Groen!
Groen! vraagt spoedbespreking slimme kilometerprijs in Vlaanderen
door Filip Watteeuw (Vlaams parlementslid) op 14 november 2009 in
"Mobiliteit en verkeersveiligheid"
Groen! roept de Vlaamse regering op om samen met de andere gewesten af
te spreken om mee te liften met het Nederlandse systeem van slimme
kilometerprijs. Als de drie gewesten het snel eens raken om de slimme
kilometerprijs ook in Vlaanderen, Brussel en Wallonië in te voeren,
dan kan dat nog samen met Nederland gebeuren. Vlaams fractieleider
Filip Watteeuw zal een resolutie tot invoering van een slimme
kilometerheffing indienen en vraagt volgende week woensdag een
spoedbespreking en stemming in het Vlaams parlement.
In Nederland werd gisteren een akkoord bereikt over de invoering van
een slimme kilometerprijs. Het gaat om een prijs die je betaalt per
gereden kilometer. En die zou gelden voor vrachtwagens én voor
personenwagens. Er werd gekozen voor een basistarief van 3 eurocent in
2012 dat oploopt naar 6 à 7 eurocent in 2018. Zwaardere voertuigen ,
meer vervuilende voertuigen en wie in de spits rijdt, zal meer moeten
betalen. Zo maak je van de prijs per kilometer een `slimme prijs', die
rekening houdt met congestie en met de uitstoot naar het milieu. De
vaste verkeersbelastingen worden in ruil afgeschaft.
Nederland maakt nu eindelijk werk van een ecologische
belastingshervorming om te komen tot een meer duurzame mobiliteit. De
voordelen zouden groot zijn volgens de ministers Bos en Eurlings : 7%
minder verkeersdoden, 15% minder autokilometers, 10% minder CO2 en
fijn stof en bijna 2/3 van de burgers die in de feiten minder zouden
betalen dan vandaag.
Vlaams fractieleider Filip Watteeuw: Overleg op Benelux-niveau zoals
open VLD-kamerlid Bart Tommelein voorstelt, is goed op voorwaarde dat
het niet de bedoeling is om de Nederlanders terug te fluiten of af te
remmen. Maar integendeel om met heel de Benelux Nederland te volgen.
En dan liefst zo snel mogelijk opdat we samen het systeem kunnen
invoeren. Vlaanderen verdient ook minder CO2, fijn stof en
autokilometers meer evenveel mobiliteit dankzij een goed uitgewerkt
openbaar vervoersnet."
De groenen werken al lang rond het invoeren van een slimme
kilometerheffing. Vier jaar geleden diende toenmalig Vlaams
parlementslid Rudi Daems hiervoor reeds een eerste voorstel in. Twee
jaar geleden volgde een nieuw. Beide voorstellen werden unaniem
verworpen. Filip Watteeuw, fractieleider van de Groenen in het Vlaams
parlement, zal het groene voorstel van resolutie tot invoering van een
slimme kilometerheffing updaten en terug indienen en daarover volgende
week woensdag al een spoedbespreking en stemming vragen.
Filip Watteeuw: "Als Open-VLD fractieleider Tommelein spreekt in naam
van zijn partij, dan zullen ze het voorstel moeten steunen. Van de
regeringspartijen verwachten we ook de volle steun, zeker omdat dit
ook voor Groen! gepaard gaat met een beter openbaar vervoer en minder
fijn stof. Bovendien staat de slimme kilometerheffing voor
vrachtwagens in het regeerakkoord en heeft Vlaanderen steeds verklaard
te wachten op Nederland om dan tot actie over te gaan. Welnu, de
Nederlanders hebben een duidelijk signaal gegeven. Nu is het aan
Vlaanderen. Het zou bovendien een bijzonder sterk gebaar zijn aan de
vooravond van de grote klimaatconferentie te Kopenhagen"
Contact: Filip Watteeuw -
Deel Deel
Filip Watteeuw
Vlaams Volksvertegenwoordiger
Fractievoorzitter