Opbrengsten 2e halfjaar 2009 hoger dan over het 1e halfjaar.
Financiële positie Nedap N.V. onverminderd sterk
Groenlo, 16 november 2009
Naar verwachting zullen de opbrengsten van de N.V. Nederlandsche
Apparatenfabriek "Nedap" over het 2e halfjaar licht (*) stijgen ten
opzichte van het 1^e halfjaar 2009 (EUR 55,5 miljoen). De winst uit
normale bedrijfsvoering, over het 1^e halfjaar EUR 1,0 miljoen na
belastingen, zal daarmee ook hoger zijn. De kosten van de
reorganisatie, die grotendeels in het 2^e halfjaar wordt doorgevoerd
en nog ca. EUR 3,7 miljoen na belastingen vergt (1^e halfjaar EUR 0,4
miljoen), komen hierop in mindering. Ook na betaling van de
reorganisatiekosten blijft de financiële positie van Nedap N.V.
onverminderd sterk. De besparingen, die zijn begroot op EUR 2,2
miljoen op jaarbasis, zullen vanaf 2010 in de resultaten zichtbaar
zijn.
Vergeleken met het jaar 2008 zullen de opbrengsten in 2009 belangrijk
tot sterk achterblijven (2008: EUR 143,0 miljoen). De winst na
belastingen en voor aftrek van de reorganisatiekosten zal daardoor dit
jaar bescheiden zijn (2008: EUR 13,9 miljoen). Gegeven de
omstandigheden is de directie echter niet geheel ontevreden over de
gang van zaken. De marktgroepen zijn ondanks de wereldwijde crisis
blijven investeren in productontwikkeling en marktbewerking. De totale
uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling zullen naar verwachting dit
jaar op hetzelfde niveau liggen als in voorgaande jaren. Met een
solvabiliteit van boven de 40% blijft de financiële positie
onverminderd sterk.
De verschillende marktgroepen maken een sterk uiteenlopende
ontwikkeling door. De marktgroepen Healthcare (automatisering van
administratieve werkzaamheden van zorgprofessionals) en Library
Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor bibliotheken) zien hun
opbrengsten dit jaar opnieuw stijgen. De groep Healthcare realiseert
haar opbrengsten vooral uit automatiseringsproducten voor de
thuiszorg. Daarnaast heeft de groep met succes een nieuwe service voor
de uitzendbranche geïntroduceerd. De groep Library Solutions genereert
haar opbrengsten vooral met RFID (radio frequency identification)
oplossingen in Duitsland, België, Frankrijk, Nederland en Spanje.
Dankzij hun uitgebreide netwerk van business partners hebben de
marktgroepen Security Management (systemen voor toegangscontrole,
betaling, brand- en inbraakmelding, observatie en biometrie) en AVI
(Automatische Voertuig Indentificatie) minder last van de economische
situatie dan verwacht. Hun opbrengsten zullen dit jaar nagenoeg op het
niveau van 2008 liggen.
De opbrengsten van de marktgroep Agri (automatisering, beheer- en
informatiesystemen voor de melkvee- en varkenshouderij) zijn dit jaar
aanzienlijk minder dan verwacht. In 2007 en 2008 profiteerde de groep
nog sterk van de investeringsgolf in vooral de melkveehouderij.
Economische crisis en lage melkprijzen laten dit jaar duidelijke
sporen na in de sector. Lichtpuntjes zijn hier de zich langzaam
herstellende melkprijs en de verbeterdemarktsituatie in Oost-Europa en
Noord-Amerika . De relatief kleine marktgroepen Education
(toegangscontrole en automatisering van presentie en absentie van
studenten) en Locker Management Systems (sloten en beheersystemen voor
lockers, kluisjes voor kleding, bagage, medicijnen etc.) maken een
moeilijk jaar door. De opbrengsten zullen dit jaar achterblijven bij
2008.
De marktgroep Election Management Systems (Verkiezingssystemen)
bevindt zich in een overbruggingsfase. De groep, actief in meerdere
landen, heeft in het lopende jaar een nieuw verkiezingssysteem en een
systeem waarmee gemeenten via het internet burgers kunnen raadplegen
ontwikkeld. Dit jaar zal de groep echter nauwelijks opbrengsten
realiseren.
De marktgroepen Power Supplies (elektronische besturingen gebaseerd op
vermogenselektronica voor o.a. licht, kantoorautomatisering, medische
scanapparatuur, autonome energiesystemen) en Specials (elektronische
besturingen voor home comfort en car comfort, alsmede
aansluitmateriaal voor telecom) werken dit jaar nog bijna volledig als
klassieke toeleveranciers, met een relatief grote afhankelijkheid van
haar klanten. Nedap heeft al eerder besloten deze afhankelijkheid
versneld te verminderen door eigen productlijnen te introduceren en de
commerciële activiteiten daar op te richten. Op dit moment wordt
gewerkt aan productlijnen voor energie- en lichtbesturingssystemen en
systemen voor wonen en zorg. De eerste producten zijn dit najaar op de
markt gebracht. Toch zullen de opbrengsten van beide marktgroepen in
2009 sterk achterblijven bij 2008. Dit wordt grotendeels veroorzaakt
door de deelmarkten automotive en mobiele energievoorziening.
Ook de opbrengsten van de marktgroep Retail Support
(antiwinkeldiefstalsystemen, beheer- en informatiesystemen voor
dervingbestrijding) blijven achter. De slechte economische situatie in
Oost-Europa, Spanje en Groot-Brittannië is hier debet aan. De groep
heeft de afgelopen periode nieuwe marktconcepten ontwikkeld en
ingevoerd. Zij richt zich hiermee nog nadrukkelijker op eindklanten.
De eerste resultaten zijn hoopgevend. In Azië is de groep vanaf begin
dit jaar met een eigen vestiging in Shanghai aanwezig. Zowel aan de
inkoop- als aan de verkoopkant versterkt zij hiermee haar positie. Ook
andere marktgroepen werken nu vanuit deze vestiging.
De bovenstaande verwachtingen voor het jaar 2009 zijn gebaseerd op de,
op het moment van schrijven van dit persbericht, bekende feiten. Door
het projectmatige karakter van een groot deel van de opbrengsten
kunnen er echter nog wezenlijke afwijkingen optreden.
(*) Nedap past in dit persbericht de `schaal van Mock' toe.