Gemeente Lansingerland
Minister erkent geluidsoverlast HSL
HSL-trein
Minister Eurlings is voornemens maatregelen te treffen om de
geluidsoverlast op het HSL traject te reduceren.
Vrijdag 13 november is een brief over de geluidsproblematiek HSL,
alsmede het TNO onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer gestuurd.
Op woensdag 11 november jl. heeft Minister Eurlings in het Algemeen
Overleg van de Tweede Kamer zijn reactie gegeven op de geluidsoverlast
van de HSL in onder andere Lansingerland.
Uit het TNO onderzoek is naar voren gekomen dat de geluidsproductie
van de huidige Traxx treinen hoger is dan verwacht. In 2009 zal de
geluidsbelasting vanwege het aantal beperkte passages binnen de normen
blijven, maar zonder extra maatregelen zal dit door de toename van het
aantal ritten in 2010 naar verwachting niet het geval zijn.
Inmiddels is met de Thalys proef gereden op het tracé en uit
geluidsmetingen blijkt dat deze trein 9 dBA minder geluid produceert
dan de Traxx treinstellen. Dat is een halvering van het geluid dat je
hoort van de huidige Traxx treinen.
Om te zorgen dat de geluidsoverlast vermindert, neemt de minister
maatregelen om de tijdelijke Traxx treinstellen binnen de
geluidsnormen te houden. De treinstellen worden van kunststof
remblokken voorzien, waardoor er minder wrijving en ook minder geluid
zal zijn. Deze aanpassing is volgens de minister voor de zomer van
2010 gereed. Bovendien zal nog deze maand worden gestart met het
slijpen van de rails.Deze aanpassingen leiden naar verwachting tot
minder geluidsproductie. TNO blijft geluidsmetingen uitvoeren om de
effecten in de praktijk te meten.
De gemeente Lansingerland constateert dat de door de inwoners ervaren
geluidsoverlast door de minister wordt erkend en gaat verder met het
eigen onafhankelijk geluidsonderzoek. De maatregelen van de minister
die binnen de onderzoeksperiode worden genomen, zullen door de
gemeente op hun geluidseffecten worden beoordeeld.