Stichting Natuur en Milieu

Invoering kilometerprijs kan sneller, groener en eerlijker

Laat gemeenten nu al starten met spitsheffing

13 november 2009 - Natuur en Milieu is blij dat de kilometerprijs er eindelijk komt. Maar de invoering kan veel sneller dan het kabinet nu van plan is. Dat zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur Stichting Natuur en Milieu, in reactie op de vandaag gepresenteerde Wet Kilometerprijs door Minister Eurlings.

Volgens Natuur en Milieu kunnen in maximaal twee jaar alle autos een kilometerprijskastje ingebouwd krijgen en hoeft dit niet tot 2020 te duren. Bovendien kan al gelijk vanaf de start een eenvoudige vorm van een spitsheffing worden ingevoerd.

Invoering van de kilometerprijs zorgt voor minder autokilometers en meer openbaar vervoer. Dat is beter voor de gezondheid van mensen, het klimaat en de bereikbaarheid in Nederland. Bovendien gaan de meeste mensen er financieel op vooruit. Rijden in schone en zuinige personenautos kost minder dan in vieze en onzuinige personenautos.

Sneller
Het lijkt erop dat de kilometerprijs pas in 2020 in zijn volle omvang is ingevoerd. Natuur en Milieu vindt het getreuzel met de invoering onverantwoordelijk en wil dat gemeenten in 2012 vast kunnen beginnen met een spitsheffing (via nummerplaatherkenning) rond de grote steden.

Een spitsheffing beteugelt de files, bespaart miljarden aan extra wegen en komt de gezondheid van stadsbewoners direct ten goede. Een spitsheffing hoeft gemiddeld niet tot hogere kosten voor de autorijder te leiden als tegelijk de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd. Het is zorgelijk dat de nieuwe wet niet zegt wat het spitstarief is en waar en wanneer dit zal worden toegepast. Dat kan dus betekenen dat dit te laat en niet effectief wordt ingevoerd.

De kilometerprijs is de enige maatregel die het kabinet zelf in de hand heeft om de klimaatuitstoot van het verkeer drastisch te verminderen. Voor het klimaat is het noodzakelijk om veel sneller alle autos te voorzien van kastjes en de invoering niet over jaren uit te smeren. Mirjam de Rijk: Kom met een plan om alle autos in maximaal twee jaar van kastjes te voorzien.

Eerlijker
Het is oneerlijk dat met deze wet zeer vervuilende vrachtwagens veel minder gaan betalen per kilometer dan zuinige personenautos. Het is straks voordeliger om met je vrachtwagen naar het strand te gaan dan met de auto, aldus De Rijk.

Groener
Zoals de milieutarieven nu zijn voorgesteld worden onzuinige autos relatief goedkoper en zeer zuinige juist duurder ten opzichte van het huidige systeem van vaste belastingen. Daarom leidt de kilometerprijs tot meer vervuilende autos. Omdat de kilometerprijs tegelijkertijd leidt tot minder autokilometers is het nettoresultaat goed voor het milieu. Maar het was nog beter geweest als de tarieven hadden geleid tot meer zuinigere autos.

Natuur en Milieu vindt het onaanvaardbaar dat nieuwe autos straks gemiddeld vervuilender worden.

Publicatiedatum: 13-11-2009