Stichting Natuur en Milieu
Invoering kilometerprijs kan sneller, groener en
eerlijker
Laat gemeenten nu al starten met spitsheffing
13 november 2009 - Natuur en Milieu is blij dat de kilometerprijs er
eindelijk komt. Maar de invoering kan veel sneller dan het kabinet nu
van plan is. Dat zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur Stichting
Natuur en Milieu, in reactie op de vandaag gepresenteerde Wet
Kilometerprijs door Minister Eurlings.
Volgens Natuur en Milieu kunnen in maximaal twee jaar alle autos een
kilometerprijskastje ingebouwd krijgen en hoeft dit niet tot 2020 te
duren. Bovendien kan al gelijk vanaf de start een eenvoudige vorm van
een spitsheffing worden ingevoerd.
Invoering van de kilometerprijs zorgt voor minder autokilometers en
meer openbaar vervoer. Dat is beter voor de gezondheid van mensen, het
klimaat en de bereikbaarheid in Nederland. Bovendien gaan de meeste
mensen er financieel op vooruit. Rijden in schone en zuinige
personenautos kost minder dan in vieze en onzuinige personenautos.
Sneller
Het lijkt erop dat de kilometerprijs pas in 2020 in zijn volle omvang
is ingevoerd. Natuur en Milieu vindt het getreuzel met de invoering
onverantwoordelijk en wil dat gemeenten in 2012 vast kunnen beginnen
met een spitsheffing (via nummerplaatherkenning) rond de grote steden.
Een spitsheffing beteugelt de files, bespaart miljarden aan extra
wegen en komt de gezondheid van stadsbewoners direct ten goede. Een
spitsheffing hoeft gemiddeld niet tot hogere kosten voor de autorijder
te leiden als tegelijk de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd. Het
is zorgelijk dat de nieuwe wet niet zegt wat het spitstarief is en
waar en wanneer dit zal worden toegepast. Dat kan dus betekenen dat
dit te laat en niet effectief wordt ingevoerd.
De kilometerprijs is de enige maatregel die het kabinet zelf in de
hand heeft om de klimaatuitstoot van het verkeer drastisch te
verminderen. Voor het klimaat is het noodzakelijk om veel sneller alle
autos te voorzien van kastjes en de invoering niet over jaren uit te
smeren. Mirjam de Rijk: Kom met een plan om alle autos in maximaal
twee jaar van kastjes te voorzien.
Eerlijker
Het is oneerlijk dat met deze wet zeer vervuilende vrachtwagens veel
minder gaan betalen per kilometer dan zuinige personenautos. Het is
straks voordeliger om met je vrachtwagen naar het strand te gaan dan
met de auto, aldus De Rijk.
Groener
Zoals de milieutarieven nu zijn voorgesteld worden onzuinige autos
relatief goedkoper en zeer zuinige juist duurder ten opzichte van het
huidige systeem van vaste belastingen. Daarom leidt de kilometerprijs
tot meer vervuilende autos. Omdat de kilometerprijs tegelijkertijd
leidt tot minder autokilometers is het nettoresultaat goed voor het
milieu. Maar het was nog beter geweest als de tarieven hadden geleid
tot meer zuinigere autos.
Natuur en Milieu vindt het onaanvaardbaar dat nieuwe autos straks
gemiddeld vervuilender worden.
Publicatiedatum: 13-11-2009