Ingezonden persbericht



NOTHING PERSONAL
in de prijzen op het Filmfestival van Sevilla, Spanje en het 31ste Noordelijk Film Festival, Leeuwarden

NOTHING PERSONAL, het Engelstalige speelfilmdebuut van de Nederlandse Urszula Antoniak met Lotte Verbeek en Stephen Rea in de belangrijkste rollen, heeft dit weekend weer een aantal toonaangevende prijzen ontvangen.

Op het Filmfestival van Sevilla, Spanje ontving de film zaterdagavond 14 november de Silver Giraldillo Official Section. Het is de op een na grootste prijs. De Golden Giraldillo ging naar Jessica Hausner voor de film Lourdes. "The understanding of the characters and their mysterious development, the pain of their loss and their recovering were beautifully portrayed in NOTHING PERSONAL", aldus de jury, waarvan Nicolas Roeg (Don't Look Now) de voorzitter was. Urszula Antoniak nam de prijs, een bedrag van ¤ 25.000,- om de distributie in Spanje extra te stimuleren, in ontvangst. De film won tevens de ASECAN Award, de prijs van de filmkritiek van Andalusië. Zie ook www.festivaldesevilla.com

Op het 31ste Noordelijk Film Festival kreeg Daniël Bouquet (Gouden Kalf Beste Camera) zondagavond 15 november de Publieksprijs overhandigd. Het festivalpubliek beoordeelde de film met ruim een negen op een schaal van tien. De nummers twee t/m vijf waren de films De Helaasheid der Dingen, Alles Stroomt, Das Weisse Band en The Man Who Loved Yngve. Zie ook www.noordelijkfilmfestival.nl

Eerder was NOTHING PERSONAL met vier Gouden Kalveren voor Beste Lange Speelfilm (Reinier Selen en Edwin van Meurs / Rinkel Film en TV), Beste Regie (Urszula Antoniak), Beste Camera (Daniël Bouquet) en Beste Sound Design (Jan Schermer) de grote winnaar van het 29e Nederlands Film Festival.

Op het Internationale Filmfestival van Locarno won de film maar liefst zes prijzen waaronder Beste Debuut, Beste Actrice en de Internationale Persprijs (FIPRESCI).

Vanaf 10 december is NOTHING PERSONAL te zien in de bioscoop.

()

Synopsis
Met het neerzetten op straat van al haar persoonlijke bezittingen begint een jonge vrouw een zoektocht naar zichzelf. De eenzaamheid die ze zoekt, vindt ze in de sobere landschappen van het Ierse Connemara. Op een dag treft ze in een afgelegen huis op een landtong een oudere man die een teruggetrokken bestaan leidt en voornamelijk leeft van de goede dingen die het land en de zee hem bieden. Hij is wijs en ironisch. Zij is radicaal en onverzettelijk. Wat hen verbindt is de eenzaamheid waar ze beiden voor gekozen hebben. Hij vraagt haar voor hem te komen werken in ruil voor eten. Zij gaat akkoord, maar op één voorwaarde: geen persoonlijk contact, geen persoonlijke vragen, alleen maar werk. Al snel raken ze geïntrigeerd door elkaar en willen ze hun 'niets persoonlijks deal' zowel houden als breken. Hij weet dat iedere poging om dichter bij haar te komen kan betekenen dat zij weggaat. Voor haar staat het tonen van enige belangstelling gelijk aan het opheffen van haar zelf verkozen eenzaamheid. De dagen van hun eenvoudige leven vullen zich met werk en rust, en de twee groeien onvermijdelijk naar elkaar toe. Wie zet de eerste stap?

Regievisie
NOTHING PERSONAL laat twee vormen zien van zelf verkozen eenzaamheid. De ene is een zeer radicale en wordt gepresenteerd door een jonge vrouw, die al haar persoonlijke spullen weg gooit en gaat zwerven. De andere wordt verpersoonlijkt door een man die op een eiland leeft als een kluizenaar. De ironische relatie die ontstaat tussen die twee is gebaseerd op een deal om niets persoonlijk met elkaar te delen. De vrouw eist dat van de man om daardoor haar zelfverkozen eenzaamheid te beschermen. De karakters zijn universeel, net als de wereld van de film die tijdloos oogt. Het verlaten landschap van West Ierland is een derde karakter met wie de hoofdpersonage haar enige relatie heeft. Persoonlijke spullen kan men beschouwen als een symbolisch verlengstuk van een individu. De jonge vrouw begint haar zoektocht naar haarzelf door eerst alle persoonlijke bezittingen weg te gooien. Ze breekt daardoor met haar verleden. Het huis van de Ier is het verlengstuk van zijn personage: vol met rijke geschiedenis, spullen en voorwerpen die naar zijn smaak en verleden verwijzen. Het is misschien aardig om te vermelden dat het huis in de film een oud familiehuis van Oscar Wilde was, met inderdaad een rijke geschiedenis en een echt ''aura''. Het andere - onzichtbare - karakter in de film is de muziek. Ik wilde de muziek de rol laten spelen van de stilte waarin de twee karakters leven. Wat is het geluid van stilte? Klinkt het anders wanneer wij in rust zijn met onszelf dan wanneer wij vol verlangen op iemand wachten? De twee personen in NOTHING PERSONAL lijken misschien extreem in hun zoektocht naar eenzaamheid, maar de intimiteit tussen hen ontwikkelt zich net zo als bij ieder ander. Wat zijn de opeenvolgende, logische stappen van intimiteit tussen twee mensen? In NOTHING PERSONAL heb ik geprobeerd deze stappen te volgen samen met de personages.

Productie
De film is geproduceerd door Rinkel Film & TV, Family Affair Films, het Ierse Fastnet Films en de VPRO in het kader van het project De Oversteek II. De film werd gefinancierd met steun van het Nederlands Fond voor de Film, het CoBO-fonds en de Irish Film Board. Inmiddels zijn de filmrechten verkocht aan Zwitserland en wordt met diverse andere landen onderhandeld. Bovendien tonen zeer veel filmfestivals belangstelling om de film op te nemen in hun programma. De film is onder andere geselecteerd voor het Frontiere Festival in Milaan, het Athens Film Festival in Athene en het Grandi Festival in Rome.

Urszula Antoniak studeerde af aan zowel de Poolse als de Nederlandse Filmacademie. Inmiddels woont ze alweer bijna twintig jaar in Nederland. Haar televisiefilm BIJLMER ODYSSEE werd verkocht aan een groot aantal landen binnen en buiten Europa en haar komedie NEDERLANDS VOOR BEGINNERS trok de aandacht van pers en publiek. Beide films werden ook door Rinkel Film & TV geproduceerd.