Kilometerheffing goed voor leefbaarheid en bereikbaarheid gemeenten

13/11/2009 19:01

VNG

De kilometerheffing is goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van vooral de stedelijke gebieden. De VNG hoopt dat de heffing snel wordt ingevoerd. De spitsheffing vraagt wel om extra investeringen in alternatief vervoer. De betrokkenheid van gemeenten bij de invoering van de heffing is essentieel.

De VNG steunt de strekking van het wetsvoorstel over de kilometerheffing, omdat hiermee het gebruik in plaats van het bezit van de auto wordt belast. Voor gemeenten is vooral belangrijk dat de heffing per gereden kilometer kan worden gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieukenmerk van de auto. In de spits kan door een congestieheffing de bereikbaarheid van stedelijke gebieden aanmerkelijk worden verbeterd.

De invoering van een spitsheffing vraagt om maatwerk en moet per regio in goed overleg tussen rijk, gemeenten en andere betrokken overheden plaatsvinden. De VNG is verheugd dat in het wetsvoorstel de mogelijkheid is opgenomen om ook een spitsheffing in te voeren op lokale en regionale wegen die te maken kunnen krijgen met ongewenst sluipverkeer als gevolg van een spitsheffing elders op het wegennet. De VNG had daar eerder voor gepleit.

Uiteraard moeten burgers en bedrijven wel alternatieven hebben voor het autogebruik in congestiegebieden tijdens de spits. Daarvoor zijn extra investeringen nodig in voorzieningen voor het openbaar vervoer, park?, transferia en de fiets.

De VNG hoopt dat de Kamer het wetsvoorstel snel behandelt en pleit voor een voortvarende aanpak van de invoering. Vooral in de uitrolfase moet aanzienlijke tijdwinst te behalen zijn.