Docenten bezorgd over reken- en taalvaardigheid van leerlingen

16/11/2009 10:12

Noordhoff Uitgevers

Groningen, 16 november 2009 - Steeds duidelijker klinken de geluiden van docenten in het voortgezet onderwijs die zich zorgen maken over de schrijf- en rekenvaardigheid van hun leerlingen. Noordhoff Uitgevers deelt deze zorg en organiseerde in dat licht vorige week het congres 'Dag van Taal en Rekenen'. Wetenschappers, ontwikkelaars van lesmaterialen en docenten gingen in Nieuwegein met elkaar in gesprek over oplossingen. Dat de zorg serieus is bleek uit een flitsonderzoek onder de bijna 200 aanwezige docenten. Tweederde van hen merkt dat leerlingen in de brugklas minder goed kunnen schrijven en rekenen dan vijf jaar geleden.

Uit het flitsonderzoek onder de aanwezige docenten bleek dat 64% denkt dat de gemiddelde rekenvaardigheid van leerlingen in de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs (ernstig) is verslechterd in vergelijking met vijf jaar geleden. 73% van de docenten denkt dat ook de schrijfvaardigheid is teruggelopen. Volgens de docenten zijn hier tal van oorzaken voor: gebrek aan prioriteit en tijd voor rekenen en taal in het basisonderwijs (43%), onvoldoende afstemming tussen primair en voortgezet onderwijs en het veranderende onderwijssysteem (36%). De hand wordt ook in eigen boezem gestoken. 31% van de docenten denkt namelijk dat ook de kwaliteit van de leraren is afgenomen.

Ine Brouns, docent wiskunde aan het Teijlingen College Duinzigt in Oegstgeest: "Ik denk dat er tegenwoordig in het basisonderwijs heel veel tijd wordt besteed aan andere dingen dan aan taal en rekenen en dat we nog steeds dezelfde verwachtingen hebben van de leerlingen."

Donald Staal, uitgeefmanager Noordhoff Uitgevers: "Verschillende onderzoeken wijzen uit dat kinderen steeds slechter lezen, schrijven en rekenen. Dat is ernstig want het gaat om basisvaardigheden die van het grootste belang zijn voor de ontwikkeling van leerlingen. Noordhoff Uitgevers wil samen met docenten oplossingen zoeken voor deze problematiek.

Doorlopende leerlijnen en goed op elkaar afgestemde methoden voor alle onderwijstypen kunnen helpen. Uit ons onderzoek bleek dat 98% van de docenten doorlopende leerlijnen een belangrijk instrument vinden bij het verbeteren van taal- en rekenonderwijs."

Over Noordhoff Uitgevers

Noordhoff Uitgevers is de grootste educatieve uitgeverij van Nederland. 425 enthousiaste medewerkers ontwikkelen met veel plezier en professionaliteit materiaal voor vrijwel elk onderwijsniveau.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.noordhoffuitgevers.nl