Provincie Overijssel

De bus, de trein: eens moet de eerste keer zijn!

De vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, Novio, Syntus, Veolia, RegioNS en de NS zijn - samen met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de regio Twente - een grootschalige marketingcampagne in het openbaar vervoer in Oost-Nederland gestart. Met de campagne willen de initiatiefnemers niet-reizigers het openbaar vervoer zelf laten ervaren. Met de campagneleus: De bus, de trein: eens moet de eerste keer zijn! wordt reizigers een aantrekkelijk aanbod gedaan om het OV een week lang uit te proberen.

Marijke van Haaren, gedeputeerde Mobiliteit en Economie van de provincie Gelderland, gaf vandaag de aftrap in de Godfried Bomansschool in Ede. Van Haaren over de campagne: "Door de uitbreiding met Flevoland en Overijssel beslaat het gebied een kwart van Nederland met circa 3,5 miljoen inwoners. Dit zal het succes van deze campagne vergroten. Een klein gebied biedt minder mogelijkheden, want er wordt veel grensoverschrijdend gereisd binnen de oostelijke provincies. Aan die reisbehoefte beantwoorden we met deze acties."

Ook Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland, gelooft in het succes van de actie. "De concrete doelstelling van 35.000 meer reizigers in het openbaar vervoer is minimaal, wanneer we dat niet bereiken eet ik m'n hoed op en ik word er graag aan gehouden", aldus Hettinga.

Onbekend

Voor veel mensen is het OV onbekend en daarmee onbemind. Het beeld dat men heeft is er een van vroeger. Veel vernieuwingen in het openbaar vervoer, van bijvoorbeeld reisinformatie, voertuigen, haltes en stations zijn onvoldoende bekend. Via de campagne wordt reizigers een aanbod gedaan om het OV zelf te gaan ervaren. Job Klaassen, Gedeputeerde Verkeer en vervoer van de provincie Overijssel: "Mensen krijg je niet alleen in het openbaar vervoer wanneer deze op tijd rijdt. Hier is meer voor nodig en hier hebben we de afgelopen jaren veel inspanningen voor geleverd. Het openbaar vervoer is allang niet meer zoals veel mensen denken dat het is. Het materiaal is mooi, de chauffeurs zijn echte ambassadeurs geworden en de reisinformatie is sterk verbeterd."

OV-week

Voor 11,95 mogen reizigers een week lang met het openbaar vervoer in Oost-Nederland reizen. Zo kunnen de inwoners van Oost-Nederland zelf ervaren wat het OV hen te bieden heeft. De OV-week is te koop via de website www.ervaarhetov.nl. In totaal zijn er in een periode van negen weken 45.000 OV-weekkaarten te koop.

OV-wijzer

Om de mogelijkheden die het OV biedt beter te leren kennen hebben de initiatiefnemers de OV-wijzer ontwikkeld. Via de OV-wijzer kan iedereen bekijken welke locaties binnen 30, 45 of 60 minuten met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Er kan gezocht worden op 14 verschillende categorieën zoals actief/sport, kids, cultuur, uitgaan, winkelen, natuur en landschap, enz. De OV-wijzer is te raadplegen via www.ervaarhetov.nl.