Gemeente Heiloo


Inwoners Heiloo tevreden over leesbaarheid brieven en folders gemeente

Inwoners van Heiloo zijn tevreden over de leesbaarheid van teksten van de gemeente Heiloo. Dat blijkt uit de resultaten van het Omnibusonderzoek, waar 224 inwoners aan hebben meegedaan. Meer dan 90% van de inwoners begrijpt brieven, folders en artikelen van de gemeente redelijk tot goed.

Veel vragen gingen over de begrijpelijkheid van folders, brieven en artikelen op de paginaâs Heiloo Contact in de Uitkijkpost. Uit de resultaten blijkt dat inwoners hier tevreden over zijn. De teksten zijn goed te begrijpen, de vormgeving van de brieven, folders en artikelen is overzichtelijk genoeg (gemiddeld 90% is hier tevreden over) en er staat voldoende informatie in.

Begrijpelijke teksten zijn belangrijk voor de gemeente Heiloo. In 2009 zijn ambtenaren naar een cursus geweest om de leesbaarheid en begrijpelijkheid van brieven te verbeteren. De komende jaren blijft Heiloo werken aan heldere teksten.

Voorkeur voor balie

Voor het aanvragen van een rijbewijs, paspoort of het ophalen van tuinafval en andere producten en diensten komt 59% van de ondervraagde inwoners het liefste naar het gemeentehuis. 25% belt de gemeente, 14% gaat naar de website en 1% stuurt een mail of brief.

Â

Digitale mogelijkheden

De website www.heiloo.nl wordt door 50% van de geënquêteerde inwoners bezocht. Zij kunnen hun weg redelijk tot goed vinden op de site en vinden er meestal de onderwerpen die ze zoeken: 83% van de inwoners vindt alle onderwerpen op de website, 17% geeft aan dat ze nog onderwerpen mist. Sinds een paar jaar is het mogelijk om via de website van de gemeente producten aan te vragen, zoals een uittreksel uit het bevolkingsregister. Daar maakt op dit moment 15% gebruik van. 34% van de ondervraagden wist nog niet dat aanvragen ook digitaal kan, maar wil er in de toekomst wel gebruik van gaan maken.

Â

Burgemeester Hans Romeyn is tevreden over de uitslagen van het onderzoek. âDe afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in onze dienstverlening. Dit onderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn. De komende jaren zullen we verbeteringen blijven zoeken, zo wordt in 2010 de website www.heiloo.nl vernieuwd.â

Het Omnibusonderzoek is een initiatief van de gemeente Alkmaar, waarin dit jaar ook een Heilooër deel was. In het Heilooër onderzoek kregen 224 inwoners van Heiloo zestien vragen over de dienstverlening en teksten van de gemeente Heiloo.