfreguleringinstanties als Stichting Reclame Code. Ook is er veelvuldig contact met de overheid over issues die de branche aangaan. Dat gebeurt onder meer via een denktank met de overheid.

Onder de titel 'Commerciële communicatie als oplossing!' hield BVA bestuurslid Cees-Jan Adema (PespiCo) deze middag een betoog over de kracht van verantwoorde commerciële communicatie. Adema: "Uit onderzoek van BVA blijkt dat de huidige consument kritisch en goed geïnformeerd is. Hij ziet wel degelijk een maatschappelijke rol voor reclame en verwacht daarbij eerlijkheid en transparantie van de adverteerders. Als die er niet zijn haakt hij af." Wat doet de branche hiermee? Adema: "Vrijwillige maar niet vrijblijvende zelfregulering door de branche is onontbeerlijk. Dat gebeurt via de Stichting Reclame Code en via het Bel-me-niet-register." Naast zelfregulering moet de branche volgens Adema 'gas geven' via media-educatie en verantwoorde communicatie. Een bijdrage aan educatie levert de branche onder meer via steun aan het mediawijsheid programma Media Rakkers. Belangrijk is ook om onder meer via CMC bij te dragen aan positieve beeldvorming rond reclame. Adema: "Commerciële communicatie moet niet worden neergezet als oorzaak van maatschappelijke problemen maar als deel van de oplossing."

EZ staatssecretaris Frank Heemskerk sprak de branche deze middag toe als 'beschermheer van de communicatiebranche'. Heemskerk: "Ik ben trots op de commerciële communicatie sector. Mijn uitgangspunt is dat er betrouwbare commerciële communicatie moet zijn, die beschikbaar is op het moment dat de consument dat wil." Heemskerk noemde als voorbeeld de wettelijke grondslag voor het Bel-me-niet-register om duidelijk te maken dat wetgeving veel tijd kost. Heemkerk: "Ik ben ervan overtuigd dat zelfregulering het snelst en het meest effectieve middel is." De staatssecretaris tekende daar wel bij aan dat de sector zelf kritisch moet zijn en niet te vaak op de rand van misleiding moet gaan zitten.

De middag werd afgesloten met een discussie tussen Frank Heemskerk, Joop Atsma (CDA) en de vertegenwoordigers uit de branche in het publiek, dat onder meer bestond uit BVA voorzitter Jan Driessen, SRC directeur Prisca Ancion, CMC voorzitter Hans Hillen, DDMA directeur Diana Janssen, BVA directeur Helen Faasse, SPOT directeur Paul van Niekerk en VEA voorzitter Ralph Wisbrun. Inzet van de discussie was de relatie tussen de overheid en de communicatiebranche. Net als Heemskerk toonde Atsma zich sterk voorstander van zelfregulering. Ook Atsma meent dat reclame te makkelijk door de politiek als zondebok wordt aangewezen en dat het verbieden van reclame niet effectief is. Atsma: "We vertrouwen op dat we er met de branche uitkomen. Maar dan moet er wel proactief vanuit de branche worden opgetreden. Hou de politiek dus goed bij de les." Atsma riep de sector op inzichtelijk te maken wat reclameverboden kosten. Tevens wees hij erop dat Nederlandse verboden al snel leiden tot verschuiving naar digitale kanalen en buitenlandse zenders die niet onder de Nederlandse wetgeving vallen.

Gastheer en DDMA voorzitter Tom Kok concluderend: "Wij moeten als branche duidelijk maken dat we verantwoord willen communiceren en daarmee het vertrouwen van het publiek en de overheid winnen. Laat het CMC daarin een middel zijn om nader tot elkaar te komen."

Na de discussie werd de CMC Reclamepoort afgesloten met een netwerkborrel. De door CMC gesmede brug tussen de communicatiebranche en de overheid heeft met deze bijeenkomst nog meer fundament gekregen.

EINDE PERSBERICHT



Ingezonden persbericht