Conferentie Randstad Urgent
Toespraak | 16-11-2009 | Amsterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Intro
Hartelijk welkom. Ik was heel graag in uw midden geweest, maar ben in
de Kamer voor een vervolgdebat over de Crisis- en herstelwet. Óók van
belang voor de Randstad, dus ik hoop dat u daar begrip voor kunt
hebben.
Een speciaal welkom aan Rem Koolhaas. Wij werken aan een Randstad met
internationale allure. Dan is het goed om iemand met de kennis en
ervaring van Rem Koolhaas in ons midden te hebben.
Randstad Urgent loopt nu tweeëneenhalf jaar. We gaan vandaag het
laatste lange rechte stuk in, tot aan de verkiezingen in mei 2011. Het
komt er nu op aan de `drive' vast te houden.
Een andere wind
Er waait een andere wind door de polder! We hebben samenhang gecreëerd
tussen besluiten. Als er nieuwe woningen worden gebouwd, zorgen we
voor goede bereikbaarheid. Ook natuurontwikkeling, groene verbindingen
en water krijgen de aandacht die ze verdienen. Zij horen allemaal bij
een sterke Randstad.
Er is een goed samenspel tussen rijk en regio. En bovenal: druk op de
ketel. Mijlpalen zijn geen boterzachte streefdata meer, maar keiharde
afspraken. Wij brengen de daadkracht terug in de polder!
En dat komt over. Ik merk het tijdens werkbezoeken, in de gesprekken
die ik met mensen voer. Zoals op 23 september, toen de eerste schop de
grond in ging bij Leiderdorp, langs de A4. Omwonenden die op je
afstappen en zeggen: "meneer Eurlings wat geweldig dat er nu eindelijk
eens wat gebeurt!"
Resultaten
We mogen zelfbewust zijn als we de resultaten uit de afgelopen periode
zien.
* We hebben een besluit genomen over het nationale icoon van
vertraging: de A4 Midden Delfland. Na bijna een halve eeuw
bakkeleien is dit een toonaangevend Randstad Urgent-resultaat!
* We hebben knopen doorgehakt ten aanzien van de vijf RAAM-projecten
in de regio Amsterdam-Almere-Markermeer. Almere kan een
drievoudige schaalsprong gaan maken: wonen, natuur en
bereikbaarheid.
* Er ligt een bestuurlijke voorkeursrichting voor Draaischijf
Nederland. We kiezen voor een hoogwaardige oplossing die goed is
voor het woonklimaat, de bereikbaarheid èn het landschap.
* Nieuw is dat we een knoop hebben doorgehakt over Rotterdam
VooRuit. Rijk, regio, provincie en stad hebben een gezamenlijk
masterplan voor de aanpak van de bereikbaarheidsknelpunten, met
gezamenlijke prioriteiten. Later vandaag volgt daarover meer.
* Hetzelfde geldt voor de Integrale Benadering Holland Rijnland. Ook
daar is overeenstemming over een bereikbaarheidspakket op het
gebied van OV en wegen, zodat er op vliegveld Valkenburg woningen
gebouwd kunnen gaan worden.
Totaalplaatje
We hebben onze beloften waargemaakt.
De mijlpalen die op het programma stonden, hebben we - net als vorig
jaar - gehaald.
Het was kantje boord. Het blijft elke keer heel spannend.
In dit verband één bijzonder resultaat. Dankzij de inspanningen van
Joop Evertse (gedeputeerde Zuid-Holland), Maria van der Hoeven en de
lokale partners is afgelopen week het laatste project dat nog `hing'
rond gekomen: bedrijventerrein Nieuw Reijerswaard, als alternatief
voor de Hoekse Waard. Een uitermate lastige puzzel waaraan 15 jaar is
gewerkt, is opgelost. Dat is een felicitatie waard.
We zijn veel verder gekomen dan zonder Randstad Urgent het geval zou
zijn geweest. Máár: we moeten er bovenop blijven zitten om te zorgen
dat we ook in de komende tijd onze mijlpalen blijven halen.
In de pijplijn
* Het komende jaar staan er weer de nodige mijlpalen op het
programma. Ik noem:
Besluit over ontwikkeling en financiering van Westflank
Haarlemmermeer (woningen, water en groen),
* Tracébesluiten voor de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam -
Almere, de A1, A27 en A15 Maasvlakte-Vaanplein,
* Groene uitweg: maatregelen ter versterking van natuur en recreatie
tussen Amsterdam en Almere.
Ons werk zal er - zeg ik eerlijk - niet eenvoudiger op worden. Toen we
vorig jaar november bij elkaar kwamen was de storm van de
financieel-economische crisis net opgestoken. Inmiddels zien we de
ingrijpende gevolgen voor de economie en schatkist.
Dat vraagt van ons allemaal een uiterste inspanning. Om onze ambities
te realiseren zullen we het maximale uit elke euro moeten halen en
soms ook moeilijke keuzes moeten maken binnen projecten.
Ik begrijp heel goed de passie waarmee ieder van u zich sterk maakt
voor uw regio, uw projecten en uw achterban. U gaat er voluit voor. En
dat waardeer ik. Tegelijkertijd moeten we samen het geheel in het oog
houden. Het gaat om de versterking van de gehele Randstad.
In deze crisis die zijn weerga niet kent, moeten we de lessen van de
afgelopen jaren toepassen. Juist nu moeten we elkaar vasthouden en
dóórpakken. Anticyclisch investeren. Over onze eigen schaduw heen
springen. Zodat de Randstad - en daarmee Nederland - straks sterker
uit de crisis komt.
Vliegwieleffect
Daarbij mogen we zelfbewust zijn. Want kijk eens wat er allemaal in
gang gezet is.
De Crisis- en herstelwet. Het Deltaprogramma. Het Programma
Hoogfrequent Spoor. De Spoedaanpak wegen. De Nieuwe Tracéwet
(geïnspireerd door Peter Elverding). De gebiedsagenda's waaraan hard
wordt gewerkt. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.
Het zijn allemaal instrumenten om zaken in Nederland sneller en beter
van de grond te krijgen.
En het werkt.
In dat verband steek ik u graag een hart onder de riem. Uit de laatste
(nog niet verschenen) Randstadmonitor van TNO blijkt dat de Randstad
vorig jaar haar positie ten opzichte andere Europese regio's heeft
versterkt. Als we kijken naar de groei van het Bruto Regionaal
Product, klom de Randstad van de 11de naar de 5de plaats. Met enige
voorzichtigheid mogen we toch wel spreken van een positief bericht.
De Randstad is en blijft werk-in-uitvoering. Er is nog ontzettend veel
te doen eer we onze internationale ambities hebben gerealiseerd. We
moeten daarbij blijven leren van andere stedelijke regio's, binnen en
buiten Europa.
Rem Koolhaas
Het is interessant de visie te horen van iemand die als geen ander
weet wat nodig is voor een internationale uitstraling. Ik ben daarom
verheugd dat we Rem Koolhaas in ons midden hebben. Met zijn bureau OMA
is hij een van de meest invloedrijke architecten ter wereld. Rem
Koolhaas zoekt naar nieuwe vormen van stedelijke ontwikkeling. Zijn
grensverleggende ideeën vinden weerklank in oost en west. Hij is
actief in China, Zuid-Korea, de Golfstaten, Europa en de Verenigde
Staten. Drie ontwerpen hebben op mij een bijzondere indruk gemaakt.
The China Central Television Headquarters Building in Beijing. Een
beeldbepalend gebouw dat in zijn constructie een enorme technologische
uitdaging is. Casa da Música in Porto (Portugal). Een prachtig
concertgebouw. De New York Times noemde het een gebouw met
"intellectual ardor and sensual beauty". Seattle Central Library. Een
fascinerende bibliotheek met een `boekenspiraal' waarbij je zonder
trappen langs de collectie kunt lopen. Vandaag toont Rem Koolhaas ons
nieuwe vergezichten voor de Randstad. Ik geef hem graag het woord. En
u allen wens ik een inspirerende conferentie.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat