Ingezonden persbericht
16-11-2009
Google, Apple en Amazon het meest besproken op
Twitter
De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de twintig/voor in de dertig, die
technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Deze
Twitter-gebruikers stellen vragen aan merken in de hoop dat ze zullen luisteren en een antwoord
zullen geven. Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter. Hierna volgen
enkele resultaten van de Ultimate Twitter Study die uitgevoerd werd door InSites Consulting.
In mei 2009 lanceerde InSites Consulting de Ultimate Twitter Study (Ultieme Twitter-onderzoek).
Leden van de online TalkToChange onderzoeksgemeenschap die Twitter gebruiken werden
uitgenodigd om deel te nemen aan dit Twitter-onderzoek en het te promoten onder hun aanhangers
en vrienden. In totaal deden 620 `echte' (=gemiddelde van 17 tweets/dag gedurende 14 maanden)
twitteraars van over heel de wereld mee aan het onderzoek. Meer dan 50.000 tweets werden
geanalyseerd volgens kwalitatieve, kwantiatieve en observationele onderzoeksmethodes.
Twitter-gebruiker is een mannelijke professional
De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de twintig/voor in de dertig, die
technisch goed onderlegd is en actief is in de IT-, media-/reclame- of consultingsector. Dit profiel is
heel vergelijkbaar met dat van de eerste internetgebruikers. Twitteraars blijken op de een of andere
manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld. Het gaat meestal om industriële experts,
journalisten, bloggers, enz.
Gebruikers definiëren Twitter als een sociaal netwerk van vrienden en/of zakelijke contacten waar
ze interessante, boeiende, inspirerende of grappige weetjes of hyperlinks op een supersnelle
manier kunnen delen en ontdekken.
Google, Apple en Amazon het meest besproken op Twitter
Merken op Twitter zouden de tweets nauwkeuriger moeten bekijken en op een heel persoonlijke
manier reageren tegenover personen die een merk volgen in plaats van ze enkel te bestoken met
reclame. Twitter-gebruikers stellen daadwerkelijk vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en
zullen antwoorden.
Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter, gevolgd door een aantal
technologische bedrijven en andere sterke internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP.
Tom De Ruyck, Senior Research Consultant bij InSites Consulting: "Twitter is een
gesprekscentrum, en het is voor merken erg waardevol als middel om te weten te komen wat
consumenten over hen vertellen. Mensen sturen vaak tweets in het vuur van de strijd: wanneer ze
iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een product. Die directheid is nooit eerder gezien.
Hoewel dit misschien als een bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over
hun merken "openbaar" gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor klantendiensten
om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te stellen. Deze responsiviteit van
het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op Twitter."
Waarom gebruiken mensen Twitter?
De meeste mensen beginnen Twitter te gebruiken uit nieuwsgierigheid en de drang om in contact te
blijven met mensen en trends binnen hun sector. Ze volgen mensen die hen nieuwsgierig maken,
aan het lachen brengen of verbazen. Twitter is ook het nieuwe deelplatform: 20% van de tweets
bevat een link naar een blog, website of film.
© InSites Consulting
Persbericht - 16-11-2009
"Een paar jaar geleden had iedereen opeens een blog om persoonlijke gedachten te delen met
vrienden, familie en de rest van de wereld", zegt Tom De Ruyck, Senior Research Consultant bij
InSites Consulting. "Tegenwoordig merken we dat dit soort blogs n voor n verdwijnt. Het neemt
meerdere uren per dag in beslag om ze te updaten en dat voor slechts een klein aantal lezers. De
grote blogs met duizenden lezers blijven bestaan en worden bijgewerkt door een professioneel
team van online journalisten. Twitter is een nieuw fenomeen: heel persoonlijke gedachten delen in
140 karakters, van eender waar en zonder al te veel inspanning. Met andere woorden, micro-
blogging is de nieuwe, efficiëntere versie van de amateurblog."
Ingezonden persbericht