VerkeersInformatieDienst

Reistijdinfomatie op DRIP's nu ook rond Rotterdam en Utrecht (10:16)


Reistijdinfomatie op DRIP's nu ook rond Rotterdam en Utrecht

16 november 2009, 10:16
Met ingang vandaag toont Rijkswaterstaat reistijden op alle informatieborden boven de snelwegen in de provincies Utrecht en Zuid Holland. Tot vandaag stond eventuele vertraging uitgedrukt in kilometers file. Tevens wordt er een aantal grafische informatieborden op de ring Rotterdam (o.a. A16 en A20) in gebruik genomen die o.a. aangeven waar de vertraging optreedt. Op basis van deze informatie kunnen weggebruikers een betere inschatting van hun reis maken en eventueel een alternatieve route kiezen. Rijkswaterstaat werkt nu aan de landelijke uitrol van reistijden op alle informatieborden in Nederland: de andere regio's volgen binnen een jaar.

Sinds enkele jaren wordt al gewerkt met reistijden op de informatieborden, die officieel Dynamische Route Informatiepnalen (DRIP's) heten. Zo wordt er nu al op de A13 bij Delft, de driehoek A1, A27 en A28 bij Utrecht en de ring Amsterdam, de reistijd getoond i.p.v. de kilometersfile. Vorig jaar kreeg Rijkswaterstaat opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat tot de landelijke uitrol van reistijden op alle informatieborden. De reistijden op de informatieborden zijn afkomstig van de meetlussen in de weg die o.a. de gemiddelde snelheid van de auto's bijhouden. In geval van een wegafsluiting wordt die informatie (bijvoorbeeld: A20 dicht) getoond op de borden.

Rond Rotterdam worden vandaag ook de grafische bermDRIP's gebruikt voor het tonen van file-informatie. Deze grafische borden geven informatie over de ring Rotterdam, bijvoorbeeld over een brugopening (o.a. A16 van Brienenoordbrug) of de exacte locatie van de vertraging. Weggebruikers kunnen op basis van deze informatie een alternatieve route kiezen of juist zien dat zij hun afrit nog wel zonder vertraging kunnen bereiken. In combinatie met de informatieborden met reistijd, levert dat veel waardevolle en betrouwbare informatie op. Weggebruikers weten hoe lang zij over een bepaald traject doen maar ook de reden van de vertraging
(brugopening) en de locatie, zo verwacht Rijkswaterstaat.

Een vergelijkbaar informatiesysteem werkt nu al op de ring Amsterdam. Foto: (c) Rijkswaterstaat