Ingezonden persbericht
Utrechtse jongere maakt tv-spot
Christine de Kievit heeft Fibromyalgie, een vorm van reuma. De Utrechtse staat met beide
benen in de maatschappij. Ze studeert rechten aan de Universiteit van Utrecht en is
gepassioneerd over criminologie en strafrecht. Christine zit in een filmploeg van 19 jongeren
met een beperking. Samen maken ze een tv-spot. De spot maakt deel uit van een landelijke
voorlichtingscampagne over jongeren met een lichamelijke, psychische of verstandelijke
beperking. De campagne heeft als slogan `ikkan meer dan je denkt' en Christine kan zich
daar helemaal in vinden. Ze heeft liever dat men zich op het positieve richt dan dat men zich
blind staart op haar beperking. Christine: `ik vecht er voor om hetzelfde te kunnen als mensen
zonder een beperking. En ik heb een leven waaraan niemand kan zien dat ik ziek ben. Met
de tv-spot tonen we aan dat jongeren met een handicap hartstikke veel in hun mars hebben.'
In september konden jongeren met een beperking zich aanmelden om mee te werken aan de
Ikkan tv-spot. Uit heel Nederland hebben jongeren zich aangemeld. Zij hebben een
persoonlijk profiel aangemaakt van hun competenties. Hieruit zijn 19 jongeren geloot die met
elkaar de tv-spot maken. Christine de Kievit uit Utrecht vormt samen met 18 andere jongeren
met een beperking de filmploeg. Christine is hoofd productie van de Ikkan tv-spot. Op de site
van Ikkan www.ikkan.nl/wajong-wsw/ stelt de hele filmploeg zichzelf voor.
De jongeren hebben in workshops geleerd wat het inhoudt om een tv-spot te maken. Ze
bedenken zelf het idee en treffen de voorbereidingen voor de uiteindelijke draaidag op vrijdag
23 oktober. Alle vorderingen rondom de productie worden ook vastgelegd. Deze making-of
krijgt, samen met de uiteindelijke tv-spot een première op maandag 16 november in het
Beatrix Theater in Utrecht.
Achtergrond
Begin september is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestart met een
voorlichtingscampagne over jongeren met een lichamelijke, psychische of verstandelijke
beperking. De campagne wil bedrijven en burgers bewust maken van het recht dat
jonggehandicapten hebben op een volwaardige plek op de arbeidsmarkt. Wie kan die
boodschap beter uitdragen dan de jongeren zelf?
De Eerste Kamer buigt zich dit najaar over een wijziging in de Wet Wajong. Wajong staat
voor Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten. In de wijziging staat niet
langer het recht op uitkering centraal, maar het recht op begeleiding naar werk. Zo worden
jongeren met een beperking beter geholpen bij het vinden en behouden van een volwaardige
baan.
Noot voor de redactie,