Gemeente Heiloo
Inwoners Heiloo tevreden over leesbaarheid brieven en folders gemeente
Inwoners van Heiloo zijn tevreden over de leesbaarheid van teksten van
de gemeente Heiloo. Dat blijkt uit de resultaten van het
Omnibusonderzoek, waar 224 inwoners aan hebben meegedaan. Meer dan 90%
van de inwoners begrijpt brieven, folders en artikelen van de gemeente
redelijk tot goed.
Veel vragen gingen over de begrijpelijkheid van folders, brieven en
artikelen op de paginaâs Heiloo Contact in de Uitkijkpost. Uit de
resultaten blijkt dat inwoners hier tevreden over zijn. De teksten
zijn goed te begrijpen, de vormgeving van de brieven, folders en
artikelen is overzichtelijk genoeg (gemiddeld 90% is hier tevreden
over) en er staat voldoende informatie in.
Begrijpelijke teksten zijn belangrijk voor de gemeente Heiloo. In 2009
zijn ambtenaren naar een cursus geweest om de leesbaarheid en
begrijpelijkheid van brieven te verbeteren. De komende jaren blijft
Heiloo werken aan heldere teksten.
Voorkeur voor balie
Voor het aanvragen van een rijbewijs, paspoort of het ophalen van
tuinafval en andere producten en diensten komt 59% van de ondervraagde
inwoners het liefste naar het gemeentehuis. 25% belt de gemeente, 14%
gaat naar de website en 1% stuurt een mail of brief.
Â
Digitale mogelijkheden
De website www.heiloo.nl wordt door 50% van de geënquêteerde
inwoners bezocht. Zij kunnen hun weg redelijk tot goed vinden op de
site en vinden er meestal de onderwerpen die ze zoeken: 83% van de
inwoners vindt alle onderwerpen op de website, 17% geeft aan dat ze
nog onderwerpen mist. Sinds een paar jaar is het mogelijk om via de
website van de gemeente producten aan te vragen, zoals een uittreksel
uit het bevolkingsregister. Daar maakt op dit moment 15% gebruik van.
34% van de ondervraagden wist nog niet dat aanvragen ook digitaal kan,
maar wil er in de toekomst wel gebruik van gaan maken.
Â
Burgemeester Hans Romeyn is tevreden over de uitslagen van het
onderzoek. âDe afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in onze
dienstverlening. Dit onderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn.
De komende jaren zullen we verbeteringen blijven zoeken, zo wordt in
2010 de website www.heiloo.nl vernieuwd.â
Het Omnibusonderzoek is een initiatief van de gemeente Alkmaar, waarin
dit jaar ook een Heilooër deel was. In het Heilooër onderzoek kregen
224 inwoners van Heiloo zestien vragen over de dienstverlening en
teksten van de gemeente Heiloo.