Sven live goud zien halen vergt olympisch doorzettingsvermogen


AMERSFOORT, 20091116 -- Sportliefhebbers die live aanwezig willen zijn bij de komende Winterspelen moeten bijna over olympisch doorzettingsvermogen beschikken als zij toegangskaarten online willen kopen. De online ticketshops kenmerken zich door het 'verstoppen' van het ticket-aanbod, slechte gebruiksvriendelijkheid en lastige navigatie. Extra winst valt ook nog te behalen met een eenvoudige betaalprocedure. Dit concludeert OnlineResults uit een vergelijking van enkele Nederlandstalige sites waarop tickets voor de Olympische Spelen in Vancouver kunnen worden besteld.

Aangespoord door de verwachtingen die wij vooral hebben ten aanzien van onze schaatsers ging OnlineResults op zoek naar tickets. We hebben de volgende websites vergeleken van erkende ticketverkopers:

· ATP - the advanced travel and event partner

· Viagogo - real tickets for real fans

· Ticket2 - daar beleef je het mee

Eerste indruk Olympische ticket site
De eerste indruk die een site geeft aan zijn bezoeker is heel belangrijk. Binnen enkele seconden beslist een bezoeker namelijk al of hij op deze site verder gaat zoeken of de site weer verlaat en het elders probeert. Bij ATP kun je vanaf de homepage direct naar de pagina Olympische spelen Vancouver 2010 om tickets te bestellen en desgewenst ook gelijk een vlucht te boeken. Bij Viagogo en Ticket2 is een groot nadeel dat deze sites geen aparte pagina hebben voor alle kaarten voor de Olympische spelen. Dit noodzaakt je om per sport te zoeken of er kaarten in de aanbieding zijn. Op de site van Ticket2 wordt de zoektocht naar tickets ook nog eens bemoeilijkt door het onoverzichtelijke design en het te kleine lettertype.

De kortste weg naar uw ticket
Een duidelijke navigatie blijkt één van de belangrijkste vereisten om de consument naar volle tevredenheid een ticket te laten bestellen. Zorg er dus voor dat uw bezoekers makkelijk bij de gewenste tickets kunnen komen, via de kortste weg. ATP doet dit prima door op de homepage een grote banner neer te zetten voor de Olympische spelen. Deze trekt direct de aandacht van de bezoekers en nodigt uit om op te klikken. Op de sites van Viagogo en Ticket2 lijkt het op het eerste gezicht of er geen tickets worden verkocht voor Vancouver 2010. Dit komt doordat deze sites geen apart onderdeel voor de tickets van de Olympische spelen hebben en ook geen specifieke nadruk leggen op het evenement. Kijkt men echter in een bepaalde categorie - bijvoorbeeld schaatsen - dan blijken hieronder ook schaatstickets voor de Olympische Spelen in Vancouver te staan.

Zoekfunctie op de site
Een zoekfunctie kan bezoekers helpen de gewenste tickets te vinden als dit via de menu-onderdelen van de site niet lukt. Daarbij is het belangrijk dat zoeken op de meest logische woorden leidt naar de juiste tickets. Alle drie de online ticketshops hebben een zoekfunctie op hun site. Bij ATP en Viagogo verschijnen na het invullen van `Olympische Spelen' of `Olympic Games' de verwachte zoekresultaten, bij Ticket2 niet. Gek genoeg leidt bij Ticket2 zoeken op een plaatsnaam - bijvoorbeeld `Vancouver' - wel weer naar de aangeboden tickets. Naar verwachting zullen veel bezoekers echter al afhaken als er op de zoekterm `Olympische spelen' niets gevonden wordt. Hierdoor kan Ticket2 een groot aantal klanten mislopen.

Wie betaalt... baalt?
Ook een gebruiksvriendelijke betalingsprocedure bij een webshop is van cruciaal belang. Een potentiële koper moet kunnen zien wanneer de bestelling definitief is. Bij voorkeur biedt een webshop meerdere betaalmethoden aan. Verder is het belangrijk dat de betaling plaatsvindt op een beveiligde pagina (https). Vindt een bezoeker het betalen op de site te omslachtig? Of twijfelt hij aan de beveiliging van de betalingsmodule? Dan zal hij op het laatste moment toch nog afhaken en kijken of het bij een andere webwinkel beter geregeld is.

De drie onderzochte sites voldoen allemaal aan deze voorwaarden. Op de site van Ticket2 is echter iets eigenaardigs aan de hand. Bestel je hier tickets, dan kun je zelf de gewenste hoeveelheid invullen. Bestel je per ongeluk 200 tickets in plaats van 20, dan wordt dat zonder validatie geaccepteerd. En let je vervolgens niet op bij de prijs of bevestiging, dan reken je ook daadwerkelijk 200 tickets af.

Officiële tickets of zwarte markt?
Eenmaal tickets besteld wil je natuurlijk wel zeker weten dat je ze ook ontvangt. En dat het legale tickets zijn. Controleer daarom altijd de echtheid en betrouwbaarheid van een online ticketshop. Dit kost misschien wel tijd, maar voorkomt wellicht dat je het slachtoffer wordt van online oplichting. Google op de naam van de webshop om uit te vinden of er klachten zijn over deze shop. Of raadpleeg sites als online-oplichting.nl, klachtenradar.nl en consumentenbond.nl. Met betrekking tot de drie onderzochte sites waren geen klachten te vinden.
Nog geen kaartjes en zijn ze ook nergens meer te vinden? Niet getreurd! Vroeg of laat worden er wel kaartjes aangeboden op Marktplaats of eBay. Vaak wel tegen buitenissig hoge prijzen. En niet alle aanbieders zijn te vertrouwen. Toch liever tickets via de officiële verkoper? NOC*NSF benoemt altijd officiële ticketverkopers voor de Olympische Spelen. ATP is het officiële verkooppunt voor de Olympische Winterspelen 2010 in Vancouver. Wil je er zeker van zijn dat je echt je tickets krijgt? Volg dan het advies van NOC*NSF en bestel de tickets bij ATP.


Meer informatie

Vragen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Robin Kortstra via info@onlineresults.nl of 035-538 49 70.

Ook voor algemene vragen over de diensten van OnlineResults of om te bespreken wat OnlineResults voor uw organisatie kan betekenen, kunt u vanzelfsprekend contact met ons opnemen.





Ingezonden persbericht