Examining the link between socio-economic position and mental health in
early adolescents
Datum: 16 november 2009
Promotie: K.P. Amone, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Examining the link between socio-economic position and
mental health in early adolescents
Promotor(s): prof.dr. J. Ormel, mw. prof.dr. A.J. Oldehinkel
Faculteit: Medische Wetenschappen
Rol sociaal-economische positie voor geestelijke gezondheid kinderen
onderzocht
Geestelijke gezondheid is van groot belang voor een goede kwaliteit
van leven en succesvol maatschappelijk functioneren. Gezonde en
zelfverzekerde kinderen hebben grote kans uit te groeien tot gezonde
en zelfverzekerde volwassenen. Ongunstige gezinssituaties, zoals een
lage sociaal-economische positie, kunnen negatieve gevolgen hebben
voor de geestelijke gezondheid van kinderen en adolescenten. Er is
echter weinig bekend over het verband tussen een lage
sociaal-economische positie van een gezin en de geestelijke
gezondheid.
Uit onderzoek van promovendus Kennedy Amone blijkt dat een lage
sociaal-economische positie vaker leidt tot problemen ten aanzien van
het externaliseren van problemen, dan het internaliseren van
problemen. Op dit laatste vlak spelen omgevingsgebonden stressoren een
grotere rol. Amone vond geen bewijs voor de social push-hypothese, die
stelt dat genetische factoren meer tot uiting komen in een risicoarme
omgeving. Voor de omgekeerde hypothese, dat genetische factoren en
risico's verbonden aan de omgeving elkaars effecten versterken, ook
wel de vulnerability-hypothese genoemd, werden evenmin aanwijzingen
gevonden.
Kennedy Amone (Oeganda, 1968) studeerde psychologie te Kampala,
Oeganda en gezondheids- en gedragswetenschappen te Leiden. Hij
verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Psychiatrie van het
Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen
onderzoeksschool BCN. Het onderzoek maakt deel uit van TRAILS-project
en werd mede gefinancierd door het Ubbo Emmiusfonds. Amone remigreert
na zijn promotie naar Oeganda.
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2009 11:12
Rijksuniversiteit Groningen