TNS NIPO

13 november 2009

Economische crisis leidt niet tot minder vakanties Wel minder ver, korter en lagere bestedingen

Zo'n 81 procent van de Nederlanders is in 2009 één of meerdere keren op vakantie geweest. Er werden ruim 36 miljoen vakanties ondernomen: één procent meer dan in 2008. Het was vooral Nederland zelf dat hiervan profiteerde: het aantal binnenlandse vakanties steeg met drie procent naar bijna 18 miljoen. Wat bestedingen betreft hield de Nederlander de hand op de knip: de totale bestedingen aan vakanties daalden met twee procent naar 14,9 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) door NBTC-NIPO Research.

Meer korte vakanties
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Nederlanders meer korte vakanties ondernamen: dit aantal groeide met vijf procent naar 19,8 miljoen, terwijl het aantal lange vakanties een daling laat zien van vier procent naar 16,5 miljoen vakanties. Daarnaast blijkt uit het CVO dat het aantal vaste standplaatsvakanties (vakanties in een eigen accommodatie zoals een stacaravan of tweede woning) met acht procent is gestegen naar 5,1 miljoen vakanties. Hierbij speelden het mooie zomerweer en de grotere spreiding van feestdagen en vakantieperiodes een rol. Het aantal vakanties waarbij verbleven wordt in een commerciële accommodatie blijft met 31,2 miljoen gelijk aan vorig jaar.

Meer vakanties in eigen land
Na een aantal jaren van geleidelijke daling is het aantal binnenlandse vakanties in 2009 met 500.000 gestegen. Het relatief mooie zomerweer en de economische crisis leidden er onder andere toe dat Nederlanders de vakantie wat dichter bij huis zijn gaan vieren. Wat betreft locatie waren de Noordzeebadplaatsen en de Veluwe en Veluwerand evenals andere jaren populair: deze regio's ontvingen respectievelijk twaalf procent en zes procent meer binnenlandse toeristen. De sterkste groei deed zich voor in Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg (+14%), dat daarmee de derde plaats inneemt binnen de top tien van populaire binnenlandse vakantieregio's.

Duitsland nog steeds nummer 1
De buitenlandse vakanties daalden in 2009 met 150.000 ten opzichte van 2008 tot zo'n 18,3 miljoen. Dichtbij gelegen bestemmingen bleken meer in trek dan de verre bestemmingen: net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Het aantal vakanties naar onze oosterburen steeg met maar liefst een half miljoen naar 3,5 miljoen vakanties. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties met bijna 100.000 dalen naar 2,8 miljoen vakanties. Voor de nummer drie België bleef het aantal vakanties stabiel op zo'n 2 miljoen.

Het Middellandse Zeegebied liet in 2009 de grootste daling gezien: ruim tien procent (-12%). Een grote daling ten opzicht van het recordjaar in 2008 dat mede door de extra lange meivakantie toen goed scoorde. Vrijwel alle belangrijke bestemmingen lieten een daling zien: Spanje (-17%), Turkije (-12%), Griekenland (-14%). Het aantal verre reizen daalde eveneens met negen procent. Zo'n 1,7 miljoen vakanties werden buiten Europa doorgebracht. De Verenigde Staten en het Caribische gebied waren het meest populair.

Bestedingen gedaald
In totaal hebben Nederlanders in 2009 ongeveer 14,9 miljard euro aan vakanties uitgegeven. Deze daling van twee procent ten opzichte van het jaar ervoor kan verklaard worden uit minder bestedingen aan buitenlandse vakanties. De uitgaven aan buitenlandse vakanties zijn met ruim 400 miljoen euro afgenomen naar circa 12,1 miljard. Aan binnenlandse vakanties is 2,8 miljard euro uitgegeven, bijna 100 miljoen meer dan in 2008.

1 | Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2008 - 30 september 2009)

Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2008 2009 2008 2009
1. Duitsland 16 18 3.000 3.510
2. Frankrijk 16 15 2.900 2.820
3. België 11 11 1.970 1.970
4. Spanje 10 8 1.850 1.540
5. Oostenrijk 6 7 1.100 1.200
6. Italië 5 5 1.020 990
7. Groot-Brittannië 3 4 590 690
8. Turkije 4 4 780 670
9. Griekenland 4 3 730 630
10. Verenigde Staten 2 2 380 400
Overige bestemmingen 22 21 4.140 3.880

Bron: ContinuVakantieOnderzoek, 2009

2 | Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2008 - 30 september 2009)

Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2008 2009 2008 2009
1. Noordzeebadplaatsen 11 12 1.950 2.180
2. Veluwe en Veluwerand 11 11 1.910 2.030
3. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg en Rijk van Nijmegen 10 11 1.710 1.950 4. Groningse, Friese en Drentse zandgronden 11 11 1.850 1.920 5. West- en Midden-Brabant 10 9 1.650 1.700
6. Twente, Salland en Vechtstreek 8 8 1.320 1.370
7. Waddeneilanden 6 6 1.100 1.100
8. Zuid-Limburg 6 5 990 940
9. IJsselmeerkust 5 5 920 900
10. Deltagebied 5 4 820 720
Overige bestemmingen 19 18 3.240 3.190
Totaal 100 100 17.450 17.980

Bron: ContinuVakantieOnderzoek, 2009

Technische toelichting
Het CVO is het ContinuVakantieOnderzoek, een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Ook het logeren bij familie, vrienden of kennissen in het buitenland valt onder het begrip vakantie. Een verblijf bij familie, vrienden of kennissen in Nederland telt echter niet mee, tenzij de bewoners de hele tijd of de meeste dagen afwezig waren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Schalekamp (tel: 020 522 57 89) (TNS NIPO) of met Kees van der Most (tel: 070 370 52 94) (NBTC).

Op de website nbtcniporesearch.nl vindt u meer informatie over het ContinuVakantieOnderzoek.