Datum -
Onderwerp Aanbieding documenten Wet kilometerprijs
-
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u een aantal relevante stukken aan die bij de Wet kilometerprijs
horen:
1. DVD met alle onderzoeken die ten grondslag liggen aan de Wet:
Voor een tweetal documenten vraag ik uw bijzondere aandacht:
a. Rapport `Effecten milieudifferentiatie basistarieven kilometerprijs'.
b. Uitwerking publieke regie kilometerbeprijzing. Dit rapport wordt in
een bijgaande brief verder beschreven.
2. CD-rom met diverse communicatie uitingen (16 factsheets, 2 brochures, 1
illustratie). Deze treft u ook in gedrukte vorm aan in de informatiemap.
3. Beschrijving van de uitwerking van de kilometerprijs in de notitie: `De
kilometerprijs: Organisatie en werking in vogelvlucht'.
In de nieuwe situatie gaan automobilisten straks niet meer betalen voor het bezit
van een auto, maar voor het gebruik. Hierdoor kiezen mensen bewuster hoe en
wanneer ze rijden. De meerderheid van de huishoudens gaat er in de nieuwe
situatie op voorruit. De kilometerprijs komt immers in plaats van de huidige vaste
autobelastingen.
1. Onderzoeken
A. Effecten milieudifferentiatie basistarieven kilometerprijs MuConsult
Begin juli 2008 heb ik tijdens het AO uitgebreid met uw Kamer stilgestaan bij de
milieueffecten van Anders Betalen voor Mobiliteit. Door uw kamer is een motie
aangenomen (kamerstukken 2007-2008, 31 305, nr. 59) om te komen tot een
aantal mogelijke scenario's voor milieudifferentiatie in de kilometerprijs, zowel in
tarief als in grondslag en de daarbij behorende milieueffecten. Per brief van 22
december 2008 (kamerstukken 2007-2008, 31 305, nr.101) heb ik u
geïnformeerd over de uitgangspunten en het afwegingskader waarbinnen de
verscheidene scenario's worden doorgerekend. In de daaropvolgende
briefwisseling is een aantal scenario's nader geduid, waardoor er nu een breed
spectrum aan scenario's voorligt. De onderzoeken voor vracht zijn uitgevoerd
door CE Delft. Deze vindt u terug op de DVD. Voor personenvervoer is MuConsult
gevraagd om een onafhankelijk onderzoek te doen.
a
gina 1 van 4
Pa
MuConsult heeft in dit onderzoek in kaart gebracht welke gevolgen verschillende
Datum
varianten van het basistarief hebben op het autopark, het autogebruik, het milieu
en de overheidsinkomsten. Ons kenmerk
Er zijn zeven beleidsvarianten gedefinieerd in nauw overleg tussen de betrokken VenW/DGMo-2009/10898
departementen en maatschappelijke organisaties. Deze varianten passen binnen
de uitgangspunten van de eerder genoemde brief van 22 december 2008.
Mede op basis van de uitkomsten van dit onderzoek heeft het kabinet keuzes
gemaakt inzake de milieudifferentiatie van het basistarief, passend binnen de
gestelde randvoorwaarden inzake lastenneutrale invoering. Deze keuzes zijn
vastgelegd in de Wet kilometerprijs.
De variant die is gekozen wordt de kabinetsvariant genoemd en geeft weer op
welke manier de basistarieven van de kilometerprijs zijn vormgegeven. Hierbij
wordt uitgegaan van een differentiatie op CO2, een opslag voor fijnstof uitstoot
voor bepaalde dieselauto's, een spreiding conform de BPM en de MRB.
Overwegingen
De volgende overwegingen, gebaseerd op de uitkomsten van het onderzoek,
liggen ten grondslag aan deze keuze:
· De invoering van kilometerbeprijzing leidt in alle onderzochte beleidsvarianten
tot een verdere CO2-reductie en tot een verdere reductie van CO, VOS, NOx
en PM10. De verschillen tussen de onderzochte beleidsvarianten zijn beperkt.
De milieuwinst wordt met name bereikt doordat mensen als gevolg van de
kilometerprijs minder kilometers gaan rijden en, door de afbouw van de BPM,
dit met nieuwere auto's kunnen doen. Dit effect doet zich voor in alle
varianten. De keuze voor CO2 als grondslag (conform de BPM) sluit aan bij de
breed gedragen wens om de basistarieven van de kilometerprijs te relateren
aan de milieuprestaties van auto's. Zuinige auto's krijgen hiermee een `bonus'
ten opzichte van het gemiddelde tarief, onzuinige auto's een `malus'. Op deze
manier worden de milieudoelstellingen van de kilometerprijs expliciet
gemaakt. Daarnaast is differentiatie op basis van CO2-uitstoot stimulerend
voor innovatieve ontwikkelingen binnen de auto-industrie.
· Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde hoogte van het tarief belangrijker
is voor de milieueffecten dan de spreiding van het tarief. Door de differentiatie
op basis van de spreiding in de MRB en de BPM vorm te geven wordt zo dicht
mogelijk aangesloten bij de huidige fiscaliteit en wordt de automarkt zo min
mogelijk verstoord.
· Het aandeel personenauto's zonder affabriek roetfilter zal de komende jaren
geleidelijk afnemen. Door een opslag in te voeren voor dieselauto's zonder
affabriek roetfilter wordt beoogd dit proces te versnellen. Deze opslag is
tijdelijk, omdat dieselauto's zonder roetfilter op termijn uit het wagenpark
verdwijnen.
Omvang van het wagenpark
De voorgestelde variant leidt tot een stijging van de omvang van het wagenpark
en een daling van de gemiddelde leeftijd. Daarnaast is er sprake van een stijging
van het aandeel diesel en een verzwaring van het wagenpark. Dit laatste wordt
met name veroorzaakt door de afschaffing van de aanschafbelasting die bij grote,
onzuinige, auto's niet volledig gecompenseerd wordt door een kilometertarief
indien met deze auto's niet relatief veel gereden wordt.
Effecten op autogebruik en emissies
Pagina 2 van 4
Het gemiddelde en totale autogebruik nemen bij invoering van een kilometerprijs
Datum
af, ondanks de groei van het wagenpark. Per saldo is er een daling van de
verschillende emissies van het personenautopark, ook al wordt het wagenpark Ons kenmerk
gemiddeld zwaarder. Met andere woorden, de reductie van het aantal kilometers VenW/DGMo-2009/10898
zorgt voor een grotere afname van emissies dan de veranderingen in de omvang
en samenstelling van het wagenpark.
Bij het doorrekenen van de scenario's zijn twee referenties gebruikt: het SE-
scenario en het SE-scenario plus het belastingplan 2009. Voor het SE-scenario
geldt dat dit scenario ook is gebruikt voor de onderzoeken die te grondslag
hebben geleden aan het kabinetsbesluit van november 2007. (kamerstukken
2007-2008, 31 305, nr. 1). In mei 2008 is besloten tot vergroening van het
huidige belastingstelsel en daarom is een tweede referentie opgenomen op grond
van het SE-scenario plus het belastingplan 2009 (kamerstukken 2007-2008, 31
305, nr 35). Deze referentie gaat uit van de eerste vier stappen van de afbouw
van de BPM, wat leidt tot een afbouw van 25% van de BPM in 2012.
De kabinetsvariant levert de kilometerprijs in vergelijking met het SE-scenario
14% CO2, 19% stikstof en 14% fijnstof winst op. In vergelijking met het SE
scenario plus belastingplan is dat 11% CO2, 18,5% stikstof en 14% fijnstof winst
door de invoer van de kilometerprijs.
Ten opzichte van het SE scenario plus belastingplan daalt de totale uitstoot aan
CO2 bij kilometerbeprijzing in 2020 met 2,2 Megaton.
Omdat uiteindelijk de BPM wordt afgebouwd tot 0, zal de CO2 winst die tijdelijk
aan de BPM kan worden toegeschreven overgaan op CO2 winst van de
kilometerprijs.
Voor meer informatie verwijs ik u naar het rapport, de Wet kilometerprijs en de
Memorie van Toelichting bij de Wet Kilometerprijs.
2. Communicatie
De communicatie rondom het openbaar worden van de wet zal gericht zijn op het
verkleinen van de kennisachterstand in de maatschappij en op het inzichtelijk
maken van de effecten van de Kilometerprijs. Hiervoor is een ruim assortiment
communicatiemiddelen gemaakt met als basis een zeer uitgebreide website met
een Q&A database. Voor het inzichtelijk maken van de effecten is er de rekentool,
die het mogelijk maakt `gevoel voor de bal' te krijgen. Het callcenter van Postbus
51 staat standby voor het beantwoorden van vragen en het toesturen van
informatie.
De meeste middelen zijn getest in focusgroepen en ook de Communicatie Expert
Commissie heeft over de middelen geadviseerd. U vindt deze communicatie-
middelen in de informatiemap die bijgesloten is. Aangezien het om nog niet
vastgesteld beleid gaat, wordt er geen grote campagne ingezet.
3. De kilometerprijs in vogelvlucht
In het document: `De kilometerprijs: organisatie en werking in vogelvlucht' wordt
de werking van het systeem toegelicht. Deze beschrijving is een samenvatting
van hetgeen reeds in het Partieel uitvoeringsbesluit is beschreven, aangevuld met
de beschrijving uit het voorstel van Wet kilometerprijs.
Pagina 3 van 4
Dit document beschrijft kort wat de aanleiding is om de kilometerprijs in te
Datum
voeren en wat het doel van de kilometerprijs is. Ook de essentie van het betalen
per kilometer wordt uiteengezet. Ons kenmerk
Vervolgens wordt er dieper op het systeem ingegaan. Eerst worden de verschillen VenW/DGMo-2009/10898
tussen het hoofdsspoor en het garantiespoor beschreven, om vervolgens alle
componenten van de kilometerprijs te beschrijven. Deze componenten zijn:
· Installatie, onderhoud en beheer
· On-Board Equipment (OBE)
· Heffing en inning
· Handhaving
· Tariefbeheer
· Supervisie
· Front-office
Uiteindelijk wordt aan de hand van deze zeven componenten beschreven hoe het
kilometerprijs systeem werkt en wat de uitgangspunten zijn voor de huidige
gesprekken met marktpartijen.
Ik vertrouw erop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat