Gemeente Harenkarspel


Alternatief plan Structuurvisie niet overgenomen wegens hinder en negatief saldo van 25 miljoen euro

College stelt voor Ontwerp-structuurvisie Harenkarspel gedeeltelijk aan te passen

"Alternatief plan leidt tot hinder en een negatief saldo van 25 miljoen. Dat nemen we niet over"

63 zienswijzen zijn binnengekomen bij de gemeenteraad op de Ontwerpstructuurvisie Harenkarspel. Gemeentelijk projectleider Arjan Knol vertelde tijdens twee informatie-avonden in de dorpshuizen van Warmenhuizen en Tuitjenhorn wat het college voorstelt met deze zienswijzen te doen. Alle ingediende zienswijzen zijn zorgvuldig onderzocht. Naar aanleiding van deze zienswijzen stelt het college de raad voor de Ontwerp-structuurvisie gedeeltelijk aan te passen. Met name werd ingegaan op het plan Onze Visie van de Stichting tot Behoud van de Dorpen, comité Stop Middenroute en de Dorpsraden van Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Dirkshorn. Dit plan is op verzoek van de gemeente verkeerskundig onderzocht door bureau Witteveen & Bos. Daarnaast is het plan financieel doorgerekend door bureau Planmaat. In tegenstelling tot eventuele andere tot u gekomen berichtgeving heeft de gemeente voor de verkeerskundige en financiële aspecten dus externe deskundigheid ingehuurd. Van zeer groot belang is te beseffen dat het onontkoombaar is de juiste financiële cijfers te hebben. Immers ook voor het kostenverhaal is integraal een samenhangend plan onmisbaar. Dit wordt echter door heel veel mensen, waaronder bezwaarmakers, niet begrepen. Dit is echter een heel belangrijk aspect, waaraan de gemeente niet voorbij kan gaan sinds de in werking treding van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening. Het alternatief plan Onze Visie bevat andere infrastructuur, waarbij in plaats van een Middenroute tussen Tuitjenhorn en Warmenhuizen- meerdere randwegen worden aangelegd of opgewaardeerd. Wegen die langs bestaande bebouwing lopen, op sommige wegvakken hoge intensiteiten krijgen, leiden tot veel omrij-bewegingen en dus meer luchtvervuiling en bovendien bestaande en potentiële verkeersknelpunten niet oplossen. Bovendien een duur plan, dat als het in zijn geheel wordt uitgevoerd een negatief saldo kent van ca. 25 miljoen euro. Burgemeester en wethouders nemen daarom dit plan niet over in de Structuurvisie.

Het randwegenmodel van het alternatief toont sterke gelijkenis met het oorspronkelijke structuurplan, dat in 2008 niet is aangenomen door de gemeenteraad. Het leidt tot hoge verkeersintensiteiten op de Veilingweg, Delftweg, Kanaalweg, Kalverdijk, Debbemeerweg, Burgerweg en Warmenhuizerweg. Wegen die langs bestaande, veelal niet onderheide, bebouwing zijn gelegen waar trillingshinder is te verwachten. Illustratief is verder dat een randweg door het perceel van BEJO is aangegeven, terwijl ook het verdere tracé van de randweg niet logisch is geïndiceerd. Bij het door de gemeente voorgestane model met de Middenroute zal alleen op deze Middenroute een hoge etmaalintensiteit motorvoertuigen komen. Omdat deze weg nog moet worden aangelegd, is de trillingshinder te beperken door goede fundatie onder de weg aan te brengen en de nieuwe woningen te onderheien. Tijdens de informatieavond in Tuitjenhorn, stelde de heer Blankendaal uit Tuitjenhorn namens de indieners van Onze Visie dat niet alle randwegen hoeven te worden uitgevoerd. Daarmee is het echter ook geen integrale visie meer en dat zou tegen de wens van de gemeenteraad zijn. Aan de hand van de reacties is wel voorgesteld het volgende te wijzigen in de Structuurvisie: de Sportlaan wordt niet doorgetrokken naar de Middenroute, omdat dit weinig effecten zou geven. De Schaapskuilweg houdt dezelfde functie en wordt niet afgewaardeerd voor uitsluitend bestemmingsverkeer en fietsers. Wel wordt de Schaapskuilweg veiliger gemaakt voor het fietsverkeer door grasklinkers aan beide zijden aan te leggen. De verkeerssituatie bij het dorp Sint Maarten wordt als knelpunt gekenmerkt. Het college zet in op een toekomstige doortrekking van de Delftweg in noordelijke richting die Sint Maarten ontlasten kan en over het grondgebied van Schagen en/of Zijpe loopt. Eventuele plannen in die richting kunnen na de gemeentelijke herindeling vorm worden gegeven.

Nieuwe woningen
Een ander thema dat centraal stond tijdens de avonden, was de woningbouw. De woningbouwlocaties zijn verdeeld over de vijf dorpen. Er worden 22.5 woningen per hectare gebouwd en dat is een ruim, dorps beeld. Omdat zo min mogelijk agrarische grond benut moet worden wegens te verwachten schaalvergrotingen, is een aantal woningbouwlocaties vervallen. De woningbouwlocatie Tuitjenhorn- noord bijvoorbeeld. In Tuitjenhorn mag ook het Van Blanckendaell Park uitbreiden, als het parkeren voor bezoekers aan de Veilingweg wordt gerealiseerd. Daarmee is de geplande locatie voor woningen aldaar wel verkleind. In Waarland en Dirkshorn kunnen daardoor meer woningen komen: twintig extra in Dirkshorn-noord en 50 extra in Waarland-zuidoost. Alle lokaties zijn te vinden in de Ontwerp-structuurvisie, op www.harenkarspel.nl te zien in de rubriek In en Om Harenkarspel-Ontwerp Structuurvisie. Tijdens de avonden ging de gemeente ook bij woningbouw in op het alternatieve plan, dat stelt minder woningen in het Tussengebied te wensen. Het alternatief noemt onderdelen van het Tussengebied anders (Tuitjenhorn-zuidwest en Tuitjenhorn-oost), maar dit zijn dezelfde plekken die bij de gemeente Tussengebied worden genoemd, zei Arjan Knol. Zowel in het alternatief als in de Ontwerp-structuurvisie Harenkarspelworden in de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn (inclusief Tussengebied) 1400 woningen gebouwd. In het alternatieve plan wordt voor ditzelfde woningaantal echter ruimt 13 ha meer ruimte gereserveerd. "Ruimere kavels, dan bouw je met de huidige grondprijzen onmogelijk voor starters", zei Knol namens de gemeente.

Reactienota Structuurvisie
Alle reacties die zijn binnengekomen op de Ontwerp-structuurvisie Harenkarspel, zijn gebundeld en voorzien van een antwoord van het gemeentebestuur. Deze reactienota is te zien bij alle andere gegevens over de Structuurvisie op de website in de rubriek In en Om Harenkarspel- Ontwerp Structuurvisie.

Tijdens informatieavonden op maandag 9 en dinsdag 10 november zijn de zienswijzen op de Ontwerp-structuurvisie Harenkarspel besproken. Zoals gemeld is ook het plan van verzamelde groepen, kortweg het Comité genaamd, besproken. De verkeerskundige doorrekening van het alternatief van het Comité is eveneens op de website te vinden. Zie verder in de rubriek In en Om Harenkarspel-Ontwerp Structuurvisie. Op 18 november sprak de commissie Ruimtelijke Zaken over de Structuurvisie en de reactienota. Op 15 december is de beslissing aan de gemeenteraad of de Structuurvisie wordt vastgesteld.

Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600