Heliview Marketingservices

Benchmarkanalyse leasemaatschappijen 2009
16 november 2009

Benchmarkanalyse leasemaatschappijen 2009

Arval klanten voor het vierde jaar op rij het meest tevreden MultiLease nu naast LeasePlan op gedeelde tweede plaats

De benchmarkanalyse leasemaatschappijen is een onderdeel van de Heliview Fleetmanagement Monitor: 700 wagenparkbeheerders beoordelen hun maatschappij op ruim 30 aspecten van de dienstverlening.

Hoge mate van tevredenheid
Voor het vierde opeenvolgende jaar voert Arval de lijst van leasemaatschappijen aan; klanten waarderen de dienstverlening van Arval in het algemeen met een fraaie 8,0. Uit de resultaten blijkt dat de medewerkers door hun klantvriendelijkheid, correctheid en meedenken het verschil maken voor de lijstaanvoerder.

De top drie wordt gecompleteerd door LeasePlan en MultiLease, die beiden een eveneens fraaie score behalen: 7,7.

Verschillen worden kleiner
In de afgelopen jaren slaagden de maatschappijen die de lijst aanvoerden er telkens in de tevredenheid van hun klanten te verbeteren. In de meting van 2009 ontwikkelt de top van de lijst, Arval, LeasePlan en MultiLease, zich voor het eerst niet of nauwelijks, maar is er sprake van consolidatie op een goed niveau.

Doordat de `achtervolgers' ING Car Lease en Athlon Car Lease de tevredenheid van hun klanten wel wisten te verhogen -zij verbeterden zich beiden van een 7,2 naar een 7,5- zijn de verschillen in de top van de lijst kleiner geworden.

Personeelsvaardigheid en communicatie
Personeelsvaardigheid en communicatie in de richting van de klant zijn aspecten die door klanten belangrijk worden gevonden binnen de relatie met de leasemaatschappij.

In de huidige crisisperiode speelt de prijs meer dan ooit een belangrijke rol voorafgaand aan deze relatie, namelijk bij de afweging tussen leasemaatschappijen tijdens het keuzeproces. Gedurende de klantrelatie heeft de prijs vervolgens weinig effect op de algemene tevredenheid. Bij de heroverweging aan het eind van het contract kijkt de klant vervolgens opnieuw naar de prijs-kwaliteitverhouding die men heeft ervaren gedurende de klantrelatie.

Loyaliteit
Binnen klanttevredenheidsonderzoek is het een bekend gegeven dat goede prestaties niet per definitie tot loyaliteit van de klant leiden. Desalniettemin lijkt hiervan in de zakelijke leasemarkt wél sprake te zijn. Klanten van de Nederlandse leasemaatschappijen zijn in het algemeen erg loyaal aan de huidige maatschappij, waarbij met name Arval, MultiLease en Athlon Car Lease over een bovengemiddeld trouwe klantgroep beschikken.