Een derde Nederlanders met vast inkomen kan einde maand niet pinnen
16/11/2009 14:53
Ferratum Netherlands B.V.
Amsterdam, 16 november 2009 - Een derde van de Nederlanders met een vast inkomen kan aan het einde van de maand geen geld meer pinnen van hun bankrekening. Dat is vlak voordat het salaris wordt gestort. Bijna twee derde van deze Nederlanders (64%) heeft op dat moment geen geld om boodschappen te doen. Een zelfde percentage Nederlanders die dit overkomt, is genoodzaakt te wachten tot het salaris wordt gestort. Dit blijkt uit onderzoek van Ferratum, financiële service provider, ter gelegenheid van de lancering van hun nieuwe online dienst Saldodipje.nl, een eerste hulp service bij het pinnen.
Schaamte is groot
Niet kunnen pinnen komt niet alleen voor bij Nederlanders met een lager dan modaal inkomen (47%) of modaal inkomen (44%). Ook bij ruim een kwart (26%) van de Nederlanders met een bovenmodaal inkomen komt het voor. Bijna twee derde (64%) geeft aan dan geld te kort te komen voor de eerste levensbehoeften, zoals de boodschappen. Gevolgd door uitgaven aan kleding (28%) en uitgaan (22%).
Bij bijna een kwart (23%) van de ondervraagde Nederlanders is het wel eens voorgekomen dat ze ergens wilden pinnen, maar toen over onvoldoende saldo bleken te beschikken. Ruim driekwart van deze Nederlanders (77%) geeft ronduit toe dat zij zich erg schaamden toen deze situatie zich voordeed.
Als men aan het einde van de maand tijdelijk niet kan pinnen, wacht bijna twee derde (64%) tot hun salaris wordt gestort. 41% boekt geld over van een spaarrekening naar de betaalrekening en 16% maakt dan gebruik van een credit card. Slechts een klein percentage (10%) zegt voor geld bij vrienden of familie aan te kloppen.
Behoefte aan klein geldbedrag
Een vijfde (20%) van de Nederlanders met een vast inkomen geeft aan wel eens behoefte te hebben aan een voorschot. Het vandaag gelanceerde Saldodipje.nl biedt uitkomst voor mensen die vlak voor storting van hun salaris onverhoopt niet meer kunnen pinnen. Via sms of internet kunnen zij als overbrugging van deze paar dagen
een klein bedrag van 100 euro aanvragen bij Saldodipje.nl en binnen 10 minuten staat het op hun rekening.
'Saldodipje.nl is bedoeld voor mensen met een vast inkomen die geen problemen ondervinden bij de terugbetaling van het geleende voorschot. Voor dit nieuwe initiatief hebben wij onze kredietwaardigheidtoets verscherpt. Bij twijfel over de motivatie en financiële huishouding van onze nieuwe klanten wijzen wij ze direct af, aldus Bart van Heijst, Regional Managing Director van initiatiefnemer Ferratum.
Van Heijst voegt hieraan toe: 'Over onze financiële dienst berekenen we servicekosten. Meer dan driekwart van dit bedrag bestaat uit behandelingskosten voor snelle administratie en afhandeling via sms of spoedoverboekingen. Wij zijn hier volledig transparant over. Onze tarieven, werkwijze en voorwaarden zijn te lezen op de website www.Saldodipje.nl. Hier kunnen onze klanten ook laten weten wat zij van onze informatievoorziening vinden.'
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder 1.119 Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 65 jaar en met een vast inkomen. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de periode van 3 november tot 9 november 2009.
Over Saldodipje.nl
Saldodipje.nl is een initiatief van het Finse Ferratum. De aanbieder van minikredieten werkt continue aan de verbetering van online diensten via internet en mobiele telefonie. Van de 13 Europese landen waar Ferratum actief is, lanceert het bedrijf in Nederland als eerste een online platform op het gebied van deze financiële service. In haar dienstverlening kiest Ferratum met Saldodipje.nl voor meer klantvriendelijkheid, gemak en eenvoud, dat zich uit in: safe, simpel en snel.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.saldodipje.nl